۰ نفر

جهش تولید خودرو کلید خورد؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۵۰
کد خبر: 523891
جهش تولید خودرو کلید خورد؟

هرچند هنوز از «بسته جهش تولید خودرو» رونمایی نشده با این حال خودروسازان اولین‌ماه از سال ۱۴۰۰ را با رشد ۱۱۹ درصدی تولید نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته آغاز کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اواخر سال ۹۹ علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در راستای ساماندهی صنعت و بازار خودرو از بسته‌ای خبر داد که با رونمایی و اجرایی شدن آن، تولید خودرو ۵۰ درصد رشد را به خود خواهد دید. طبق شنیده‌ها این بسته هم‌اکنون در ستاد اقتصادی دولت همچنان در حال بررسی است؛ این در شرایطی است که قرار بر اجرایی‌شدن آن از ابتدای سال۱۴۰۰‌ بود.

با این حال خودروسازان فروردین‌ماه  را با رشد 119 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته آغاز کردند. در مورد دلایل رشد بی‌سابقه تولید در اولین ماه از سال جدید، بدون اجرایی‌شدن بسته جهش تولید، می‌توان به دو موضوع اشاره کرد؛ موضوع اول اینکه بنا بر اخبار موثقی که در ایام تعطیلات نوروزی به‌گوش می‌رسید خودروسازان با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در این ایام اقدام به تکمیل خودروهای ناقص خود کردند. 

تکمیل خودروهایی که به‌دلیل نقص قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو‌شده بود در سه ماهه منتهی به اسفند‌ماه روند صعودی به خود گرفت. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که خودروسازان با چشم‌انتظاری مرحله چهارم افزایش قیمت‌ها، محصولات خود را در پارکینگ‌ها دپو کرده بودند؛ این در شرایطی است که شورای رقابت به‌منظور حفظ آرامش بازار خودرو اعلام کرد مجوزی برای افزایش قیمت در کار نیست. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که خودروسازان در فروردین‌ماه با اطمینان از عدم‌دریافت مجوز افزایش قیمت، نسبت به تکمیل محصولات ناقص خود مبادرت و خودروهای تکمیل‌شده در آمار این ماه به ثبت رسیده است.اما دلیل دیگری که در مورد رشد 119درصدی تولید خودرو در اولین ماه از سال 1400 بیان می‌شود این است که به‌دلیل کاهش تولید خودرو در فروردین سال گذشته به‌واسطه تعطیلات نوروزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا، آمار تولید امسال بیشتر از سال گذشته به‌چشم می‌آید. فروردین سال‌99 خودروسازی کشور علاوه‌بر تعطیلات نوروزی، همراه با دیگر واحدهای تولیدی به‌دلیل شیوع‌کرونا دوهفته دیگر نیز تعطیل ماند. بدین ترتیب غیرفعال شدن خطوط تولیدی خودروسازان، منجر به افت آمار تولید فروردین 99 شد. با این حال اگر در فروردین 1400 نیز شاهد شیوع بیشتر ویروس‌کرونا بودیم، اما الزامی مبنی‌بر تعطیلی خطوط تولید نبود.

بررسی آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو که  از سایت کدال سازمان بورس استخراج شده همچنین نشان‌دهنده افت تولید خودروسازان در فروردین‌1400 نسبت به ماه قبل از آن یعنی اسفند 99 است. افت تولید که 23 درصد برآورد می‌شود به‌واسطه تعطیلات نوروزی و غیرفعال شدن خطوط تولید در این ایام بوده است. طبق آمارهای یاد‌شده تولید در فروردین‌ماه امسال 64هزار و 678 دستگاه بوده، این در شرایطی است که فروردین سال گذشته 29 هزار و 549 دستگاه خودرو تولید شده است‌، بنابراین در اولین ماه از سال‌جاری رشد 119 درصدی در تولید خودرو کلید زده شد.

 آنچه مشخص است اگر بسته جهش تولید که به آزادسازی قیمتی بخشی از محصولات خودروسازان اختصاص دارد اجرایی شود، در سال 1400 باید در انتظار رشد تولید و به‌دنبال آن ساماندهی صنعت و بازار خودرو باشیم.

  افت و خیز تولید 

حال به سراغ آمار تولیدی خودروسازان می‌رویم. طبق اطلاعاتی که سه تولید‌کننده بزرگ خودرو در کشور به سازمان بورس داده‌اند، شرکت سایپا در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به فروردین‌ماه 99 توانسته بیشترین رشد تولید را در کارنامه خود به ثبت برساند.

این خودروساز در فروردین‌ماه امسال در مجموع تولید 21 هزار و 394 دستگاه از انواع محصولات خودرویی را کلید زده است.این میزان تولید در مقایسه با تولید فروردین‌ماه 99 این خودروساز از رشد 193 درصدی حکایت دارد.

نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه سال گذشته تنها 7 هزار و 304 دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

ایران‌خودرو بعد از خودروسازی سایپا جایگاه دوم رشد تولید را در بازه زمانی یاد شده از آن خود کرد.آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه 1400 در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته رشد تولیدی حول و حوش 116 درصدی را به خود دیدند.این خودروساز در فروردین‌ماه امسال در مجموع تولید 33 هزار و 819 دستگاه خودرو را در کارنامه خود ثبت کرد.در حالی ایران‌خودرویی‌ها تولید این تعداد خودرو را طی فروردین‌ماه امسال نهایی کردند که در فروردین‌ماه سال 99 توانسته بودند 15 هزار و 694 دستگاه خودرو تولید کنند. عنوان سومین خودروساز به لحاظ رشد تیراژ در بازه زمانی ذکر شده نیز به پارس‌خودرویی‌ها رسید.

این خودروساز طی فروردین‌ماه 1400 توانسته 8 هزار و 925 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند.

مقایسه تولید فروردین‌ماه امسال با فروردین ماه پارسال از رشد تولید 36 درصدی این خودروساز خبر می‌دهد.پارس‌خودرویی‌ها در فروردین‌ماه 99 تعداد 6 هزار و 551 دستگاه خودرو تولید کردند.بی تردید اضافه شدن محصولاتی مانند گروه S200 و کوییک معمولی به خطوط تولید پارس‌خودرو را می‌توان از عوامل این رشد تولید برشمرد.

حال به سراغ خودروسازی سایپا می‌رویم و افت و خیز محصولات این خودروساز را در بازه زمانی یاد شده بررسی می‌کنیم.

سایپایی‌ها طی فروردین‌ماه امسال تولید 18 هزار و 965 دستگاه خودرو از خانواده تیبا (شامل تیبا صندوقدار و تیبا 2) را نهایی کردند که در مقابل تولید 3 هزار و 742 دستگاهی از خانواده تیبا طی مدت مشابه سال گذشته از رشد تولید حدود 407 درصدی حکایت دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه 1400 همچنان تولید وانت پراید را در دستورکار داشتند و هزار و 644 دستگاه از این خودروی تجاری سبک را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. در فروردین‌ماه 99 سایپایی‌ها توانسته‌اند تولید 500 دستگاه وانت پراید را نهایی کنند که در مقابل تولید فروردین‌ماه سال‌جاری از رشد تولید بیش از 228 درصدی این محصول خبر می‌دهد. شاهین نیز که به‌عنوان محصول جدید به سبد محصولاتی این خودرو ساز اضافه شد طی فروردین‌ماه امسال در خطوط تولید سایپا حضور داشت و تولید 785 دستگاه از این خودرو نهایی شد.

در آمار تولید فروردین‌ماه 1400 سایپایی‌ها برخلاف بازده زمانی مشابه سال گذشته خبری از محصولات مونتاژی (چانگان و آریو) نیست. در حالی تولید محصولات مونتاژی در سایپا طی فروردین‌ماه متوقف شده است که این خودروساز در اسفندماه سال گذشته 78 دستگاه چانگان را در خطوط تولید خود تکمیل کرده بود و این پیش‌بینی در آن مقطع وجود داشت که تولید این محصول در فروردین‌ماه امسال نیز ادامه داشته باشد که این اتفاق نیفتاد. 

از خودروسازی سایپا به ایران‌خودرو می‌رویم.آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه 1400 توانستند تولید 24 هزار و 729 دستگاه خودرو از گروه پژو را نهایی کنند. تولید این تعداد از محصولات گروه پژو در مقایسه با تولید 11 هزار و 120 دستگاهی که در فروردین‌ماه 99 از محصولات این گروه تولید شده به معنای رشد تولید حدود 123 درصدی است. 

گروه سمند نیز رشد تولید 118 درصدی را در بازه زمانی یاد شده به خود دید.

آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه سال گذشته تنها هزار و 736 دستگاه از محصولات حاضر در این گروه خودرویی را تولید کرده بودند اما طی فروردین‌ماه امسال 3 هزار و 774 دستگاه از محصولات این گروه در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شد.

دنا دیگر محصول ایران‌خودرو نیز در بازه زمانی یاد شده رشد تولید را تجربه کرد. آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه 1400 توانستند تولید 3 هزار و 68 دستگاه انواع دنا را نهایی کنند. در حال حاضر علاوه بر دنای معمولی، تولید دنای پلاس با موتور توربو شارژ با گیربکس معمولی و همین محصول با گیربکس اتوماتیک در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

تولید این تعداد دنا در مقایسه با تولید هزار و 722 دستگاهی از این خودرو در فروردین ماه 99 نشان‌دهنده رشدی حول و حوش 78 درصدی است. رانا در میان محصولات ایران‌خودرو در بازه زمانی یاد شده بیشترین رشد تولید را به خود دید.

مدیران ایران‌خودرو برای بالا بردن تیراژ خود حساب ویژه‌ای روی این محصول باز کرده‌اند و به این منظور طی سال گذشته از مدل پلاس آن نیز رونمایی شد. آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه امسال هزار و 516 دستگاه رانا تولید کردند.این میزان تولید رانا در مقایسه با تولید 278 دستگاهی که در فروردین‌ماه سال گذشته نهایی شد از رشد تولید 445 درصدی حکایت دارد.در حالی که پژو 2008 از صورت‌های مالی ایران‌خودرو در فروردین‌ماه امسال حذف شده و خبری از تولید دانگ فنگ دیگر محصول مونتاژی چینی ایران‌خودرو طی فروردین‌ماه امسال نبود شاهد هستیم که این خودروساز همچنان تولید هایما دیگر محصول مونتاژی چینی خود را ادامه داد.

آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه امسال تولید 732 دستگاه هایما را نهایی کردند که در مقایسه با تولید 423 دستگاهی از این خودرو طی همین بازه زمانی در سال گذشته از رشد تولید حدود 73 درصدی خبر می‌دهد.

ایران‌خودرویی‌ها تولید دو مدل هایما S7 و S5 را در دستور کار داشتند. البته مشخص نیست چه تعداد از هایماهای تولید شده مربوط به مدل S7 است و چه تعداد مدل S5 تولید شده است.

همچنین در فروردین‌ماه 1400 خبری از تولید تارا محصول جدید ایران‌خودرو نیست.در حالی تارا در آمار تولید این خودروساز در فروردین‌ماه غایب است که پیش‌تر ایران‌خودرو از برنامه خود برای تولید انبوه این خودرو طی سال 1400 خبر داده بود. بی‌تردید عدم تولید این محصول جدید در فروردین‌ماه مقطعی بوده است و از ماه‌های بعد شاهد حضور تارا در خطوط تولید این خودروساز خواهیم بود. 

گروه Q200 تنها محصول مشترکی است که در فروردین‌ماه امسال و فروردین‌ماه سال گذشته در خطوط تولید پارس‌خودرو حضور داشت و می‌توان افت و خیز آن را بررسی کرد.

پارس‌خودرویی‌ها در فروردین‌ماه سال جاری 7 هزار و 70 دستگاه از این خانواده تولید کردند که مقایسه آن با تولید 2 هزار و 263 دستگاهی این گروه در فروردین‌ماه سال گذشته نشان‌دهنده رشد تولید حدود 212 درصدی است. پارس‌خودرویی‌ها علاوه بر تولید گروه Q200 تولید کوییک معمولی و گروه S200 (ساینا) را نیز در برنامه تولید فروردین‌ماه 1400 خود داشتند.

همچنین در فروردین‌ماه 99 شاهد حضور محصولات رنو، برلیانس و همچنین مونتاژ پراید در این خودروساز بودیم اما با توجه به تحریم‌های خودرویی و خداحافظی رنو با ایران و همچنین اتمام قطعات مانده در گمرک، تولید این برند فرانسوی در پارس‌خودرو متوقف شد. برلیانس نیز که کج‌دار و مریز تولیدش در سال گذشته ادامه داشت در فروردین‌ماه نوار تولیدش قطع شد.

حال مشخص نیست آیا این برند چینی تنها در فروردین‌ماه تولید نشده یا اینکه خطوط تولید پارس‌خودرو با این محصول خداحافظی کرده است. 

این خودروساز توانسته در بازه یک ماهه فروردین امسال هزار و 185 دستگاه کوییک معمولی و 670 دستگاه از محصولات گروه S200 تولید کند.

45uqI6HdTnQ9