۰ نفر

اعلام برنامه‌های جدید خودروسازی فردا

۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۱۰
کد خبر: 501437
اعلام برنامه‌های جدید خودروسازی فردا

شرکت خودروسازی فردا برنامه دارد تا در ماه های آتی در کنار تولید فردا SX5، خودروهای دیگری را هم در کلاس های فنی مختلف به خط تولید خود بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، پس از سه دهه حضور در بخش واردات خودرو و همکاری با برندهای مطرح بین المللی، گروه « خودروسازی فردا » تصمیم به تولید یک محصول با برند ملی گرفته است. البته این گروه پیش از الزام قانونی مبنی بر ورود واردکنندگان به بحث تولید اقدامات اولیه را آغاز کرده بود و در این زمینه نیز سابقه همکاری با « ایران خودرو » را در کارنامه خود دارد. « فردا » به همین دلیل همکاری با « جیلی » را شروع کرد و ماحصل آن خودرویی شد که با استقبال همراه شد. اما تحریم ها اجازه ادامه همکاری را نداد و با این حال، این گروه همچنان به دنبال تحقق رویای خود و خلق یک برند ملی و ایرانی به نام «فردا» بود. امری که چندی پیش محقق شد و در پی آن اولین کراس اوور این نشان تجاری به بازار آمد و این طور گفته می شود که به زودی کراس اووری دیگر، یعنی فردا SX5 هم به جمع محصولات خودروسازی فردا اضافه می شود. این که این ایده از کجا شکل گرفت، چه اقداماتی در این راه انجام شده است و چه محصولی و با چه کیفیتی قرار است تولید شود را با «محمدرضا آریان نژاد»، مدیریت فروش و بازاریابی شرکت خودروسازی فردا، در میان گذاشتیم.

گروه ” GBG ” سابقه بلندمدتی در حوزه واردات خودرو دارد. چه شد که تصمیم گرفت با نشان « فردا » به حوزه تولید ورود کند؟

پس از سه دهه حضور در حوزه واردات خودرو و کسب تجربه در این زمینه و با توجه به اهمیت بحث تولید و مولد بودن این صنعت، گروه در فکر ورود به این حوزه بود اما الزام قانونی برای واردکنندگان موجب افزایش سرعت برای اجرایی شدن این تصمیم شد. به همین دلیل گروه برای حرکت به سمت تولید سیاست گذاری کرد.

چه دلیلی سرعت گروه را بیش تر کرد؟

 آن زمان دو دلیل داشت؛ یکی این‌که واردکننده‌ها حتماً باید تولیدکننده می‌شدند، دیگر این‌که خودِ مسیر واردات هر روز و هر روز تنگ‌تر می‌شد و در واقع، کسانی که می‌خواستند در صنعت خودرو بمانند را به سمت تولید سوق می‌داد.

یعنی تصمیم گروه برای تولید به پیش الزام قانونی مرتبط می شود؟ کار تولید از کجا و با چه برندی آغاز شد؟

طی سال های ۹۲-۹۱ گروه تصمیم گرفت یک سایت تولیدی برای خودش راه اندازی کند. کار با خرید یک سایت در سمنان آغاز شد. قبلاً قرار بود این سایت محصولات ایران خودرو را تولید کند که گروه تمام و کمال مالکیت آن جا را در اختیار گرفت و بحث تولید خودرو آن‌جا شروع شد.

تقریباً از سال ۹۲ تا سال ۹۵ آن‌جا اتفاقی به اسم تولید نیافتاد، صرفاً مذاکرات با برندهای خارجی بود. گروه در صدد بود که یک برند در مالکیت خود داشته باشد. با برند جیلی برای رسیدن به این هدف مذاکره شده بود، اما در ادامه براساس برخی مسائل، جیلی با گروه خودروسازی فردا وارد فاز تولید نشد و همکاری با آنان صرفاً در قالب واردات پیش رفت. از سوی دیگر، با توجه شرایط موجود تصمیم گرفته شد که کارخانه شروع به فعالیت کند تا برای شرکای تجاری جذابیت ایجاد کرده و آن ها بدانند که یک کارخانه ای وجود دارد که در حال تولید است. این مسئله گروه را به سوی همکاری با ایران خودرو و تولید برخی محصولات این برند سوق داد.

این همکاری از چه زمانی آغاز و شامل چه محصولات و چه تعدادی شد؟

همکاری‌ گروه خودروسازی فردا با ایران خودرو از سال ۹۵ شروع شد. در این زمینه عملکرد خیلی خوبی داشتیم، یعنی فراتر از انتظار ایران خودرو بود. طی این همکاری تقریباً تا امروز ۶۷۰۰ دستگاه « سمند » و نزدیک به  ۳۰ هزار دستگاه « پژو پارس » تولید کردیم. ضمن این که به صورت انحصاری تنها تولیدکننده پرشیا دوگانه سوز بودیم. این همکاری تا سال ۹۶ ادامه داشت و در همان سال، تصمیم بر این شد که گروه خودروسازی فردا حرکت به سمت تولید به نام و برای خودش را آغاز کند.

برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی صورت گرفت؟

با چند ‌برند برتر چینیِ «سایک موتور»، مثل «جی‌ای‌سی» و جیلی که مطرح ترین آن ها بود صحبت شد. حتی با برندهای غیرچینی مانند برندهای اروپایی و حتی کره‌ای هم صحبت شد، اما در نهایت، با توجه به بازگشت و آغاز تحریم ها توانستیم با ام‌جی به توافق برسیم. حاصل این توافق این شد که خودروی «ام‌جی RX5» را به مرحله تولید برسانیم و تعدادی محدود از آن را نیز تولید کنیم.

دستاورد این همکاری چه بود و چرا ادامه نیافت؟

همکاری با یک خودروساز مطرح بین المللی و تولید یک خودروی مدل روز RX5 تجربه بین‌المللی بسیار بزرگی بود، اما متأسفانه پس از تولید، فشار تحریم‌ها بیش تر شد و ام‌ جی نیز با توجه به این‌که سهام‌داران و شرکایش با توجه به شرایط پیش آمده تمایلی به همکاری با ما نداشتند، از ایران رفت و در این مسیر با توفق مواجه شدیم. اما در عین حال، ایده تولید با برند ملی پس از این قضیه پررنگ تر شد و به شکل جدی تری این ایده را دنبال کردیم، چرا که در نظر داشتیم یک برند ملی و ایرانی، برندی که برای خودمان و به نام گروه خودروسازی فردا باشد داشته باشیم.

استراتژی انتخاب برند بر چه اصولی استوار بوده است؟

اساس نیاز بازار و کیفیت محصولات را بیش تر مد نظر قرار دادیم. البته به دلیل اعمال تحریم های یک جانبه در انتخاب شریک و برند با محدودیت هایی مواجه بودیم. همان طور که پیش تر هم اشاره شد با بسیاری از برندها مذاکره صورت گرفت و به اجرا نیز نزدیک شدیم اما در واقع، تحریم‌ها باعث می‌شد که آن برند عقب بکشد. نکته بسیار مهم دیگری که در واقع خط مشی ما را به گونه تعیین می کرد، این بود که انتخاب محصول براساس نیاز بازار و کیفیت صورت می گرفت که طبیعتاً با توجه به سطح توقعی که ما از محصول در نظر داشتیم برای انتخاب باید با دقت، حساسیت و وسواس بیش تری عمل می کردیم.

از سال ۹۷ حرکت به سمت تولید جدی تر شد؟

طی سال های ۹۶ و ۹۷ ما با ام جی همکاری داشتیم، اما از سال ۹۷ تقریباً شرایط ما را به سمت انتخاب برند ایرانی برد و انجام آن را پررنگ‌تر و اجرایی‌تر کرد. ضمن این که، سیاست گذاری گروه بر این بود که هر محصولی که قرار است عرضه شود باید تحت عنوان « فردا » در بازار ارائه شود. با این تفکر دیگر بحث انتخاب برند مطرح نبود، بلکه بحث این بود که تعدادی محصول با استانداردهای خودمان را داشته باشیم و همچنین امکان این را داشته باشیم که با برند فردا در بازار ایران شناخته شویم. به همین علت با سه شریک تجاری وارد مذاکره شدیم، اما موضوع این است که برند این محصول هم همان فرداست، یعنی اساس این محصول هم باید برندش فردا باشد.

چرا باید تحت لوگوی فردا باشد؟

به این دلیل که روی بحث داخلی‌سازی‌ بسیار قوی، پررنگ و با انرژی کار می کنیم تا بحث برند داخلی و ملی‌مان را پررنگ‌تر کنیم. برای رسیدن به این هدف نیز اهداف بلندمدت داریم. به عنوان مثال، حرکت به سمت طراحی  پلتفرم برای سال های آینده آغاز شده است.

جزو برنامه‌های کلان و بلندمدت است؟

بله، در برنامه‌های کلان‌مان است که واقعاً این برند خودش یک محصول انحصاری هم داشته باشد.

تجربه حضور در بازار و تولید محصول RX5 چه چیزی به گروه خودروسازی فردا اضافه کرد؟

در واقع، این همکاری گروه خودروسازی فردا را به‌عنوان برندی که خودرویی باکیفیت با برندی شناخته‌شده و برخی آیتم‌های کیفی خیلی بالا تولید می‌کند، به‌عنوان یک خودروساز مطرح کند. یعنی از زیرمجموعه ایران خودرو ما را جدا و به‌عنوان یک خودروساز ما را مطرح کرد. همچنین برخی تجربه‌های بزرگ و بین‌المللی از نظر داخلی شرکت، از نظر بحث‌های تولید نیز به گروه شد و این موارد پس از تجربه همکاری با ایران خودرو در اثر همکاری با ام جی به ما افزوده شد.

خودروسازی فردا تا امروز چه محصولاتی به بازار عرضه کرده است؟

تا الان ‌ام‌جی RX5 و یک مدل هم از محصولات « فردا » به اسم SX6 عرضه شده اند. دو مدل دیگر هم اکنون در مسیر تولید داریم که یکی از آن ها کراس اوورSX5 است.

 تولید کراس اوور صرفاً به دلیل نبود محصول در شرایط تحریم بوده است یا دلیل دیگری دارد؟

خیر مطالعه شده بود. تا الان هم هر محصولی که به بازار عرضه شده با مطالعه و براساس نیاز بازار بوده است.

اشاره شد محصول جدید طی چند ماه، یک عدد نامشخص، می آید. دلیل این که قطعی اعلام نمی شود چیست؟

دلیل اصلی شرایط حال حاضر کشور است.

یعنی قرار بود زودتر از این‌ها به بازار بیاید؟

قطعاً، مقرر بود که خیلی زودتر از این‌ها محصولات مان را به بازار عرضه کنیم، اما به دلیل شرایط سیاسی‌ مؤثر بر شرایط اقتصادی با برخی مشکلات از جمله تخصیص ارز، نقل و انتقال ارز و تبادلات مالی‌ مواجه شدیم که موجب تأخیر در این مسئله شد. البته این شرایط تنها برای ما نیست و کل صنعت خودروسازی ایران با این مسائل مواجه هستند.

می‌توانیم بگوییم دی‌ ماه یا بهمن‌ ماه این خودرو به بازار می‌آید؟

فکر می‌کنم در بهمن‌ ماه و اسفند ماه بتوانیم خودروها را به بازار عرضه کنیم.

در کنار محصول جدیدی که می‌خواهد بیاید، باز سبد محصولات‌تان تکمیل‌تر خواهد بود؟ کلاس‌های دیگر را مدنظر دارید؟

یک سدان در کلاس B یا سواری داریم. همچنین در حال حاضر، در حال مذاکره برای تولید یک سدان در کلاس C هستیم تا بتوانیم سبد محصولات گروه خودروسازی را تکمیل تر کنیم.

یعنی دورخیز «فردا» برای حضور در تمام کلاس هاست؟

بله، حتی بحث این است که یک مدل هاچ بک هم برای اواخر سال آینده به سبد محصولات‌مان اضافه کنیم.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مشتریان خودرو بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعات است. با توجه به شرایط امروز کشور از نظر اقتصادی، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟

در زمینه خدمات پس از فروش، از یک سو، یک گروه خودرویی خیلی بزرگ پشتوانه ماست و همچنین تجربه‌های خیلی زیاد و بین‌المللی داریم و از سوی دیگر، در این زمینه زیرساخت خیلی قدرتمندی داریم که می توانیم خدمات بسیار خوبی ارائه دهیم. در حال حاضر، تقریباً ۱۲۰ نمایندگی داریم که  برای گروه‌های خودرویی ‌با برند «فردا» کار می‌کنند. در این زمینه برنامه ریزی و تلاش مان این است که بتوانیم از این پتانسیل به بهترین شکل استفاده کنیم. در واقع، بحث خدمات یکی از اهداف اصلی گروه خودروسازی فرداست، این‌که تمایزی در ارائه خدمات پس از فروش بین ما و شرکت‌های رقیب ایجاد شود. به بیان ساده، به خدمات پس از فروش به‌عنوان یک مزیت رقابتی نگاه می کنیم و بر همین اساس نیز روی آن برنامه‌ریزی کرده ایم.

می توان گفت که خدمات پس از فروش یکی از ابزارهای برندینگ فردا خواهد شد؟

بله، در بازار رقابتی امروز خدمات پس از فروش یکی از بهترین ابزارها برای وفادارسازی مشتری است و در کنار این، ارائه خدمات ناب به مشتریان را یک وظیفه می دانیم، آن را همچنین به عنوان ابزارهای معرفی برند فردا در نظر گرفته ایم.

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که برای مسئولان خودرویی کشور و مردم خیلی مهم است، بحث استانداردهاست. از این نظر، خودروی جدید در چه وضعیتی قرار دارد؟

محصولاتی که انتخاب می‌کنیم، پیش از این‌که وارد پروسه تولید شوند، ابتدا تمام اطلاعات شان را می‌گیریم و با استانداردهای ایران تطبیق می‌دهیم. ما به لحاظ استانداردهای ۸۵ گانه‌ای که در ایران الزامی  هست، هیچ مشکلی نداریم و تمام محصولات‌مان تمام این استانداردها را پاس می کنند.

این خودرو چه چیزی می‌تواند به مشتریان ارائه کند که تا به حال نداشتند یا بهتر از چیزی است که پیش تر با آن سروکار داشته اند؟

در واقع، ارزشی که این خودرو قرار است به مشتری بدهد شاید بیش تر از خرید یک خودرو به آن‌ها ارائه دهد. این خودرو در سگمنت خودش از نظر ابعاد و فضای داخل کابین و سطح آپشنی که انتخاب کردیم متفاوت است.  بحث سطح ایمنی نکته دیگر است، برخی آپشن‌های ایمنی در این خودرو خیلی جدی گرفته شده است، می‌توانم به صراحت بگویم یک سر و گردن از بقیه رقبای بازار بالاتر است. به لحاظ کیفیت جزو خودروهای باکیفیت قرار می‌گیرد. در بازاری که شاید برخی برای سرمایه گذای وارد آن می شوند، می خواهم بگویم مشتری‌هایی که سمت این خودرو می‌آیند شاید دیگر بحث سرمایه‌گذاری را کنار بگذارند و صرفاً خودشان بخواهند مصرف‌کننده نهایی باشند.

مردم واقعاً می‌توانند به « فردا» امیدوار باشند؟

قطعاً می‌توانند به فردا امیدوار باشند، همان طور که ما استراتژی‌مان این است که این برند می‌تواند نشانگری از فردای صنعت خودروی ایران باشد.

برای جایگاه و یا ضریب نفوذتان در بازار فکر می‌کنید چه جایگاهی کسب کنید؟

آن جایگاهی که ما برای برند «فردا» در نظر گرفتیم، این است که واقعاً برندی باشد که فراتر از یک برند چینی و یا حتی فراتر از برندهای ایرانی‌ بازار امروز قرار گیرد. در واقع، این خودرو می تواند با توجه به شرایطی که دارد بالاتر از آن‌ها باشد، اصل تلاش و هدف این است که  مشتری بتواند به یک برند ایرانی اعتماد کند.