۰ نفر

باوجود افزایش قیمت کارخانه ای خودرو؛

رکود بر بازار خودرو حاکم است

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
کد خبر: 530226
رکود بر بازار خودرو حاکم است

با وجود افزایش هشت تا ۹ درصدی قیمت کارخانه‌ای تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور از روز شنبه، اما بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حاکی است این افزایش هیچ تاثیری بر قیمت‌ها در بازار نداشت و همچنان رکود بر آن حاکم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، طبق مصوبه شورای رقابت، محصولات ایران‌خودرو از روز شنبه (اول خرداد ماه)  به‌طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به‌طور متوسط ۸.۹ درصد گران شدند.

این تصمیم مطابق نشست ۱۳ اردیبهشت ماه شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال جدید اجرایی شد.

با این حال، بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حاکی از بی‌تاثیری این افزایش قیمت‌ها بر قیمت خودروها در بازار بود، به‌طوری که همچون روزهای گذشته قیمت‌ها با کمترین نوسان همراه شدند.

امروز در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نزدیک به ۲۵۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال.ایکس ۲۰۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۸۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۷۰ میلیون تومان، همچنین در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه جک جی۴ کرمان‌موتور ۳۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ حدود ۸۹۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

در این زمینه، «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت گفت: با توجه به انتظار عمومی از نتیجه ‌بخش شدن مذاکره‌های برجامی، همچنین نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و مهم بودن نوع نگاه دولتمردان آینده به موضوع خودرو، بازار خودرو و مشتریان در یک حالت انتظار به سر می‌برند و از خرید و فروش خبری نیست.

وی بیان‌داشت: در ماه‌های گذشته و با نزولی شدن نرخ دلار، روز به روز به تعداد فروشندگان در بازار اضافه شده و خودرو برای فروش زیاد است، اما خریداری وجود ندارد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: ‌افزایش قیمت کارخانه‌ای، فقط سود برندگان قرعه‌کشی‌ها را کمی کمتر خواهد کرد، اما از آنجایی که عرضه خودروسازان هنوز به اندازه کافی نیست، شرایط بازار تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه‌داد: وجود مشتری در بازار، وجود تقاضای کاذب و نوسان‌های ارزی می‌تواند در قیمت‌ها تاثیرگذار باشد که اکنون هیچ‌یک از این شرایط را شاهد نیستیم و معاملات به صفر رسیده است.

به گفته کارشناسان، از اواخر سال ۹۸ تاکنون نوسان‌های ارزی سبب شد تا عده‌ای به قصد فعالیت‌های سوداگرانه به خرید ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و غیره روی آورند.

در این شرایط، عده‌ای به خرید خودرو روی آوردند که در نتیجه پارکینگ‌ها از خودروها پُر شد.

آن‌طور که مسئولان آمار می‌دهند اکثر خودروهای خریداری شده در برنامه‌های فروش خودروسازان، حتی برای استفاده از خدمات گارانتی نیز مراجعه به نمایندگی‌ها نداشته‌اند و این، یعنی خودروها به قصد دلالی و کسب سود خریداری شده است.

کارشناسان تاکید دارند که بازار خودرو همچون دیگر بازارها نیازمند آرامش است و پس از برخی صحبت‌ها مبنی بر نتیجه‌بخش بودن مذاکره‌های برجامی، بازار خودرو در عمل با توقف و سکون مواجه شده است و همگی به انتظار نشسته‌اند.

اگر چند روز شاهد ثبات شرایط به‌ویژه ثابت شدن نرخ ارز باشیم و سیگنال‌ها و اخبار منفی به حداقل برسد، بازار راه خودش را پیدا خواهد کرد.