۰ نفر

وارونگی؛ منشأ آلودگی هوا

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۸
کد خبر: 495286
وارونگی؛ منشأ آلودگی هوا

هوای خاکستری تهران این روزها باز هم تنفس را برای پایتخت نشینان سخت و دشوار کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ هر سال با سیاهی آسمان پایتخت و کلان شهرهای کشور، انگشت اتهام به سمت خودروسازان به واسطه تولید خودروهای پرمصرف و همچنین شرکت پخش و پالایش به دلیل عرضه بنزین بی‌کیفیت بود، این در شرایطی است که امسال همراه با آلودگی شدید هوا نه صحبتی از خودروسازان است و نه بنزین مصرفی خودروها.

این بار انگشت اتهام به سمت نیروگاه‌ها و صنایعی است که متهم به مازوت سوزی شده‌اند.  سال‌هاست که همراه با خاکستری شدن آسمان کلان‌شهرها به واسطه آلودگی هوا، برخی کیفیت پایین بنزین را در این زمینه مقصر می‌خوانند،  این در حالی است که مسوولان فرآورده‌های نفتی کشور بارها به تکذیب این موضوع پرداخته‌اند.در همین حال بسیاری از کارشناسان و منتقدان نیز وضعیت تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز را در این موضوع برجسته کرده‌اند.با این حال خودروسازان از سال ۹۸ تولید محصولات یورو ۵ را با هدف دستیابی به استانداردهای آلایندگی زیست محیطی در دستور کار قرار داده‌اند.از سوی دیگر وزارت نفت نیز طی سال‌های اخیر بر ارتقای سوخت مصرفی خودروها تاکید زیادی کرده است. اما با کمرنگ شدن نقش خودرو و بنزین مصرفی در آلودگی هوا، خودروهای سنگین فرسوده به‌عنوان متهم اصلی در این مورد شناخته شدند این در شرایطی است که دولت سال ۹۶ پروژه‌ای پرهزینه برای خروج این نوع خودروها در نظر گرفت. با این حال همراه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی از سال ۹۷ این پروژه نیز به‌طور کامل متوقف ماند.

امسال اما متهم اصلی آلودگی هوا صنایع و نیروگاه‌های فعال در حاشیه کلان شهرها شناخته شده‌اند، صنایعی که به ادعای سازمان محیط‌زیست مازوت سوزی می‌کنند. در همین زمینه حتی سازمان حفاظت از محیط زیست چندی پیش اعلام کرد که نامه‌ای مبنی ‌بر مازوت سوزی نیروگاه‌ها و برخی صنایع به دادستانی تهران ارسال کرده است. با این تفاسیر اما باز هم نمی‌توان از خودروسازها به‌طور کامل رفع اتهام کرد. براساس گزارشی که اخیرا شهرداری تهران منتشر کرده، سهم بخش‌های مختلف در تولید آلاینده‌ها و ایجاد آلودگی در تهران مشخص شده است. طبق این گزارش صنایع فعال در تهران در رتبه اول تولید آلاینده‌ها قرار دارند و طبق برآورد‌ها این سهم به میزان ۴۰ درصد  نیز می‌رسد.اتوبوس و مینی بوس‌ها هم  سهم ۱۷ درصدی در آلودگی هوا دارند حال آنکه نقش کامیون‌ها امسال به ۱۶ درصد رسیده است. در گزارش یاد شده همچنین عنوان شده که خودروهای سواری سهم ۱۴‌درصدی در هوای خاکستری تهران دارند این در شرایطی است که موتورسیکلت‌ها ۱۰ درصد و بخش‌های دیگر نیز سهمی ۳درصدی در آلودگی هوا دارند.