۰ نفر

سرنوشت خط تولید رنو در ایران

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبر: 450525
سرنوشت خط تولید رنو در ایران

شرکت پارس خودرو پنج‌شنبه گذشته همزمان با سالروز تاسیس این شرکت و رونمایی از کوییک R پلاس خبر از جایگزینی خانواده کوییک R با محصولات خانواده رنو در خط تولید این برند فرانسوی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  بعد از بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو و امتناع شرکای خارجی از ادامه همکاری با طرف‌های ایرانی، شرکت پارس خودرو که پیش‌تر مونتاژ محصولات دو برند فرانسوی رنو و چینی برلیانس را در دستور کار داشت خطوط تولیدش خلوت‌تر از گذشته شد. حال سایپا به‌عنوان سهامدار اصلی پارس خودرو به منظور رفع خلأ تولید خودروهای چینی و فرانسوی این شرکت،  تولید برخی محصولات این گروه را به پارس خودرو واگذار کرده است. در همین راستا سایپا چندی پیش طی اطلاعیه‌ای در کدال بورس اعلام کرده بود خط تولید  کوییک R و همچنین سایر محصولات این خانواده را در راستای ایجاد منافع برای سهامداران خرد پارس خودرو به مدت ۱۰ سال منتقل خواهد کرد.

حال این سوال مطرح است که کوییک جایگزین چه خودرویی در پارس خودرو خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال معاونت مهندسی شرکت پارس خودرو در مراسم روز پنج‌شنبه عنوان کرده که تولید کوییک آر و آرپلاس را جایگزین محصولات رنو کردیم. اظهارات شهریار طهماسبی در شرایطی است که پارس‌خودرو در سه ماهه سال‌جاری ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه و در خردادماه نیز ۵۰۰ دستگاه از محصولات رنو تولید کرده است.

با توجه به آغاز تولید محصولات رنو در سال‌جاری و اوج‌گیری آن در خردادماه، پیش‌بینی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو حکایت از تداوم تولید تندر یا ساندرو در شرکت پارس خودرو با قطعات داخلی داشت. با این شرایط معاونت مهندسی این شرکت باز هم تاکید بر توقف خط تولید این خودروی فرانسوی در پارس خودرو دارد.

شهریار طهماسبی در مراسم سالروز تاسیس پارس خودرو در پاسخ به سوال درباره سرنوشت خطوط تولید رنو و برلیانس  در این شرکت خودروساز، با توجه به خروج شرکای فرانسوی و چینی از بازار ایران گفت: در حال حاضر مدیریت کلان پارس خودرو به این جمع‌بندی نرسیده که مشکل ایجاد شده با شرکای چینی و فرانسوی یک مشکل دائمی است، از این رو در حال حاضر برنامه‌ای برای جمع‌آوری خط تولید محصولات رنو و برلیانس ندارد. طهماسبی ادامه  داد: در حال حاضر به‌دنبال تغییر کاربری این خطوط تولید هستیم. در این راستا تولید کوییک R و R پلاس را جایگزین محصولات خانواده رنو کردیم و از این به بعد در خط تولید رنو دو محصول یاد شده تولید خواهند شد.

وی در ادامه همچنین تاکید کرد که به‌طور روزانه ۲۰ دستگاه کوییک R و R پلاس در خطوط تولید پارس خودرو تولید خواهد شد و این تیراژ تا پایان ماه جاری به ۴۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.این مقام مسوول در پارس خودرو ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تولید محصول کوییک R پلاس را تا روزی ۱۰۰ دستگاه افزایش دهیم.

همچنین مجید باقری قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش  در این مراسم گفت به منظور احترام به پیش‌خریدکنندگان کوییک R این امکان را فراهم کردیم تا چنانچه آنها تمایل داشته باشند بتوانند محصول پیش‌خرید کرده را با کوییک R پلاس تعویض کنند. این مقام مسوول در سایپا ادامه داد: تولید ابتدایی هزار دستگاه از کوییک R پلاس برای این منظور در نظر گرفته شده است.

همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از کوییک R پلاس مجید باقری در پاسخ به این سوال که انتقال خط کوییک R و سایر محصولات این خانواده از سایپا به پارس خودرو از همان فرمول حق‌العمل‌کاری پراید که پیش‌تر پارس‌خودرو برای سایپا تولید می‌کرد پیروی می‌کند یا خیر گفت: این انتقال به‌طور کلی متفاوت از بحث حق‌العمل‌کاری پراید است و این بار سایپا با واگذاری خط تولید محصل کوییک R و سایر محصولات این خانواده به پارس خودرو به مدت ۱۰ سال، تمام سود و زیان تولید این محصول را نیز به پارس خودرو واگذار کرده است بنابراین هیچ بخشی از سود و زیان حاصل از تولید این محصولات به سایپا نمی‌رسد.