۰ نفر

مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای تغییر کرد

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹
کد خبر: 520312
مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای تغییر کرد

گروه خودروسازی سایپا بخش مربوط به شاهین دنده ای را بر روی وبسایت خود به روز رسانی کرده و در این بخش اطلاعات جدیدی از مشخصات فنی این سدان ملی را درج نموده است. همچنین با انتشار کاتالوگ جدید این خودرو مشخص می شود که یک به روز رسانی فنی برای شاهین دنده ای رخ داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، پیش از این اعلام می شد که سایپا شاهین دنده ای با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر و ۸ سوپاپ، ۱۰۸ تا ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند. گشتاور ۱۶۵ نیوتن متری این خودرو در دور کمتر از ۱۸۰۰rpm قابل بهره برداری بود و برای همین در کاتالوگ شاهین G به این ویژگی اشاره می شد. اما حالا سایپا در کاتالوگ جدید این خودرو اعلام کرده که بیشینه گشتاور شاهین با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر M15TC، حدود ۱۷۸ نیوتن متر است و در ۲۵۰۰rpm در پیشرانه این خودرو تولید می شود. با توجه به پیگیری و بررسی انجام شده، مهندسان سایپا یک به روز رسانی نرم افزاری را برای شاهین دنده ای تیپ G در نظر گرفته اند و با این اقدام در کنار تولید ۱۱۰ اسب بخار، گشتاور این سدان ۱۲۷۸ کیلوگرمی را ۱۳ نیوتن متر افزایش داده و به ۱۷۸ نیوتن متر رسانده اند.

untitled

untitled

untitled

به گفته مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا و شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، در سال ۱۴۰۱ پیشرانه یک لیتری سه سیلندر و توربوشارژر تیوان برای نصب بر روی نسخه های کامل تر شاهین و آریا به خط تولید سایپا خواهد رسید. همان طور که گفته شد این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و در حال حاضر با مشارکت شرکت تیوان، سایپا و معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری خط تولید آن در فاز ۳ شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین آغاز شده است. این پیشرانه ۹۹۹ سی سی حجم دارد و چیدمان آن از نوع ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ است. این پیشرانه آلومینیومی با فناوری توربو همراه است و می تواند به صورت استاندارد ۱۴۳ اسب بخار را در دور ۵۶۰۰RPM تولید کند. همچنین گشتاور این پیشرانه ۲۲۲ نیوتن متر است که در بازه ۱۶۰۰RPM تا ۴۴۰۰RPM در دسترس راننده خواهد بود. این پیشرانه کم حجم که قرار است بر روی سایپا شاهین و آریا نصب شود، استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند. همچنین مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در خودروهای کلاس C (سدان های متوسط رده C و کراس اوورهای شهری رده B و C) که جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم را دارند، ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. این پیشرانه که ساخت شرکت تیوان است و مهندسی AVL اتریش دارد و حال برای شاهین و آریا آماده شده است، تنها موتور تولید داخل بوده که ۱۰۰ درصد تولیدات این کارخانه قوای محرکه وارد فرایند تست سرد می شوند. همچنین پیشرانه جدید خانواده SP100 تنها موتور در میان خودروهای داخلی است که فرایند تست سرد را تجربه می کند و به همین دلیل می توان کیفیت و عملکرد با ثبات بیشتری را در این پیشرانه جدید شاهد بود.

خصات فنی و امکانات سایپا شاهین G دنده ای :

سایپا شاهین G دنده ای که از اواخر سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسیده است، به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز بوده که با فناوری توربوشارژر ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند. این توان از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی و کابلی ۵F18 به چرخ های جلوی شاهین G می رسد. دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، نمایشگر تعویض دنده، فرمان کمکی برقی، ترمزهای جلوی و عقب دیسکی، ترمز ABS، EBD، BAS، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، رهیاب ماهواره ای، کامپیوتر سفر، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه های تاشو برقی و… از جمله امکانات و مشخصات فنی سایپا شاهین G دنده ای است.

کاتالوگ و مشخصات فنی جدید سایپا شاهین دنده ای تیپ G