۰ نفر

حذف صورت مسئله با حذف قیمت خودرو از سایت‌ها

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۰
کد خبر: 493813
حذف صورت مسئله با حذف قیمت خودرو از سایت‌ها

حذف قیمت خودروها از سایت‌ها مثل این است که وقتی نمی‌توانیم مساله‌ای را حل کنیم یا جواب آن را پیدا کنیم، صورت مسئله را کلا پاک کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، بابک صدرایی نوشت: مسئله تعیین قیمت خودرو و بالا رفتن قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما متاسفانه ما به جای اینکه این عوامل را در نظر بگیریم با رویکردهایی مثل این که خودروسازها از چندین ماه قبل حق افزایش قیمت ندارند یا دست دلال ها را از بازار کوتاه می‌کنیم و... به دنبال حل مسئله قیمت خودرو هستیم.

با حذف قیمت نمی‌توان اصل موضوع را نادیده گرفت

متاسفانه کسانی که در صنعت خودروسازی ایران مسئول هستند حرف‌های غیر واقعی می‌زنند که گه‌گاهی رسانه‌ها و مردم را تحت تاثیر خودشان قرار می‌دهند و آن‌ها فکر می‌کنند که واقعا این حرف‌ها و این وعده‌ها  قابل عملی شدن هستند. به عنوان مثال از چندین ماه قبل مطرح می‌شود که باید جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید و دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کنید . گفتن این موضوعات در حرف خیلی قشنگ است اما در عمل نه تنها اتفاقی نمی‌افتد بلکه شدت بیشتری هم به خود می گیرد. اصلا قیمت‌ها را حذف کنیم، کسی که خریدار باشد تلفن را بر می‌دارد، زنگ می‌زند و قیمت را می‌پرسد و این قیمت دهان به دهان اعلام می‌شود. حتی اگر از سایت‌هایی مثل باما یا دیوار و... قیمت‌ها را حذف کنند هم کسی که دلال یا فروشنده واقعی است با تماس به یکی دو تا از آگهی‌ها از قیمت‌ها مطلع می‌شود و اگر ببیند که آن‌ها قیمت ماشینی که ۷۰۰ میلیون تومان است را ۷۵۰ اعلام می‌کنند، آیا حاضر است ماشینی که ۷۵۰ خریده را با قیمت واقعی آن یعنی ۷۰۰ بفروشد؟ خیر. در نتیجه هرکسی که با او تماس بگیرد، قیمت را ۷۵۰ اعلام می‌کند. این خیلی ساده انگاری است که با حذف قیمت‌ها بخواهیم جلوی این مسائل را بگیریم. کسی که دنبال این کار است، فروشنده یا کسی که قیمت تعیین می‌کند، خیلی راحت با تماس گرفتن و ارتباطی که بین دلالان خودرو وجود دارد، در کسری از ثانیه و آن هم با امکانات امروز مثل تلگرام و واتساپ و... از قیمت‌های جدید مطلع می‌شود.

دلار گران نشده، ریال بی‌ارزش شده است

باید ریشه‌ای مشکل را حل کنیم. زمانی که قیمت دلار و ارز بالا می رود، این که ما بدون این که از وضعیت مملکت آگاهی داشته باشیم و شرایط سیاسی و اقتصادی را در نظر بگیریم، برای این که مردم را آرام کنیم به آنها وعده‌هایی دهیم و آنها را تحت تاثیر قرار دهیم و بعد نه تنها وعده هایمان را عملی نکنیم که حتی شرایط وخیم‌تر شود، فقط عدم اطمینان به وجود می آورد و باعث می‌شود دیگر حرف‌های کسانی که خودشان را متولی این کار می دانند سندیت نداشته باشد. ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم، زمانی که قیمت ارز تغییر می کند قیمت خودرو هم تغییر می کند. اقتصاد ما دارد متورم می‌شود یعنی دارد تورم ایجاد می‌شود و قیمت خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. عده‌ای سؤال می کنند که مثلا ۷۰ درصد فلان ماشین تولید داخل است پس چرا با قیمت ارز تغییر می‌کند؟ مسئله قیمت ارز نیست؛ زمانی که دلار از ۲۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان می‌رسد، دلار گران نشده است بلکه ریال بی ارزش شده است. زنجیره اقتصاد به هم‌دیگر وصل است. شیر و ماست و پنیر و میوه هم در داخل کشور تولید می‌شوند اما قیمت‌هایشان ۳ الی ۴ برابر شده است. پس این تورم است که ایجاد شده و چه بخش ریالی و چه بخش ارزی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. این‌ها واقعیت‌هایی است که مردم می‌بینند اما یک سمت دیگر قضیه این است که عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند، مثلا در خودرو وارداتی یا یک خودرو محبوب مونتاژ داخل مثل پژو ۲۰۰۷ یا سیتروئن -که یک خودرو به روز و مونتاژی محبوب بوده است و از این ماشین تعداد محدودی مونتاژ شده است- الان برای این تعداد محدود، تقاضا هست ولی عرضه نیست. حقیقت این است که یک سری آدم قیمت این را تا جایی که برایشان امکان داشته باشد بالا می کشند، چون عرضه و تقاضا با هم تعادل ندارد.

4

حذف قیمت‌ها باعث هرج و مرج در نرخ‌گذاری می‌شود

اگر قیمت‌ها را کنترل کنند، قیمت‌های معقولی در نظر بگیرند و آن را داخل سایت‌ها به عنوان قیمت مرجع وارد کنند، شرایط قدری تغییر خواهد کرد. در نظر بگیرید که من الان یک فروشنده مانتو هستم. یکسری مانتو پشت ویترین می‌گذارم و مثلا قیمت یک مانتو را یک میلیون تومان و قیمت یک مانتو را ۵ میلیون تومان می‌گذارم و با برچسب روی آن‌ها می‌چسبانم. شما با علم به اینکه قیمت این مانتو ۱ میلیون و قیمت دیگری ۵ میلیون است وارد مغازه من می‌شوید و انتخاب می‌کنید، ولی وقتی که من پشت ویترین مغازه ام کالا گذاشته‌ام ولی قیمت روی آن‌ها نزده‌ام، زمانی که شما وارد مغازه من می‌شوید، دیگر مبنای دقیقی برای قیمت‌ها وجود ندارد. من گاهی دلم می خواهد این مانتو را به شما ۲ میلیون تومان بدهم و به خانم دیگری ۳ میلیون تومان بدهم و به خانم دیگری ۵ میلیون تومان بدهم، یعنی هیچ مرجعیتی ندارد. برخی می‌گویند الان انقدر شرایط ناپایدار است و نوسان دارد که قیمت‌ها باید روزانه در سایت‌ها عوض شوند که هیچ اشکالی ندارد، چون از این بهتر است که هیچ قیمتی نباشد. الان یک‌سری آدم دارند به صورت مجازی قیمت گذاری می کنند، مثلا قیمت ۲۰۶ را ۱۶۰ میلیون تومان می گذارد و فردا که به او زنگ می‌زنید می‌گوید ۱۸۰ میلیون تومان شده است و پس فردا می‌گوید ۲۰۰ میلیون تومان شده است، ولی زمانی که قیمت‌ها در سایت‌ها درج شوند مقداری نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها می‌شود و من فکر می کنم درج قیمت‌ها در سایت ها باعث می‌شود قیمت‌گذاری و نظارت دقیق‌تر و بهتر انجام شود.

منبع: آگاهی نو