۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

محدودیت منابع ارزی برای واردات مواد اولیه/ زنگ خطر افزایش خودروهای ناقص کف کارخانه

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 441864
محدودیت منابع ارزی برای واردات مواد اولیه/ زنگ خطر افزایش خودروهای ناقص کف کارخانه

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از افت غیرقابل انتظار تیراژ قطعه خبر داد و گفت: هشدار می‌دهیم که اگر روند فعلی ادامه یابد شاهد افزایش تعداد خودرو‌های ناقص کف کارخانه خواهیم بود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ آرش محبی نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به تصاویر منتشر شده از خودرو‌های موجود در پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد: این خودرو‌ها کسری قطعه دارند چراکه از ابتدای سال جارى تاکنون بانک‌ مرکزى ارزی برای واردات قطعه‌ اختصاص نداده و حجم زیادی از قطعات در گمرک مانده است.

او افزود: درحال حاضر قطعه‌سازان برای تامین مواد اولیه در تنگنای وحشتناکی قرار گرفته‌اند، البته با توجه به اینکه با محدودیت منابع ارزی روبه‌رو هستیم پیشنهاد کردیم که واردات به روش بدون انتقال ارز صورت بگیرد که بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت مشخص بودن منشا ارز مانع این اقدام شد.

این فعال صنعت قطعه با انتقاد از تاکید بانک مرکزی بر شفافیت منشا ارز تصریح کرد: بخش قابل توجهی از ارزهای راکد موجود در خارج از کشور که قابلیت بازگشت به چرخه اقتصادی را دارد به خاطر همین مانع، مجوز ورود نداشته و بلوکه شده است، ضمن اینکه با مشخص شدن منشا، تحریم‌کننده‌های ما نیز از آن‌ها باخبر شده و مجددا این راه را هم می‌بندند زیرا مسئله‌ای که برای بانک مرکزی ما شفاف شود برای آمریکا نیز شفاف خواهد شد؛ از طرفی با این موانع صنایع‌مان را از ارزی که برای کشور خودمان هست محروم کرده و آن‌ها را به سمت قاچاق سوق می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: با توجه به بیماری کرونا و توقف خطوط تولید چین و همچنین عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی قطعه‌سازان با مشکل تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مواجه شده‌اند .

نوشدارو بعد از مرگ سهراب!

محبی‌نژاد کسری شدید نقدینگی صنعت قطعه را دیگر عامل افزایش خودرو‌های ناقص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به۳۰هزار میلیارد تومان رسیده که با کسر چک‌های خرید دین از این رقم، زنجیره تامین قطعه‌سازان از خودروسازان ۶هزار میلیارد تومان به صورت معوق طلبکار است.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با این شرایط حتی اگر واردات بدون انتقال ارز آزاد و تخصیص ارز انجام شود، باز هم نقدینگی کافی برای تامین قطعه وجود ندارد.

محبی‌نژاد هشدار داد: با توجه به شرایط گفته شده تولید قطعه نسبت به انتظاری که داشتیم کاهش یافته که با ادامه این روند، شاهد افزایش خودرو‌های کف کارخانه خواهیم بود؛ لذا امیدواریم که مسئولان و به خصوص بانک مرکزی هشدار‌ها را جدی گرفته و مجددا نوشدارو را بعد مرگ سهراب به این صنعت ندهند.