۰ نفر

جنجال خودرو‌های ۵۰۰میلیونی

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶
کد خبر: 468984

جنجال خودرو‌های ۵۰۰میلیونی

تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس به قیمت کارخانه، بدون نوبت و شرایط اقساطی انتقاداتی را به‌دنبال داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ابتدای هر دوره مجلس، یک امتیاز ویژه به نمایندگان باید خبرساز باشد؛ گاهی وام مسکن چشمگیر،گاهی فیش‌های حقوقی نامتعارف و مجلس یازدهم با خودرویی که باید گفت از دسترس مردم عادی فاصله‌ها دارد.

انتشار اخباری درباره تحویل خودروی دناپلاس اتومات با قیمت کارخانه به نمایندگان مجلس واکنش‌ها و انتقادات زیادی را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای به‌دنبال داشت. کاربران با استفاده از هشتگ «دناپلاس» و «خودروی رانتی» به انتقاد از نمایندگان  دریافت‌کننده خودرو پرداختند.

تحویل خودرو به‌صورت اقساط کامل و قیمت کارخانه (حدود 300میلیون تومان) به نمایندگان مجلس در حالی است که این مدل خودرو در بازار آزاد و به‌صورت نقدی، بیش از 550میلیون تومان قیمت خورده است. از سوی دیگر، خرید خودرو با قیمت مصوب کارخانه برای مردم عادی جز با شرایط استثنایی مانند ثبت‌نام‌های دوره‌ای و قرعه‌کشی امکان‌پذیر نیست.

سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان در واکنش به این خبر، در توییتر خود نوشت: «واقعا غیرقابل پذیرش است. اینکه چرا ماشین ایرانی این‌همه گران است، بماند؛ اما اینکه نمایندگان مجلس دناپلاس را قسطی گرفته‌اند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشنگری نمایندگان انقلابی‌ هستیم!» لواسانی در یادداشتی دیگر نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲میلیون است که ۳ساله از حقوق آنان کم می‌شود، یعنی حدوداً ماهی ۸میلیون و300هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟»

روح‌الله ایزدخواه، یکی از نمایندگان مجلس است که در واکنش به درخواست‌های مردم، از دریافت دناپلاس انصراف داد و در اینستاگرام خود نوشت: «باهاش کنار نیامدم.» ایزدخواه یک روز پیش‌تر در واکنش به انتقادات از تحویل خودرو به نمایندگان مجلس توضیحاتی را مطرح کرده و نوشته بود: «در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از آن را انتخاب کنند که 3گزینه داشت: ١-استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این‌صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠هزار و روزانه ۵٠٠هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. ٢-تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود ۵میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود. ٣-فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. قیمت تحویل دناپلاس به نماینده، ٣٠٢میلیون تومان و اقساط آن ٣ساله است. سند آن هم حداقل تا یک‌سال به‌نام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.»

قبلی‌ها سوزوکی و سراتو می‌گرفتند!

به‌نظر می‌رسد که تحویل خودرو به نمایندگان در ابتدای هر دوره از مجلس یک رویه بوده و در دوره‌های قبلی مجلس نیز سابقه داشته است. یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در پاسخ به سؤال خبرگزاری مهر درباره تحویل خودرو توسط نمایندگان گفته: «نمایندگان مجلس قبل، خودروهای گران‌قیمتی چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند!» اما یکی دیگر از نمایندگان، تحویل خودرو را حق نمایندگان می‌داند؛ حسن لطفی، نماینده مردم رزن به مهر گفت: «براساس ماده۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم‌تراز وزرا هستند و بر این اساس حقوق، مزایا و امکاناتی که وزیران دارند، نمایندگان مجلس هم باید داشته باشند. اگر دریافت چنین خودروهایی برای نمایندگان خلاف قانون است، پس وزرا، استانداران و دیگر مسئولان هم نباید چنین خودروهایی را سوار شوند و باید مزایای مسئولان با یکدیگر همسان‌سازی شود.» لطفی با طرح این سؤال که آیا نماینده مجلس حتی به اندازه یک بخشدار امکانات دارد یا خیر، گفت: اگر قرار است به نمایندگان خودرو داده شود، این خودرو باید هم‌تراز خودروی وزرا باشد. 

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان خودروی دیگری چون پژو پارس دریافت نمی‌کنند، گفت: «نمایندگان هر هفته حداقل ۵۰۰کیلومتر راه جاده را برای بازدید از حوزه‌های انتخابیه خود طی می‌کنند و کاملاً حق آنان است که از امنیت جانی برخوردار باشند؛ چراکه راه‌های کشور و خودروها استانداردهای لازم را ندارند!»

110میلیارد تومان صرفه‌جویی شد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیحات بیشتری را در ارتباط با نحوه تصمیم‌گیری برای تحویل خودرو به نمایندگان ارائه داده است. این نماینده مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته که مجلس شورای اسلامی در سال‌های متمادی به نمایندگان، راننده و خودروی دولتی برای تردد در حوزه‌های انتخابیه و رفت‌وآمد در جلسات اختصاص می‌داد که این امر باعث تحمیل بودجه کلان به بیت‌المال می‌شد و هزینه استهلاک راننده و خودرو نیز بسیار بالا بود. بنابراین تصمیم‌گیری شد که خودرو بدون راننده و با هزینه شخصی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا به این ترتیب حدود ۱۱۰میلیارد تومان به نفع بیت‌المال تمام شود.  امیرآبادی همچنین گفته که سند خودروها به نام مجلس است و درباره اینکه خودرو‌ها برای عدم‌ تحمیل هزینه اضافه به مجلس به نمایندگان واگذار شود یا خیر، تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی در ادامه توضیح داده که از حدود ۳۰۰خودروی تهیه‌شده بخشی پژو پارس و بخشی دیگر دنا پلاس اتومات است. خودروی دنا به تعدادی از نمایندگان که حوزه انتخابیه‌شان با تهران چندصد کیلومتر فاصله دارد، تعلق گرفته است.