۰ نفر

جدیدترین آمار وزارت صمت از تولید خودرو منتشر شد؛

تولید ۵۴۳هزار دستگاه خودروی سواری تا آبان

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 489388
تولید ۵۴۳هزار دستگاه خودروی سواری تا آبان

وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تولید در کشور طی گزارش آماری، وضعیت تولید کالاهای منتخب تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در گزارش وزارت صمت وضعیت تولید کالاهای منتخب تا پایان هشتمین ماه از سال‌جاری با بازه زمانی یادشده در سال گذشته مورد مقایسه قرار گرفته است. آن طور که آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد تولید خودروی سواری و همچنین تولید خودروهای تجاری سبک (وانت) در میان ۲۸ کالای منتخب که مورد توجه متولی بخش صنعت کشور قرار دارد به ترتیب جایگاه هشتم و نهم را به لحاظ بیشترین میزان رشد به خود اختصاص داده است.
 
بر اساس این گزارش تولید خودروی سواری در ۸ ماه امسال در قیاس با ۸ ماه سال ۹۸ از رشد ۳/ ۲۱ درصدی برخوردار بوده است. شرکت‌های فعال در زمینه تولید خودروی سواری (چه دولتی و چه خصوصی) تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری توانسته‌اند در مجموع ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کنند. سواری‌سازان در همین بازه زمانی در سال گذشته تولید ۴۴۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کرده بودند.  همان طور که اشاره شد تولید خودروهای تجاری سبک نیز جایگاه نهم جدول آمار تولید کالاهای منتخب وزارت صمت را تصاحب کرده است.
 
بر این اساس شرکت‌های فعال در زمینه تولید وانت تا پایان هشتمین ماه از سال‌جاری در مجموع تولید ۵۲ هزار و ۸۲۸ دستگاه خودروی تجاری سبک را نهایی کردند. این میزان تولید در قیاس با تولید ۴۳ هزار و ۸۷۷ دستگاهی که تا پایان آبان‌ماه سال گذشته رقم خورده است، نشان از رشد تولید ۴/ ۲۰ درصدی دارد.در شرایطی که تولید خودروهای سواری و تجاری سبک رشدی حول و حوش ۲۰ درصد داشته‌ است، وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان خودرو رشد تولید ۵۰ درصدی تولید خودرو را تا پایان سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است.با توجه به رشد ۲۰ درصدی سواری و از آنجایی که در بخش تولید خودرو تیراژ محصولات سواری جایگاه ویژه‌ای در آمار تولید به خود اختصاص می‌دهد به نظر می‌رسد سیاست‌گذار کلان حساب ویژه‌ای روی افزایش آمار تولید خودرو از مسیر رشد تولید سواری‌ها و تحقق رشد تولید به میزان ۵۰ درصد باز کرده است.
 
اما به‌رغم هدف‌گذاری صورت‌گرفته تا اینجای کار هنوز خبر رسمی از برنامه‌ریزی مشخص برای افزایش تولید خودرو به‌خصوص محصولات سواری در شرکت‌های خودروساز نیست. بلاتکلیفی سیاست‌گذار خودرو در قبال هدف‌گذاری صورت‌گرفته در شرایطی است که تنها ۴ ماه تا پایان سال زمان باقی است و چنانچه مدیران ارشد وزارت صمت به‌دنبال این هستند تا هدف‌گذاری صورت گرفته را محقق کنند باید هر چه زودتر از برنامه خود برای این مهم رونمایی کرده و زمینه را برای افزایش تولید محصولات سواری مهیا کنند.