۰ نفر

رمز افت و خیز قیمت در بازار خودرو

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 520417
رمز افت و خیز قیمت در بازار خودرو

تنها یک اظهارنظر از سوی رییس شورای رقابت کافی بود تا بابت رشد قیمت اخیر در بازار خودرو، انگشت اتهام به سمت وی نشانه برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ رییس شورای رقابت اواسط ماه جاری خبر از حتمی بودن رشد قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی داد و تاکید کرد که این اتفاق پس از اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی، رخ می‌دهد. رضا شیوا اما اظهارنظر پر حاشیه دیگری نیز مبنی بر اینکه «اگر خودرویی گران است، آن را نخرید و محصولی دیگر را خریداری کنید»، داشت که موجی از انتقادها را متوجه وی کرد و حتی سبب شد سازمان بازرسی کل کشور وی را احضار کند.

هرچند اظهارات رضا شیوا مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، جای تعجب نداشت و از قبل هم مشخص بود این اتفاق در سال جدید رخ می‌دهد، با این حال وی نه تنها از سوی افکار عمومی، بلکه از سمت برخی نهادها نیز مورد انتقاد قرار گرفت و رشد اخیر قیمت در بازار، به گردن شیوا افتاد. این در حالی است که هرچند نمی‌توان اثر کوچک و مقطعی صحبت‌های رییس شورای رقابت را بر بازار خودرو منکر شد، اما همچنان دلایل اصلی نوسان در این بازار، انتظارات تورمی و قیمت ارز است.

به ویژه طی دوران تحریم، ثابت شد عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت بازار خودرو، بالا و پایین رفتن تورم انتظاری و افت و خیز قیمت ارز است. شاهد مثال این ماجرا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال گذشته است. تا پیش از برگزاری انتخابات در اواسط آبان، بازار خودرو در بیشتر مقاطع از اردیبهشت ۹۷ (مقطعی که آمریکا از توافق هسته ای و برجام خارج شد) به بعد، روندی صعودی در قیمت داشت، زیرا انتظارات تورمی شهروندان بالا بود و بالاتر می‌رفت و به تبع آن، قیمت ارز هم سیری صعودی داشت.

این در حالی بود که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ، ورق برگشت و با پایین آمدن انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو هم نزولی شد. این اتفاق بار دیگر ثابت کرد سکان هدایت قیمت‌ها در بازار خودرو، در دستان تورم انتظاری و ارز است و معمولا هرگاه آنها بالا بروند، خودرو هم افزایش قیمت خواهد داشت و هر وقت پایین بیایند، قیمت خودرو نیز آرام می‌گیرد.

طی چند ماه گذشته نیز با وجود اینکه برخی اظهارنظرها از سوی تصمیم‌سازان، سبب افت و خیز مقطعی بازار خودرو شده، همچنان تورم انتظاری و قیمت ارز عوامل و فاکتورهای اصلی در نزولی و صعودی شدن منحنی قیمت بوده و هستند. البته تردیدی نیست که با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، این موضوع روی قیمت بازار آنها نیز اثر خواهد گذاشت، اما این اثرگذاری معمولا به پای اثری که تورم انتظاری و ارز بر قیمت‌ها می‌گذارند، نمی‌رسد. در حال حاضر احتمال بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام و به تبع آن، لغو تحریم قوت گرفته و بنابراین با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز (در آینده) نزولی شدن قیمت خودرو نیز محتمل است.