۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حال‌و‌هوای بازار خودرو در هفته دوم مرداد/ افزایش قیمت ۳تا ۱۵میلیونی طی یک هفته

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 458120
حال‌و‌هوای بازار خودرو در هفته دوم مرداد/ افزایش قیمت ۳تا ۱۵میلیونی طی یک هفته

استارت روند صعودی قیمت‌ خودرو که تقریبا از خرداد ماه زده شده تا هفته دوم مرداد هم ادامه داشت اما از آنجا که قیمت‌گذاری در این بازار مبنای مشخصی ندارد، معاملات خودرو همچنان سردرگم است و خریداران منتظر کاهش و فروشندگان افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ اگرچه به گفته بسیاری از کارشناسان بازار خودرو، ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو ندارد اما با افزایش نرخ دلار از خرداد ماه، قیمت‌ها در بازار خودرو هم اوج گرفت؛ این روند صعودی تا هفته دوم مرداد هم ادمه داشت اما به دلیل نامعلوم بودن قیمت‌ها، معاملات بازار خودرو همچنان سردرگم است، به طوریکه برای اطلاع از نرخ روز باید با آگهی‌های بسیاری در سایت‌های فروش اینترنتی و یا نمایشگاه‌ها تماس گرفت که البته به دلیل دامنه نوسان بالا، باز هم قیمت دقیق خودرو مشخص نخواهد شد.

علاوه بر تاثیر جو روانی افزایش قیمت دلار، بازار با کمبود خودرو رو‌به‌رو است و به رغم آنکه خودروسازان اظهار می‌کنند حجم تولید آن‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما به دلیل وجود تقاضاهای انباشته شده از سال‌های قبل، رشد چند درصدی تولید کماکان جوابگوی بازار تشنه خودرو نیست.

البته گفتنی است که بیشتر این تقاضا‌ کاذب بوده و در نتیجه اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار و سود ناشی از آن به وجود آمده و تا زمانی که سرکوب قیمت خودرو در کارخانه ادامه داشته باشد، نمی‌توان انتظاری جز هجوم مردم برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو‌سازان و ولع خرید خودروی ارزان قیمت داشت.

سایه رکود تورمی سنگین بر بازار خودرو

حالا با ادامه سیاست‌های اشتباه، بازار خودرو این روز‌ها به اوج آشفتگی رسیده و قیمت‌ها در آن به طور سرسام‌آوری رو به بالاست تا جاییکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی دو ماه و نیم گذشته قیمت برخی خودرو‌ها بیش از ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافته است.

البته این رشد قیمت درحالی ادامه دارد که معاملات خودرو به شدت افت کرده و بازار قفل شده و از آنجا که قیمت‌ها ثبات و مبنای مشخصی ندارد، کسی خریدار و فروشنده نیست و رکود تورمی سنگینی در بازار خودرو حکم‌فرما شده است.

نگاهی به روند قیمت خودرو در هفته دوم مرداد

بازار خودرو که اوایل ماه جاری در پی افت نرخ ارز به ثبات رسیده بود، از ابتدای هفته با تغییر جهت دلار مجددا وارد فاز افزایشی شد و به این ترتیب در هفته دوم مرداد ماه شاهد رشد سه تا ۱۰میلیون تومانی خودرو‌های پرطرفدار بازار بودیم.

پراید ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان گران شد

طی این هفته قیمت انواع مدل‌ پراید در بازار آزاد تا سه میلیون تومان گران‌ شد؛ بر این اساس قیمت پراید۱۱۱ از حدود ۹۱/۰۰۰/۰۰۰ به ۹۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسید و پراید۱۳۱ و ۱۳۲ نیز از ۷۹/۰۰۰/۰۰۰ به ۸۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان افزایش یافت.

تیبا نیز در این هفته هم پای سایر محصولات از نردبان قیمت بالا رفت به طوریکه تیبا معمولی و تیبا۲ با حدود هفت میلیون افزایش به ترتیب با قیمت ۹۶/۰۰۰/۰۰۰ و ۱۰۷/۰۰۰/۰۰۰تومان از سوی فروشندگان اعلام شد.

همچنین قیمت ساینا با رشد چهار میلیونی به ۱۰۸/۰۰۰/۰۰۰تومان، کوییک دنده‌ای و کوییکR با حدود ۹میلیون افزایش به ۱۲۳/۰۰۰/۰۰۰ و ۱۲۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسید.

کیا سراتو و چانگان هم هفته گذشته را با قیمت‌های ۳۸۰ و ۶۳۵میلیون تومان به پایان رساندند.

قیمت پژو۲۰۶ از ۲۰۰میلیون عبور کرد

در این هفته هر دو مدل پژو۲۰۶ سه میلیون تومان گران شد؛ پژو۲۰۶ تیپ۲ روز گذشته با قیمت ۱۶۶/۰۰۰/۰۰۰ و تیپ۵ این خودرو ۲۰۱/۰۰۰/۰۰۰تومان به فروش می‌رسید.

پژو۲۰۷ دنده‌ای هم طی این هفته ۹میلیون و مدل اتوماتیک آن سه میلیون گران شد و به همین ترتیب روز گذشته قیمت این دو خودرو در بازار آزاد تا ۲۳۷ و ۳۰۰میلیون تومان افزایش یافت.

پژو پارس رکورد زد

قیمت پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در آخرین روز هفته با ۱۲میلیون تومان جهش، حدود ۱۴۴/۰۰۰/۰۰۰تومان اعلام شد؛ اما پژو پارس این هفته رکود‌دار بیشترین رشد قیمت بود به طوریکه بهای آن با ۱۵میلیون افزایش به ۱۷۸/۰۰۰/۰۰۰تومان رسید.

در این میان، رانا هفته گذشته را با قیمت ۱۶۴/۰۰۰/۰۰۰تومان به پایان رساند که سه میلیون نسبت به شنبه گران‌تر شده بود؛ همچنین روز گذشته فروشندگان دنا تیپ۱ قیمت را با ۱۲میلیون افزایش نسبت به ابتدای هفته تا ۲۲۵/۰۰۰/۰۰۰ و دنا پلاس با هشت میلیون افزایش تا ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بالا بردند.

قیمت دانگ‌فنگ و هایما S۷ توربو هم این هفته حدود ۱۵/۰۰۰/۰۰۰تومان بیشتر شد و در نهایت به ۳۰۰میلیون و ۵۷۵میلیون تومان رسید.

آخرین قیمت خودرو‌های مونتاژی و حذف شده

در بین محصولات مونتاژی و حذف شده خودروسازی‌ها، قیمت پژو۲۰۰۸ از مرز ۷۴۰/۰۰۰/۰۰۰تومان گذشته و مزدا۳ هم به حدود ۸۲۰/۰۰۰/۰۰۰تومان رسیده است؛ مشتریان سراتو و ساندرو استپ‌وی نیز می‌توانند این دو خودرو را با قیمت تقریبی ۵۳۰ و ۳۸۵میلیون تومان از بازار آزاد بخرند.