۰ نفر

افزایش قیمت روز خودرو و شرایط فروش خودروها در بهار۱۴۰۰

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 532783
افزایش قیمت روز خودرو و شرایط فروش خودروها در بهار۱۴۰۰

بازار خودرو طی یک سال گذشته اتفاق‌های بسیاری را پشت سرگذاشته است؛ از انتظار برای بالا و پایین رفتن قیمت ماشین در زمان انتخابات ریاست‎‌جمهوری آمریکا گرفته تا درگیری‌هایی که بر سر ورود شورای رقابت به مساله قیمت وجود داشت. آنطور که کارشناسان خودرو بیان می‌کنند، یک سال گذشته را باید سال رکورد ثبت‌نام خرید خودرو دانست. طرح‌های متعددی از طرف خودروسازان داخلی و به خصوص بخش دولتی مطرح شد که به نظر می‌رسد نسبت به سال‌های قبل رشد بالایی را از خود نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اما سال 1400 بیشتر از همه این سال‌ها، شبیه به یک سال سردرگمی است. از همان ابتدا تکلیف قیمت و افزایش و کاهش آن در یک سیر نامشخص افتاد و هنوز هم آنطور که باید به نظم و سامان مشخصی نرسیده است. بسیاری معتقدند که بخشی از این سردرگمی به دلیل نزدیک بودن انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران و نامشخص بودن رویکرد جریان‌هایی است که ممکن است سکان دولت بعدی را در اختیار بگیرند. با این حال، بازار خودرو کماکان به همان شیوه سال گذشته یعنی ممنوعیت واردات و فروش‌های انحصاری، روزگار را می‌گذراند.

وضعیت فروش ماشین و قیمت روز خودرو

مساله افزایش قیمت روز خودرو از ابتدای امسال به همان شیوه همیشگی شورای رقابت بود به طوری که قرار شد قیمت خودرو به صورت فصلی و با توجه به تورم مربوط به فصل، لحاظ شود. با این حال، حتی بعد از اعلام افزایش قیمت مشخص شده از سوی شورای رقابت، بازار باز هم به روال قبل خود ادامه داد و خیلی از این مساله تاثیر نپذیرفت.

آنطور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، بازار آنطور که باید از دستور شورای رقابت اطاعت نکرده و همچنان به سمت روال کاهشی خود رفته است. البته در روزهای گذشته یک افزایش قیمت چند میلیونی روی برخی خودروها مشاهده شد اما باز هم آنطور که انتظار می‌رفت نبود و نوسانات آشفته و بلاتکلیف وارد بازار خودرو شد. فروش ماشین تا حدی در این مدت به دلیل کاهش قیمت با تامل انجام می‌شد اما خرید خودرو رونق بیشتری گرفت. آنطور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، فضای کلی معاملات راکد بوده و وضعیت انتظار بر این بازار حاکم است.

محصولات ایران خودرو و تغییر نحوه قیمت گذاری

2

این افزایش قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت قدری با تامل و تاخیر خود را در محصولات ایران خودرو نشان داد. به طوری که تنها بعد از 19 روز از تصمیم شورای رقابت بود که بالاخره یک افزایش حداقلی روی قیمت روز خودرو اعمال و لیست این محصولات به‌روز شد.

طبق آن چیزی که شورای رقابت اعلام کرده بود، محصولات ایران خودرو مجاز به افزایش 8.2 درصدی بود. البته این افزایش قیمت برای گروه سایپا قدری بیشتر و در حدود 8.9 درصد بود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که نرخ اعلام شده از سوی شورای رقابت، متوسط قیمت است. یعنی خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را حتی با نرخ‌های بیشتری بالا ببرند. کما اینکه محصولات ایران خودرو به جای افزایش 8.2 درصدی، شاهد یک افزایش 14 درصدی در قیمت محصولات خود بود.

کاهش پیش فروش خودروهای داخلی

3

پیش فروش خودروها در سال 1400 برخلاف سرعتی که در سال قبل به خود گرفته بود، قدری آرام شده و آهنگ کندتری به خود گرفت. سال قبل تعداد  پیش‌فروش‌های انجام شده از سوی ایران خودرو و سایپا به شکل محسوسی بالا بود و همین مساله هم انتقادهای بسیاری را به همراه داشت. با این حال، در سال 1400 هم شرایط پیش فروش خودروها مانند سال گذشته ادامه دارد و هنوز به همان شیوه گذشته انجام می‌شود. اولین مرحله فروش فوق‌العاده سایپا هم از خرداد ماه آغاز و موعد تحویل خودروها 90 روز اعلام شده بود. گروه خودروسازی ایران خودرو هم در همین بازه زمانی اقدام به پیش‌فروش برخی محصولات خود کرد.  

الزامات بازار خودرو در 1400

در این میان، برخی مقامات دولتی با ارائه آمار رشد فروش، معتقدند که سال خوبی را از نظر آماری پشت سر گذاشته‌اند و برخی کارشناسان در نقطه مقابل، به مساله کیفی شدن رقابت‌ها و لزوم ایجاد یک برنامه منظم و منسجم در بازار خودرو اشاره می‌کنند. به نظر می‌رسد که با توجه به تغییراتی که در سکانداری قوه مجریه در حال وقوع است، باید انتظار سال سختی را برای بازار خودرو داشت. مهم نیست که کدام جریان فکری و با چه وضعیتی این بازار را تحویل می‌گیرد؛ نکته مهم در طراحی یک برنامه مدون، جامع و بلندمدت برای بازار خودروست که می‌تواند سال سخت اقتصادی را به سال بهتری برای این حوزه تبدیل کند.