۰ نفر

رقابت نزدیک بین دو سدان جدید ایرانی جدی شد؛

مقایسه ۲ خودروی تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 607313
مقایسه ۲ خودروی تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

ایران خودرو این روزها از عرضه تارا خوشحال به نظر می‌رسد و سایپا هم در مقابل سنگ شاهین را به سینه می‌زند. البته در حال حاضر عمدتا نمونه‌های دنده‌ای تارا و شاهین وارد بازار شده است اما قرار است که به‌تدریج مدل‌های اتوماتیک این دو سدان جدید ایرانی هم از اواخر سال ۱۴۰۰ و یا اوایل سال بعد راهی بازار شود. پس بهتر است که به مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات بپردازیم تا ببینیم این دو خودرو با جعبه‌دنده‌های خودکار چه عملکردی ارائه می‌دهد و چه امکانات بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده است.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

اقتصاد آنلاین - روزبه راد ؛ طی یکی دو سال اخیر شرکت ایران خودرو و سایپا که به طور جدی با عدم تنوع تولیدات و همچنین سطح کیفی نه‌چندان مناسب محصولات خود مواجه هستند، سعی دارند تا با اعمال تحولات جزئی در تولیدات قدیمی و ارائه نسخه‌های پلاس، تا حدودی لبه تیز خنجر انتقادات کارشناسان و مشتریان را از خود دور کنند و منتظر بمانند تا شاید در آینده مجددا بتوانند با همکاری شرکای خارجی، محصولاتی کاملا جدید را به دست مشتریان ایرانی برسانند.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

به هر حال در زمان فعلی که تحریم‌های سختی علیه صنعت خودروسازی کشور اعمال شده، ایران خودرو و سایپا با تکیه بر دانش داخلی و البته استفاده از پلتفرم محصولات خارجی موفق شده‌اند تا دو مدل تارا و شاهین را به فهرست ساخته‌های خود اضافه کنند و پاسخ منتقدان به عدم متنوع‌سازی محصولاتشان را تا حدودی بدهند. 

انصافا نتیجه کار تا حدودی قابل قبول از آب درآمده و می‌توان گفت که تولید تارا و شاهین موضوعی امیدوارکننده در بحث جدیت سایپا و ایران خودرو در امر متنوع سازی تولیدات و ارائه خودروهای جدید است. تارا و شاهین ابتدا با مدل دستی وارد بازار شد و حالا قرار است نمونه‌های اتوماتیک این دو محصول هم به‌تدریج به جاده‌های کشور راه پیدا کند. بنابراین در این مقاله به مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات می‌پردازیم و مهم‌ترین ویژگی‌های این دو خودرو به همراه امکانات جدید، قیمت و سایر شاخصه‌های آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

 

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر طراحی

هرچه شرکت سایپا تلاش کرده تا چهره‌ای نسبتا ظریف، متعادل و مهربان برای سدان جدید خود به وجود بیاورد از آن سو طراحان ایران خودرو خیلی در چرخاندن قلم روی صورت پژو ۳۰۱ (مدل پایه تارا) زحمت و ظرافت به خرج نداده‌اند. طراحان تارا سعی کرده‌اند نمایی نسبتا ساده و البته تا حدی خشن برای این خودرو خلق کنند تا ضمن آنکه چهره این ماشین سدان مقداری اسپرت و مردانه‌تر به نظر برسد، هزینه‌های تولید قطعاتی مثل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر نیز تا حد امکان کاهش یابد و سهولت تولید این بخش‌ها تضمین شود.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

نمای عقب تارا هم به چراغ‌های سراسری مزین شده که گرافیک داخلی آنها حالتی خرپا مانند دارد و گفته شده که از برج میلاد الهام گرفته شده است. به هر حال نمای عقب تارا هم چندان ظریف به نظر نمی‌رسد و در مجموع باید گفت که طراحی بدنه این محصول ایران خودرو می‌توانست زیباتر از آنچه که اکنون مشاهده می‌کنیم، انجام شود.

 در سوی دیگر همانطور که اشاره شد، شاهین ظرافت بیشتری به خرج داده و چهره عامه‌پسندتری را به نمایش می‌گذارد. به نحوی که انتقاد چندانی نمی‌توان به بخش جانبی و نمای جلوی این سدان ایرانی وارد دانست؛ اما چراغ‌های عقب شاهین از آن ظرافتی که در نمای جلو احساس می‌شود، تقریبا بی‌بهره‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که طراحان شاهین قسمت عقب و به‌ویژه چراغ‌ها را به صورتی کم‌حوصله ترسیم کرده‌اند.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

 در مجموع به‌استثنای طرح چراغ‌های عقب، سایر قسمت‌های این اتومبیل ظرافت و زیبایی قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد و می‌توان گفت که نمای مجلل‌تری نسبت به تارا ارائه می‌دهد. با این وجود شاید بعضی افراد طراحی‌های خشن و زمخت را ترجیح بدهند که در آن صورت می‌شود گفت سلیقه این‌گونه مشتریان به طراحی تارا اتوماتیک نزدیک‌تر ارزیابی می‌شود.

 تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

مقایسه طراحی کابین شاهین و تارا اتومات

اگر بخواهیم به مقایسه تارا اتوماتیک با شاهین اتومات از نظر فضای داخلی بپردازیم، باید بگوییم طراحی داخلی هر دو خودرو به جز اهرم تعویض دنده، تفاوتی با نمونه‌های دستی ندارد و متاسفانه از لحاظ فرم و شیوه ترسیم المان‌ها نیز خلاقیت خاصی در داشبردها به چشم نمی‌خورد. خصوصا طراحی داشبورد شاهین کاملا ساده و با قدمت بالا احساس می‌شود که خیلی چنگی به دل نمی‌زند.

8

اوضاع تارا هم گرچه چندان تعریفی نیست اما در این مورد اندکی نسبت به حریف سایپایی بهتر به نظر می‌رسد. کیفیت مونتاژ و جنس متریال کابین تارا نیز از وضعیت بهتری برخوردار است و می‌شود گفت که اندکی نسبت به شاهین سطح بالاتر احساس می‌شود.

9

 

هم شرکت سایپا و هم ایران خودرو سعی کرده‌اند تا با فضاسازی مناسب اقدامات لازم جهت تسهیل حضور پنج سرنشین بزرگسال درون کابین تارا و شاهین را فراهم آورند که البته تا حدودی هم موفق بوده‌اند، به نحوی که می‌توان از این خودروها به عنوان سدان‌های جمع‌وجور نسبتا جادار در قیاس با تولیدات داخلی همرده نام برد. بر این اساس ۵ نفر سرنشین با جثه متعارف می‌توانند به راحتی از کابین آریا و شاهین استفاده کنند. البته از لحاظ فضای سر در ردیف عقب، اوضاع سرنشینان تارا تاحدودی بهتر خواهد بود.

10

وقتی هم که بحث مسافرت می‌شود قطعا همه یاد صندوق عقب و ظرفیت آن می‌افتیم؛ بر این اساس شرکت ایران خودرو سنگ تمام گذاشته و یک صندوق بسیار بزرگ ۶۴۰ لیتری را برای تارا تدارک دیده است‌. جهت مقایسه بهتر است بدانید که سمند و دنا پلاس صندوقی به بزرگی ۵۰۰ لیتر دارند و این مقدار در شاهین به ۴۲۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در بخش مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر طراحی داخلی، اوضاع تارا چه از لحاظ سطح کیفی و چه از نظر میزان جاداری کابین در مقایسه با شاهین سایپا مساعدتر ارزیابی می‌شود.

مقایسه تارا اتوماتیک با شاهین اتومات از نظر مشخصات فنی

12

واضح است که هیچ‌کدام از ما انتظار تغییر فنی فاحشی را در پیشرانه نسخه اتوماتیک تارا و شاهین نداریم. بنابراین همان موتور موجود در نسخه‌های دنده ای، در نمونه‌های مجهز به جعبه دنده اتوماتیک این دو خودرو هم مشغول به فعالیت خواهند بود. در این راستا تارا اتوماتیک موتور تقویت شده تیوفایو پلاس باقدرت ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را به خدمت گرفته است. این موتور برخلاف پیشرانه شاهین از نوع تنفس طبیعی بوده و درنتیجه استهلاک آن در طول زمان و همچنین میزان حساسیتش نسبت به کیفیت بنزین، پایین‌تر است و قاعدتا دردسرهای نگهداری کمتری را برای مالک به وجود خواهد آورد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ تارا اتوماتیک هم چیزی در حدود 13 ثانیه اعلام شده است.

اما شاهین اتوماتیک قدرت خود را از موتور توربوشارژ شده تیبا با حداکثر توان خروجی ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. گفته شده که یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی تیپ ترونیک با ۶ دنده مصنوعی که جزو جدیدترین تولیدات شرکت پانچ بلژیک به حساب می‌آید، وظیفه انتقال قدرت موتور شاهین اتومات به سوی چرخ‌های جلو را عهده‌دار خواهد شد.

13

 با این حساب به نظر می‌رسد که اوضاع تارا اتوماتیک از لحاظ چابکی و هیجان رانندگی نسبت به شاهین برتر باشد؛ چراکه معمولا جعبه‌دنده‌های سی وی تی از لحاظ هیجان رانندگی خیلی جوان‌پسند و هیجان‌انگیز عمل نمی‌کند. ضمن آنکه در بحث هندلینگ و پایداری خصوصا با وجود سیستم کنترل پایداری در تارا، این خودرو چسبندگی و در کل هندلینگ بهتری نسبت به شاهین از خود به نمایش می‌گذارد.

 البته شنیده شده که سال بعد شرکت سایپا سیستم کنترل پایداری و کشش را نیز به شاهین اتوماتیک اضافه خواهد کرد و آنگاه احتمالا شاهد هندلینگ و پایداری بهتری در این خودرو خواهیم بود. جدول زیر مشخصات فنی کامل تارا و شاهین اتوماتیک را در مقایسه با یکدیگر به اطلاع می‌رساند.

 

نوع خودرو

شاهین اتومات

تارا اتوماتیک

موتور

چهار سیلندر توربو-1.5 لیتری- 8 سوپاپ

چهار سیلندر تنفس طبیعی – 1.6 لیتری- 16 سوپاپ

توان خروجی

110 اسب بخار – 178 نیوتن متر

113 اسب بخار – 144 نیوتن متر

گیربکس

اتوماتیک CVT شش سرعته

اتوماتیک AT – شش سرعته

شتاب 0-100

14.5 – 15 ثانیه

13 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی (L/100KM)

حدود 7.5

7.29

حداکثر سرعت (KM/H)

-

190

وزن (کیلوگرم)

1278

1268

 

 

 

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر امکانات رفاهی

آن‌طور که شرکت ایران خودرو اعلام کرده امکاناتی به شرح زیر در تارا اتوماتیک موجود خواهد بود و این خودرو با این آپشن ها به دست متقاضیان ایرانی می‌رسد:

سیستم کمکی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز عقب دیسکی، سامانه کمکی ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه دیجیتال، دماسنج، سیستم مالتی مدیا دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینک، تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو،دیلایت، چراغ مشایعت، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار ، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، صندلی‌ راننده با تنظیم شش حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو چهار حرکته دستی، سیستم هشدار فشار باد تایرها، کروز کنترل، نشانگر تعویض دنده، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور.

14

 

در سمت دیگر امکاناتی به شرح زیر برای شاهین اتوماتیک تعریف شده است: سیستم کروز کنترل ، سیستم کنترل پایداری و کشش (در نسخه‌های بعدی) ، اتولایت، دیلایت ، استارت دکمه‌ای ، فرمان برقی ، ترمزهای دیسکی چهارچرخ ، روکش صندلی چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک ، دو کیسه هوا ، سنسور فشار باد تایرها ، نشانگر دنده GSI، صفحه لمسی داشبرد ، بلوتوث ، دوربین دید عقب، حسگر پارک عقب ، سانروف ، نویگیشن و...

15

 

نتیجه مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

ابتدا باید بدانید که تارا اتوماتیک به طور رسمی حدود 415 میلیون تومان قیمت گذاری شده و احتمالا سایپا شاهین اتوماتیک هم قیمتی در همین حدود خواهد داشت. به عنوان نتیجه‌گیری نهایی مقایسه تارا اتومات با شاهین اتوماتیک هم باید عرض کنیم که تارا ایران خودرو گرچه چهره زمخت‌تری دارد اما از موتور تنفس طبیعی 16 سوپاپ با عملکرد بهتر، استهلاک فنی پایین‌تر، عدم حساسیت به نوع بنزین به دلیل اتمسفریک بودن، صندوق عقب بزرگ‌تر، هندلینگ و چسبندگی بهتر و سواری مهیج تر، به عنوان برنده مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر ما شناخته می‌شود. البته باید خاطرنشان کرد اگر یک موتور شانزده سوپاپ با توان بهتر روی شاهین سایپا نصب شود، این خودرو حرف‌ بیشتری برای گفتن در برابر محصول ایران خودرو خواهد داشت.