۰ نفر

مذاکرات خودرویی ایران و روسیه

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳
کد خبر: 465175
مذاکرات خودرویی ایران و روسیه

جست‌وجو برای جایگزینی شرکای اروپایی و آسیایی که به‌واسطه تحریم‌ها همکاری خود با شرکت‌های داخلی را لغو کردند، یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذار خودرویی و همچنین مدیران خودروساز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین تلاش‌ها در این زمینه ظاهرا مذاکراتی با خودروسازان روسی صورت گرفته اما این مذاکرات چندان مثمرثمر نبوده است.

 میرهادی سیدی مشاور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفته است در مذاکراتی که با هیات اوراسیا داشتیم مقرر شد همکاری‌های خودرویی در مذاکرات خودروسازان دو طرف بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا نشست‌هایی میان خودروسازان ایرانی و روسی برگزار شد تاکید کرده که  مذاکرات در همین سطح باقی ماند و پیشرفت محسوسی در نشست‌های دو طرف حاصل نشد.

هفته گذشته برخی خبرگزاری‌ها‌، کانال‌ها و پایگاه‌های خبری به نقل از سیدی از آغاز همکاری‌های خودرویی ایران و روسیه خبر داده بودند.

بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو از مرداد سال۹۷ سبب شد شرکای خارجی خودروسازان یک به یک بازار ایران را ترک و قراردادهای منعقد شده را یک طرفه فسخ کنند. در میان شرکای خارجی، ترک بازار ایران توسط خودروسازان چینی از همه بحث‌برانگیزتر بود.

حضور گسترده چینی‌ها در بازار خودروی ایران  به دور اول تحریم‌ها باز می‌گردد.

در آن زمان چینی‌ها از خلأ  حضور شرکای فرانسوی، کره‌ای و ژاپنی نهایت بهره را بردند و  بخشی از خطوط تولید خودروسازان داخلی را با محصولات خود اشغال کردند.

بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو، مدیران خودروساز امیدوار بودند به‌واسطه حضور کشورهای اروپایی و همچنین چین در توافق‌نامه برجام، شرکای اروپایی و چینی بازار خودروی ایران را ترک نکنند. از سوی دیگر مدیران خودروساز با توجه به روابط خوب سیاسی با چین و همچنین همکاری گسترده‌ای که با خودروسازان چینی داشتند، بر تداوم حضور آنها در بازار ایران اطمینان داشتند اما تشدید تحریم‌ها منجر شد که خودروسازان چینی نیز عطای حضور در بازار ایران را به لقای آن ببخشند و بازار ایران را ترک کنند.

حرکت خودروسازان چینی در جاده خروج از ایران، سیاست‌گذار خودرویی را به صرافت انداخت که با توجه به روابط خوب سیاسی با روس‌ها به نوعی پای خودروسازان این کشور را به بازار ایران باز کند.

مذاکرات میان خودروسازان ایرانی و روسی نیز در همین راستا اتفاق افتاده است. گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز تا حدودی این گمانه را تقویت کرد.

هفته گذشته موسسه اعتبارسنجی فیچ طی یک گزارش تحلیلی از روند ۱۰ سال آینده صنعت خودروی کشور اعلام کرد چین و روسیه کشورهایی هستند که از خلأ حضور شرکت‌های اروپایی استفاده کرده و در ایران خودرو تولید خواهند کرد.

حضور خودروسازان روسی در بازار ایران به این دلیل موردتوجه تحلیلگران موسسه فیچ قرار گرفته است که بزرگ‌ترین خودروساز روسیه، آتوواز، در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد قرار است سهام جنرال‌موتور آمریکا را در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک خریداری کند.

تحلیل‌گران این موسسه معتقدند جدایی از جنرال موتور راه را برای ورود آتوواز به بازار ایران و تولید خودرو در این کشور باز خواهد کرد. آن‌طور که در گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ آمده این شرکت طی دو سال گذشته برای تولید خودرو در ایران ابراز تمایل کرده است.

در حالی که موسسه اعتبارسنجی فیچ خبر از حضور خودروسازان روسی در بازار خودروی ایران می‌دهد، اما اظهارات مشاور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد این اتفاق در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.