۰ نفر

رنو باز هم عقب ماند

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۵۵
کد خبر: 523595
رنو باز هم عقب ماند

برند رنو در فصل اول سال میلادی جاری ۴۳۳ هزار و ۶۶۲ دستگاه خودرو فروخت. این پنجمین فصل متوالی است که فروش رنو کاهش داشته و از رقبا عقب مانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان،‌ کشور چین، همه خودروسازان با رشد و افزایش فروش مواجه هستند، رنو این خودروساز فرانسوی در این بازار هم از قافله عقب است و حضور چشمگیری ندارد. شیوع کرونا کم بود که حالا کمبود شدید تراشه‌های الکترونیکی جهانی هم آفت تولید و فروش این کمپانی فرانسوی شده است. از ماه ژوئیه سال گذشته که زمام امور گروه خودروسازی رنو فرانسه به دستان لوکا دو مئو افتاده، تولید خودرو کاهش یافته و تمرکز این خودروساز روی تولید خودروهایی است که حاشیه سود بیشتری برای این شرکت دارند، راهبردی که به تدریج نتیجه خواهد داد.

از ماه ژانویه تا مارس امسال هم سودآوری شرکت به خاطر افزایش قیمت محصولاتش بهتر شده است. اما همه این‌ها روی هم سبب نشده روند بهبود شکل گیرد. به طور کلی به دلیل عوامل مختلف از جمله تاثیر ارزهای خارجی،  گردش مالی این شرکت نسبت به سال گذشته ۱/ ۱ درصد کاهش یافته و به ۱۰‌میلیارد یورو (معادل ۱۲ میلیارد دلار) رسیده است. رنو که هم خودروهای برند داچیا و لادا را می‌سازد و علاوه بر صنعت خودرو در صنعت مالی هم فعال است، می‌گوید وقتی آثار عواملی نظیر برابری ارز، کرونا و کمبود تراشه را نداشتیم، فروش ۴/ ۴ درصد افزایش داشت. بعد از انتشار ارقام و نتایج فصل اول سال ۲۰۲۱، ارزش سهام رنو ۲ درصد کاهش پیدا کرد. مثل بقیه رقبا، رنو هم با کمبود پردازشگرهای نیمه‌هادی دست و پنجه نرم می‌کند و آثار آن تا فصل سوم ۲۰۲۱ هم باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود که از فصل چهارم امسال اوضاع رو به بهبودی برود.

کلوتیلد دلبو معاون مالی رنو در جمع تحلیلگران گفته است که به خاطر کمبود تراشه،‌ تولید و فروش خودرو در فصل اول سال ۲۰۲۱، ده‌ها هزار دستگاه کاهش داشته است. برخی خودروسازان در بازار چین موفق شدند کاستی‌های فروش در اروپا را جبران کنند، اما رنو که به شدت به دنبال کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از شدت زیان دهی است، در بازار چین توفیقی نیافت. حتی در بخش فروش خودروهای لاکچری، رنو به پای شرکت خودروسازی کُره‌ای هیوندایی هم نرسید. هیوندایی در فصل اول سال ۲۰۲۱ بهترین فروش خودروی لاکچری را در چهار سال گذشته به دست آورد. رنو به خاطر فروش ضعیف در چین، کسب‌وکار فروش خودروهای سواری را در این کشور از دست داده و حالا بیشتر از همیشه به بازار اصلی خود در اروپا تکیه دارد که آن هم به شدت تحت‌تاثیر تعطیلی‌های سراسری به خاطر شیوع کرونا است.

 دلبو با حضور در یک تماس تلفنی کنفرانسی، از مسئولان مالی خواسته است که در چنین فضای نامعلومی از ارائه راهنمایی‌های مالی بپرهیزند و گفته است: «ما با رسیدن به وضعیت نرمال فاصله زیادی داریم.» وضع رنو از زمانی به سمت نابسامانی پیش رفت که در اواخر ۲۰۱۸ مدیر عامل سابق اتحاد رنو-نیسان، کارلوس گوسن به اتهام رسوایی مالی به زندان افتاد، اتحادی که گوسن به وجود آورد و حالا رنو و نیسان به شدت تلاش می‌کنند آن را به ریل بازگردانند.

این همه مشکلات در حالی بر سر رنو آوار شده که صنعت خودروی جهان دوران گذار و دگردیسی از بنزینی به برقی را تجربه می‌کند و خودروسازان نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت در این زمینه دارند.

رنو شاید از رقبا زودتر شروع کرده باشد اما حالا شرکت‌هایی مثل فولکس واگن آلمان، گام‌های بزرگ‌تری برداشته‌اند. سال گذشته خودروهای برقی و هیبریدی رنو ۱۰ درصد از کل فروش را تشکیل می‌داد و حالا دلبو پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ درصد برسد.