۰ نفر

چند دستگاه شاهین و تارا تولید شده است؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 524000
چند دستگاه شاهین و تارا تولید شده است؟

انتشار آمار تولید خودروسازان در اولین ماه سال ۱۴۰۰، نشان می دهد که شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا سال جدید را با رشد تولید آغاز کرده اند. از سویی تعداد دستگاه تولید شده خودروهای جدیدی چون شاهین و تارا برای این شرکت ها می تواند روایتگر میزان حرکت در مسیر توسعه سایپا و ایران خودرو باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال، تولید شاهین و تارا دنده ای به صورت نسبی در ماه های گذشته انجام شده است.گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۹ توانسته تا  هزار و ۷۲۸ دستگاه  شاهین دنده ای را تجاری سازی کند. این شرکت خودروساز تولید انبوه سدان جدید خود را از زمستان سال گذشته آغاز کرد و مدیران این شرکت اعلام نموده اند که در سال جدید، تیراژ تولید شاهین ده ها هزار دستگاهی خواهد بود. همچنین گروه صنعتی ایران خودرو که از اواخر تابستان ۱۳۹۹ تولید آزمایشی تارا را شروع کرده بود، توانسته تا در سال گذشته  ۱۵۳ دستگاه  از این سدان جدید را به مرحله تجاری سازی برساند.

اما در اولین ماه سال ۱۴۰۰، گویا تولید محصولات جدید این دو خودروساز آن چنان گسترده و پرتیراژ نبوده است. با توجه به آمار منتشر شده در کدال، گروه خودروسازی سایپا در فروردین ماه سال جدید توانسته تا  ۷۸۵ دستگاه  شاهین دنده ای را تجاری سازی کند. از آن سو در گزارش آمار تولید ایران خودرو در فروردین ۱۴۰۰، می بینیم که نام تارا از فهرست فعالیت های تولیدی این خودروساز در بخش محصولات سواری حذف شده است. پیگیری های انجام شده نشان می دهد که در پی افشای قیمت اولیه تارا دنده ای در اسناد کدال قبلی، این گروه خودروسازی برنامه ندارد تا پیش از آغاز عرضه رسمی سدان جدیدش، آمار مربوط به تولید و ارزش گذاری آن را اعلام کند. اواخر سال ۱۳۹۹ با بررسی اولیه اسناد کدال ایران خودرو متوجه شدیم که این خودروساز در کنار اعلام تیراژ تولید تارا دنده ای، قیمت مبنای ماهیانه این محصول جدید را هم اعلام کرده است. این خبر در شرایطی به صورت گسترده مخابره شد که مدیران ارشد ایران خودرو و شورای رقابت هرگونه قیمت گذاری برای تارا را رد کرده بودند. با این حال پیگیری ها از منابع آگاه مشخص می کند که با توجه به تقویت زیرساخت تولید تارا دنده ای در کارخانه ایران خودرو، این شرکت توانسته تا در فروردین ۱۴۰۰ روند تولید مشابهی به اسفند ۹۹ را برای این سدان جدید داشته باشد و به عبارت ساده می توان گفت که ایران خودرو تا به امروز بیش از  ۲۰۰ دستگاه  (مجموع تولید در سال ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) تارا دنده ای را به مرحله تجاری سازی رسانده است.

در نهایت می توان به این نتیجه رسید که احتمالاً توقع تولید شاهین و تارا با تیراژ چند هزار دستگاهی در هر ماه، در فصل آتی محقق خواهد شد.

البته برخی کارشناسان معتقد هستند که بررسی آمار تولید فروردین خودروسازان نمی تواند معیار مناسبی از روند فعالیت آن ها باشد. زیرا در این ماه، بیش از ده روز خطوط تولید کار نمی کنند و عملا آمار تولید منتشر شده مربوط به نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ است. ولی با این حال توقع می رود که با توجه به برنامه خودروسازان برای ثبت رکورد تولید در سال ۱۴۰۰، حداقل فرایند تولید محصولات جدید به شکل چشم گیری در آمار تولید خودنمایی کند. با وجود اینکه در فروردین سال جدید خودروسازان کشور توانسته اند که رشد تولید را نسبت به فروردین ۱۳۹۹ رقم بزنند، اما نباید فراموش کرد که این شرکت ها در گام نخست باید با افزایش تولید، مسئله تاخیر در تحویل خودروها و تکمیل تولیدات ناقص را اولویت خود قرار دهند.