۰ نفر

تعمیق انحصار در صنعت خودرو؛

بازار صادراتی قطعات خودرو باید بلندمدت باشد

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۸:۲۳
کد خبر: 486524
بازار صادراتی قطعات خودرو باید بلندمدت باشد

طرح جدید کمیسیون صنایع مجلس برای آزادسازی واردات مشروط خودرو به تصویب رسیده و در صورت تایید نهایی آن در شورای نگهبان، شیوه واردات خودرو تغییراتی خواهد داشت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو گفته است: کلیات طرح مذکور که مهم‌ترین محور آن عرضه خودرو در بورس است در جلسات اخیر کمیسیون صنایع به تصویب رسیده است. در این طرح ساماندهی صنعت و واردات خودرو نیز مجاز دانسته شده است. به گفته فیروزی طبق این طرح افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کرده‌اند و معادل آن می‌توانند خودرویی را وارد کشور کنند. 

همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند. ضمن آنکه افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر کرده و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند نیز مشمول این طرح شده و می‌توانند در صورت تمایل به واردات خودرو اقدام کنند.

نجفی‌منش: تامین مواد اولیه اولویت بیشتری دارد تا واردات خودرو

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص مشروط کردن واردات خودرو معتقد است؛ در صورتی که واردات در قبال صادرات قطعات خودرو باشد موثر خواهد بود، ضمن آنکه اولویت اصلی باید تامین مواد اولیه تولیدات خودرو باشد.نجفی‌منش در این باره گفت: این طرح در صورتی می‌تواند طرح موفقی باشد که واردات خودرو بتواند چرخه صادرات قطعات خودرو را به حرکت درآورد در غیر این صورت شاید واردات کالاهای ساخته‌نشده و مواد اولیه در شرایط فعلی ارزی و محدودیت‌های موجود مهم‌تر از واردات یک کالای ساخته شده نظیر خودرو باشد.

محمود نجفی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور نیز در این باره معتقد است: با توجه به ممنوعیت‌ها و محدودیت ارزی که در کشور وجود دارد اولویت اصلی تامین کالای اساسی و خوراک مردم است و زمانی که ارز کافی در کشور داشتیم باید به فکر واردات خودرو بود.

نجفی در این مورد  گفت: بی‌دقتی دولت و بانک مرکزی در پرداخت‌های ارزی و عدم طبقه‌بندی به موقع ارز باعث شد امروز در واردات بسیاری از کالاها با محدودیت روبرو باشیم.

این عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به دو مشکل اساسی در بخش صادرات قطعه افزود: اولین و مهم‌ترین مشکل در این مسیر روابط پرتنش ما با کشورهای دیگر است و اینکه پس از صادرات نمی‌توانیم به راحتی منابع حاصل از فروش را به ایران بیاوریم و دومین مورد بحث قیمت تمام شده کالاست زیرا کالایی که امروز یک قیمت دارد مشخص نیست تا ماه بعد هم همین قیمت باشد و همین موضوع باعث می‌شود نسبت به تعهدات خود با شریک خارجی با مشکل روبرو شویم.نجفی با تاکید بر اینکه بازار صادراتی قطعات خودرو باید بلندمدت باشد، ادامه داد: ضمن آنکه کشورهای دیگر منافع ملی خود را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند به عنوان نمونه نخست‌وزیر عراق اخیرا اعلام کرده اگر منافع ملی‌اش این باشد که با امریکا کنار بیاید حتما این کار را خواهد کرد.

مهدی دادفر: تا آزادسازی واردات خودرو مطرح شد قیمت خودرو افت کرد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما درباره این طرح مجلسی‌ها معتقد است؛ این طرح تنها یک طرح تزیینی است و قابلیت اجرا ندارد و نمایندگان مجلس تنها برای اینکه در آینده بتوانند پاسخی به مطالبات مردم در مورد واردات خودرو داشته باشند این طرح را عنوان کرده‌اند تا بگویند ما پیگیر این قضیه بوده‌ایم و اگر مردم مطالبه‌ای در خصوص خودروی باکیفیت و ایمن داشتند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آنها داشته باشند. دادفر در این خصوص گفت: تنها زمانی می‌توان به این قضیه به صورت جدی فکر کرد که این طرح تصویب و به شکل ماده قانونی درآید و شورای نگهبان نیز با آن مخالفتی نکند. البته پس از این هم اگر در صورت محال ممنوعیت‌ها برداشته شود، برای واردات یک خودرو 6 ماه باید معطل سازمان استاندارد و 3 ماه معطل مجوز سازمان محیط زیست باشیم و در صورت قطع نبودن کلیه سامانه‌ها و در مجموع با رفت و آمد در وزارت صمت برای ثبت سفارش دست‌کم یک‌سال طول خواهد کشید تا واردات خودرو انجام شود.

دادفر با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تنها شاهد انحصار در خودرو بودیم، افزود: موضوع واردات خودرو با این طرحی که مجلس ارایه داده هیچ تناسبی ندارد و اغلب هر موضوعی که تصویب می‌کنند در جهت انحصار بیشتر در کشور است.این عضو انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: یک سوال کلیدی این است که ساخت خودرو در کشور تولیدمحور است یا مونتاژمحور؟ و اگر پلتفرم تولیدی در داخل وجود دارد چرا به نمایش عمومی گذاشته نمی‌شود؟او گفت: کشور ترکیه در همسایگی ما در حوزه خودرو به قدری پیشرفت داشته که در حال حاضر 31 میلیارد دلار صادرات خودرو دارد و حدود 130 برند جهانی را تولید و حدود 80 برند را هم صادر می‌کند، واقعا باید از خودمان بپرسیم چرا آنها باید امروز اینقدر جلوتر از ما باشند؟ او تصریح کرد: نکته جالب اینجاست که تا کلمه آزادسازی خودرو بر زبان مجلسی‌ها جاری شد قیمت خودرو در کشور تا 40 درصد افت کرد، هر چند با وجود مشکلاتی که وجود دارد این امر در شرایط کنونی ناممکن به نظر می‌رسد زیرا انحصارگران و اقتدارگران که منافع زیادی هم دارند هزینه زیادی بابت این قضیه کرده‌اند.این عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: البته این موضوع تنها نباید از سوی واردکنندگان دنبال شود بلکه اگر اراده واقعی وجود دارد مردم هم از مسوولان بپرسند که دلیل اصلی مخالفت‌ها برای واردات چیست؟ چرا قیمت خودروهای داخلی اینقدر بالاست؟ منافع چه افراد و گروهی پشت این نرخ‌گذاری‌ها است؟او گفت: سوال اصلی این است که تا چه زمانی باید منتظر تایید نهایی برای واردات خودرو ماند؟ 10 سال؟ 20 سال؟ یا 40 سال؟ بالاخره مردم هم تکلیف خود را بدانند که چه زمانی می‌توانند یک خودروی ایمن و مناسب را خریداری کنند.