۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش چند ده میلیونی خودرو در یک هفته/ احتمال ادامه رکود تورمی تا پایان سال

۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
کد خبر: 464478
افزایش چند ده میلیونی خودرو در یک هفته/ احتمال ادامه رکود تورمی تا پایان سال

بازار خودرو که طی حدود یک ماه گذشته شرایط نسبتا آرامی را سپری کرده بود، از روز دوشنبه هفته پیش یعنی همزمان با آغاز کار بازار‌ها بعد از اتمام تعطیلات محرم وارد فاز افزایشی شد، به طوریکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی نسبت به آخرین روز معاملات هفته گذشته بین ۵ تا ۲۲میلیون و مونتاژی‌ها نیز تا چند ده میلیون تومان گران‌تر شده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بازار خودرو تابستان امسال را داغ‌تر از هر سال آغاز کرد و حال که به روز‌های پایانی فصل نزدیک شده‌ایم نه تنها از تب بازار کاسته نشده بلکه خودرو با موج جدیدی از افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

بررسی میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از وضعیت بازار خودرو‌ طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت انواع خودرو‌های داخلی بین ۵ تا ۲۲ میلیون، مونتاژی‌ها تا چند ده میلیون و خارجی‌ها حتی نزدیک به ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافته؛ به عنوان مثال قیمت هایما اس۷ توربو نسبت به پنجشنبه هفته گذشته تقریبا ۵۰میلیون و پژو۲۰۷ اتوماتیک ۲۲میلیون تومان گران‌تر شده است.

البته این افزایش مجدد قیمت‌ها درحالی رخ داده که تقاضا همچنان پایین بوده و به گفته فعالان بازار، معاملات روزانه خودرو به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد؛ در همین رابطه سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مهر تاییدی بر رکود بازار زد و گفت: در حال حاضر به حدی قیمت‌ خودرو بالا و در نوسان است که کسی جرات خرید‌ و فروش ندارد.

او تاکید کرد: علاوه بر تاثیر روانی افزایش نرخ ارز بر رشد قیمت خودرو، میزان عرضه خودروسازان کاهش پیدا کرده و همین عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث بر هم خوردن نظم نسبی بازار شده است.

بازار خودرو تا پایان سال درگیر رکود تورمی است

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو هم به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بارها تاکید کرده‌ام که مشکل بازار خودرو افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه نیست؛ تورم بالا همه بازار‌ها را متاثر کرده و اینکه انتظار داشته باشیم در این میان قیمت خودرو ثابت بماند یا ارزان شود منطقی نیست.

او تصریح کرد: رکود تورمی بازار خودرو از سال گذشته پیش‌بینی شده بود و کارشناسان بارها درباره آینده این بازار هشدار داده بودند؛ البته به اعتقاد من وضعیت در نیمه دوم سال بدتر هم خواهد شد مگر اینکه مشکلات ریشه‌ای این بازار یعنی نظام قیمت‌گذاری اشتباه، سیاست‌های دستوری بی‌منطق و فشار بر خودروسازان برای تولید خودروی بیشتر و ارزان قیمت حل شود.

قیمت خودرو تعدیل خواهد شد

در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از احتمال بالای تعدیل قیمت خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خودروسازان تمام توان خود را برای تولید بیشتر گذاشته‌اند و اینکه بازار با کمبود مواجه شده، به دلیل مشکلاتی است که در تحویل خودرو‌ها پیش آمده که حل خواهد شد؛ قیمت خودرو طی روزهای اخیر متاثر از رشد نرخ ارز افزایش یافته که با پیش‌بینی‌های مثبتی که برای آینده دلار شده انتظار می‌رود قیمت خودرو در آینده نزدیک به تعادل برسد.

به گفته نجفی‌منش، در حال حاضر قیمت خودرو در کارخانه اصلا منطقی نیست و برای حل معضل گرانی این بازار باید خودرو تک نرخی شده و قیمت آن در حاشیه بازار تعیین شود.

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: با اصلاح نظام قیمت‌گذاری، تقاضا به مروز زمان متعادل خواهد شد و به همین ترتیب قیمت هم روبه کاهش خواهد رفت.

نگاهی به روند قیمت خودرو در هفته دوم شهریور

همانطور که گفته شد، طی هفته‌ای که گذشت انواع خودرو‌های داخلی و مونتاژی با افزایش قیمت همراه بوده‌اند که در این گزارش به بررسی روند آن پرداخته‌ایم.

پراید ۹۵میلیونی شد

در این مدت قیمت پراید۱۱ از حدود ۸۸ به ۹۵ میلیون، پراید۱۳۱ با هفت میلیون افزایش به ۸۳میلیون و پراید۱۳۲ هم با همین مقدار رشد قیمت به ۸۴میلیون تومان رسید؛ همچنین قیمت تیبا معمولی با سه میلیون و تیبا۲ با ۱۰میلیون جهش به ترتیب به ۹۷ و ۱۱۱میلیون تومان افزایش یافت.

فروشندگان کوییک دنده و اتوماتیک در این هفته قیمت را ثابت نگه‌ داشتند، به این ترتیب آخرین قیمت این دو مدل خودرو به ترتیب ۱۲۰ و ۱۲۵میلیون تومان است؛ آخرین قیمت ساینا هم با دو میلیون افزایش ۱۱۲میلیون تومان اعلام شد.

رشد ۵ تا ۲۲ میلیونی محصولات ایران‌خودرو طی یک هفته

بر همین اساس، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ در این مدت از ۱۶۵ به ۱۶۹میلیون رسید و پژو۲۰۶ تیپ۵ هم با سه میلیون رشد قیمت به ۲۰۵میلیون تومان افزایش یافت؛ مدل صندوقدار این خودرو بین مابقی مدل‌ها بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد به طوریکه ارزش آن از حدود ۱۸۵ به ۱۹۸میلیون تومان صعود کرد.

افزایش ۲۲میلیونی پژو۲۰۷

در بین تمام محصولات داخلی ایران‌خودرو پژو۲۰۷ اتوماتیک بالاترین افزایش قیمت را داشته به طوریکه بهای آن طی یک هفته از ۳۱۰ به ۳۳۲میلیون تومان صعود کرد اما مدل دستی آن شش میلیون گران شد و در پایان هفته گذشته به ۲۳۹میلیون تومان رسید.

دارندگان رانا این هفته با چهار میلیون افزایش، قیمت خودروی خود را به ۱۶۸میلیون تومان رساندند و قیمت دنا معمولی و دنا پلاس هم با حدود ۱۰میلیون جهش به ترتیب به ۲۳۰ و ۲۷۰میلیون تومان تغییر کرد.

طبق آخرین آمار، قیمت پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس شش میلیون بیشتر شده و به ۱۵۱میلیون تومان رسیده، قیمت پژو پارس سال هم با همین مقدار افزایش ۱۸۳میلیون تومان اعلام شد؛ قیمت سمند ال‌ایکس هم در آخرین روز معاملات هفته پیش با هفت میلیون رشد به ۱۵۲میلیون تومان افزایش یافت.

آخرین قیمت خودرو‌های مونتاژی

در آخرین روز هفته گذشته هایما اس۷ توربو حدود ۵۰میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد، به این ترتیب متقاضیان این خودرو باید قیمتی معادل ۶۰۷میلیون تومان بابت خرید آن پرداخت کنند، همچنین قیمت پژو۲۰۰۸ در این هفته به ۷۵۰میلیون رسید، سراتو هم از مرز ۶۴۰میلیون تومان عبور کرد و همچنین قیمت رنو ساندرو استپ‌وی به حدود ۴۱۸میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش، اگرچه همیشه متهم اصلی گرانی خودرو نوسان نرخ ارز بوده اما درواقع این پارامتر راهی برای پنهان کردن ریشه اصلی مشکل این بازار یعنی نظام غلط قیمت‌گذاری و اصرار سیاستگذار بر سرکوب قیمت‌ها است و همانطور که همه فعالان و کارشناسان بازار خودرو بارها تاکید کرده‌اند، تا زمانی که این معضل برطرف نشود بازگشت آرامش به بازار خودرو دور از انتظار است.