۰ نفر

ماشین لاماری ایما آرین موتور ؛ مشخصات فنی، امکانات قیمت، تجربه رانندگی و سایر ویژگی‌ها

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 607179
ماشین لاماری ایما آرین موتور ؛ مشخصات فنی، امکانات قیمت، تجربه رانندگی و سایر ویژگی‌ها

چند ماه قبل بود که خبرهای پراکنده در سطح رسانه‌های خودرویی کشور، از ورود شرکت آرین موتور به عرصه تولید و مونتاژ خودروهای سواری چینی حکایت داشت. حالا این اخبار به طور موثق تایید شده و اولین کراس اوور مونتاژی آرین موتور با برند جدید لاماری و به اسم ایما طی روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شد تا طی سال ۱۴۰۱ در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی لاماری ایما آرین موتور و سایر ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ این محصول در اصل به شرکت دانگ فنگ تعلق دارد و با نام فورتینگ تی ۵ ایوو در سایر بازارها شناخته می‌شود.ضمنا از پلتفرم مشترک با شاسی بلند فردا تی 5 سود می‌برد. برند لاماری متعلق به شرکت آریان موتور بوده و گویا از این به بعد یکی دیگر از خودروسازان بخش خصوصی کشور خواهد بود. در این مقاله به بررسی مشخصات لاماری ایما اولین محصول مونتاژی آرین موتور پرداخته و مباحثی همچون قیمت لاماری ایما ، امکانات، تجربه رانندگی با لاماری ایما و سایر شاخصه های این کراس اوور کامپکت شرح می‌دهیم.

2

مشخصات فنی لاماری ایما آرین موتور

این روزها ما به حضور موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ روی کراس اوورهای مختلف چینی عادت کرده‌ایم. شرکت دانگ فنگ نیز یکی از همین پیشرانه‌ها را به بدنه تی ۵ ایوو یا همان لاماری ایما متصل کرده است. البته هنر کمپانی دانگ فنگ این بوده که به جای ۱۵۰ اسب بخار توانسته قدرتی برابر با ۱۹5 اسب بخار (5600 دور در دقیقه) از درون پیشرانه  4A95TD مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم، بیرون بکشد. بیشترین گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز به حوالی ۲۸۵ نیوتن متر (1500 تا 4000 دور در دقیقه) می‌رسد که در نوع خود نسبتا هیجان‌انگیز بوده و نوید کشش عالی را برای این کراس اوور کامپکت می‌دهد.

3

 با این حساب با یکی از قوی‌ترین موتورهای ۱.۵ لیتری موجود در بازار ایران و شاید جهان مواجه هستیم که قرار است به زودی عرصه را برای سایر پیشرانه‌های حاضر در کشورمان تنگ کند. برای مقایسه بهتر است بدانید که موتورهای ۲.۴ لیتری اتمسفریک  شرکت هیوندای و کیا که امروزه روی بسیاری از خودروهای این کمپانی در کشور ما نصب شده‌اند، چیزی حدود ۱۷۷ تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

 انتقال نیروی زیاد به سمت چرخ‌های جلو نیازمند یک گیربکس مناسب با عملکرد دقیق است که بتواند با کمترین وقفه، نسبت به دستورهای صادره از سمت پدال گاز واکنش نشان دهد و در هماهنگی با پیشرانه، تجربه رانندگی دل‌چسبی را برای کاربر رقم بزند. انتخاب شرکت دانگ فنگ برای مدل T5 ایوو یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر ساخت gottrak است که گرچه استهلاک آن نسبت به نمونه‌های اتوماتیک معمولی در طول زمان کمی بیشتر خواهد بود، اما با این حال از لحاظ کارکردی، نتیجه دلپسندی را برای راننده لاماری ایما در پی خواهد داشت. ضمن آنکه اصولا گیربکس‌های دو کلاچه تر استهلاک کمتری نسبت به نمونه‌های خشک داشته و صفحه کلاچ‌های آنها با پدیده اوورهیت یا فوق گرمایش، تا حد زیادی بیگانه هستند و در مجموع گزینه‌های مناسبی برای استفاده در خودروهای با توان بالا به حساب می‌آیند.

4

طبق اعلام منابع معتبر بین‌المللی شتاب صفر تا صد لاماری ایما نیز حدود ۹.۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت آن هم در مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به ۶.۶ لیتر می‌رسد. بنابراین چه از لحاظ میزان مصرف بنزین و چه از لحاظ چابکی و شتاب، لاماری آرین موتور می‌تواند جایگاه نخست را در مقایسه با دیگر کراس اوورهای هم‌رده موجود در بازار از آن خود کند. البته امیدواریم میزان حساسیت موتور این خودرو نسبت به کیفیت بنزین و روغن خیلی بالا نباشد تا مشتریان ایرانی بتوانند با خیال راحت‌تری به سراغ آن بروند و از یک چنین توان فنی مهیجی بیشترین نتیجه با کمترین دردسر را کسب کنند.

5

نام خودرو

لاماری ایما

نوع موتور

1.5 لیتری توربو – چهار سیلندر – 16 سوپاپ -GDi

توان موتور

195 اسب بخار – 285 نیوتن متر

نوع گیربکس

7 سرعته دو کلاچه تر (WDCT)

شتاب 0-100

9.5 ثانیه

بیشترین سرعت

-

میانگین مصرف سوخت

 حدود 6.6 لیتر در 100 کیلومتر

وزن

1550

ابعاد (میلی متر)

4565 در 1860 در 1690

فاصله بین دو محور (میلی متر)

2715

سیستم تعلیق

جلو: مستقل مکفرسون/ عقب: مستقل مولتی لینک

 

 

 

تجربه رانندگی با لاماری آرین موتور

وقتی که برای اولین بار پشت فرمان این کراس اوور کامپکت می‌نشینید، حس حضور در یک خودروی نسبتا لوکس و البته کاملا اسپرت به شما دست خواهد داد. نوع طراحی داشبورد و البته غربیلک فرمان دی-شِیپ این حس را در شما تشدید خواهد کرد. از لحاظ ارگونومی و راحتی راننده نیز می‌شود گفت که طراحان محصول جدید آرین موتور به خوبی از پس انجام وظایف خود برآمده و سازندگان هم توانسته‌اند فضای داخلی را مطابق با نقشه‌ها و اصول مهندسی از کار درآورند.

6

کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد در نوع خود مناسب است و حس ارزان بودن از لمس آن‌ها در ذهن ایجاد نمی‌شود. پس از روشن شدن خودرو، صدای کمی درون کابین به گوش می‌رسد. راننده سطح تسلط مطلوبی بر بدنه اتومبیل خود دارد و اعتماد به نفس بیشتری از این بابت درون وی ایجاد خواهد شد.

 در حالت درجا صدایی حدود ۳۷ دسیبل درون کابین شنیده می‌شود که این مهم نشان از عایق‌بندی مطلوب کابین لاماری ایما، البته در نمونه‌های بین‌المللی دارد. امیدواریم که آرین‌ موتور نیز سطح کیفیت مونتاژ این شاسی بلند اسپرت را تا حد امکان بالا آورد و عایق‌بندی مناسبی برای کابین آن در نظر بگیرد. با فشردن پدال گاز و بعد از وقفه‌ای کوتاه، سیستم توربوشارژ وارد مدار می‌شود و در این لحظه است که به ناگهان حس خواهید کرد ستون فقراتتان با چرم صندلی‌ها تماس بیشتری برقرار کرده و شما به یک‌باره به عقب و پشتی صندلی چسبیده‌اید. در این حالت صدای موتور بیشتر درون کابین احساس خواهد شد.

7

این میزان چابکی مسلما مورد پسند جوانان قرار خواهد گرفت و اصطلاحا جهت روکم‌کنی در جاده نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد. البته رعایت قوانین راهنمایی و سرعت مطمئنه، توصیه همیشگی ما به شماست، اما به هر حال اگر شرایط مهیا باشد می‌توانید در مسابقات درگ و شتابگیری حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر سایر کراس اوورها و حتی سدان‌ها و هاچبک های موجود در بازار ایران داشته باشید. 

حین حرکت خیلی متوجه تعویض دنده‌ها نخواهید شد؛ چراکه گیربکس به نرمی این کار را انجام می‌دهد و دقت آن در پاسخ به فشردن پدال گاز نیز تقریبا مناسب و با کمترین وقفه خواهد بود. این عملکرد نسبتا دقیق و نرم گیربکس از جنبه‌های مثبت رانندگی با لاماری ایما آرین موتور به حساب می‌آید و قطعا لذت سواری با این کراس اوور جدید را به حد دل‌چسبی خواهد رساند. سیستم تعلیق مطابق انتظار کمی اسپرت و خشک است اما در جاده‌های شهری و نسبتا هموار، کوبش‌های آزاردهنده زیادی به بدن سرنشینان منتقل نخواهد شد و در مجموع می‌شود گفت کیفیت سواری قابل قبولی را از این خودرو دریافت خواهید کرد.

8

 در بحث هندلینگ و پایداری نیز باید بگوییم که چسبندگی و تعادل لاماری ایما در عبور از مسیرهای مارپیچ و یا لغزنده با توجه به حضور سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کاملا متناسب با نیازهای روزمره خواهد بود و از این نظر نیز اعتماد به نفس مطلوبی برای راننده به وجود خواهد آورد. البته باید مراقب بود که با توجه به قدرت و گشتاور بالای موتور، از هجوم یک‌باره به درون پیچ‌ها و عبور پرشتاب از آنها خودداری کرد؛ زیرا احتمال کم فرمانی و یا بر هم خوردن تعادل ‌بخش عقب خودرو وجود دارد و رعایت احتیاط در این موارد کاملا ضروری است. قدرت ترمزها در این میان متناسب به نظر می‌رسد و نکته منفی خاصی در عملکرد آنها مشاهده نمی‌شود.

9

امکانات لاماری ایما

آرین موتور امکانات متوسطی را برای کراس اوور جدید خود در نظر گرفته تا احتمالا بتواند قیمت آن را پایین بیاورد و خیلی زودتر این محصول را در بازار جا بیندازد. بر این اساس حضور امکانات زیر در اولین محصول برند لاماری در ایران قطعی شده است:

10

کروز کنترل یا تثبیت کننده سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تاچ کنترل، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سامانه چراغ‌های خودکار یا اتولایت، چراغ روشنایی در روز یا دیلایت، حالات رانندگی اکو و اسپرت، روکش صندلی چرمی، سامانه رهیاب gps، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی دارای پورت USB، صفحه آمپر تمام دیجیتال 10.25 اینچی، بلوتوث، صندلی‌ راننده با تنظیمات برقی 6 حالته، سانروف برقی دو حالته از نوع پانوراما، پرده برقی عقب، تصفیه هوای کابین، سنسور پارک عقب، کول باکس، قابلیت اتصال وای فای، دوربین ثبت وقایع، دوربین عقب، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن، ترمز کمکی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل سرعت در شیب، کنترل توقف در سربالایی و شش کیسه هوای جلو - جانبی و پرده‌ای و...

11

قیمت لاماری ایما آرین موتور و شرایط بازار آن

آرین موتور هنوز قیمت لاماری ایما را اعلام نکرده اما از آنجا که دانگ فنگ تی ۵ ایوو در بازار چین و سایر بازارهای بین‌المللی به طور متوسط با قیمتی حدود ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار به فروش می‌رسد، بنابراین می‌توان انتظار داشت که این خودرو به قیمت بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرد. البته توصیه ما به مسئولان آرین‌ موتور این است که سعی کنند حداقل سود ممکن را برای خود کنار بگذارند و تا جای امکان قیمت لاماری ایما را برای مشتریان ایرانی پایین بیاورند و این محصول را با تیراژ مناسب به بازار عرضه کنند تا مشتریان بیشتری بتوانند از سواری با کراس اوور جدید لذت ببرند و راه برای عرضه دیگر خودروهای برند لاماری در ایران هموارتر شود.

12

 امیدواریم آرین موتور با انتخاب یک قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب برای محصولات برند لاماری، بتواند سنگ بنای یک خودروساز خصوصی توانمند را روی زمین صنعت خودروسازی کشور بگذارد و تنوع بیشتری به خودروهای موجود در ایران ببخشد.