۰ نفر

مقصر افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 440373
مقصر افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کیست؟

اسفنانی معتقد است که دلالان در بالا بردن قیمت خودرو نقشی ندارند و حضور دلال در حوزه خودرو بی معناست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رادیو گفت و گو، محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی تهران با برنامه "گفت و گوی اقتصادی" درباره دلالی در اقتصاد ایران و نظام اقتصادی دلال پرور گفتگوی تلفنی کرد.

اسفنانی در آغاز اظهار کرد: دلالی بحث بسیار مهمی در قانون " تجارت " است که متاسفانه در سیستم اقتصادی ایران و حتی گاهی در سیستم های دیگر رنگ عوض کرده و از معنای اصلی خود خارج شده است.

وقتی اصطلاح دلالی را می شنویم بیشتر بار منفی آن به ذهن متبادر می شود تا بار مثبت درحالیکه آنچه که قانون "تجارت" از دلالی می گوید جایگاه وسیع و مهم اقتصادی است که در همه کشورهای دنیا وجود دارد و بسیار نقش آفرین است.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی تهران با اشاره به تعریف قانون "تجارت" از واژه دلالی گفت: این قانون، دلالی را یک واسطه گری قانونی بین خریدار و فروشنده در اقصی نقاط کشور و جهان در حوزه های مختلف می داند که جایگاه آن باید تعیین شود.

این مقام مسئول متذکر شد: قانون "تجارت" مصوب سال 1311 است که متاسفانه تا به امروز هیچ اصلاحی در آن صورت نگرفته است درحالیکه اگر جایگاه دلالی در این قانون به روز و مشخص شود شاید به جای اصطلاح دلالی از یک اصطلاح دیگر مانند مجرم و متخلف استفاده شود.

اسفنانی معتقد است که دلالان در بالا بردن قیمت خودرو نقشی ندارند و حضور دلال در حوزه خودرو بی معناست.

وی تصریح کرد: در شرایطی که گردش مالی صنعت خودرو دهها هزار میلیارد تومان در سال است چطور می شود چند نفر دلال آن هم در جمعیت هشتاد میلیون نفری این حوزه را مدیریت کنند؟! به نظر می رسد که یک تبانی وجود دارد اما متاسفانه برخی مسئولان ذیربط در برنامه زنده تلویزیونی اعلام می کنند که قیمت خودرو را چند نفر دلال تعیین می کنند درحالیکه این اصلا قابل قبول و توجیه نیست.

نمی توان کسانی را قیمت خودرو را بالا می برند دلال نامید؛ این افراد قطعاً مجرمند که با تبانی با شرکت های خودرو ساز در اقدامی مجرمانه تولید خودرو را به بهانه نقص قطعه و یا دیگر مسائل کاهش می دهند و عطش خرید خودرو را بالا می برند.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی تهران درمورد انتشار تصاویر خودروهای پارک شده در پارکینگ ها اظهار کرد: ما این هفته به صورت جدی کار بررسی پارکینگها را شروع کردیم، با دادستانی تهران، پلیس اقتصادی نیروی انتظامی و سایر مراجع در ارتباطیم. چندین پارکینگ به ما معرفی شده و به زودی نتیجه بررسی پارکینگها و صحت و سقم مطالب را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

اسفنانی گفت: گاهی همه آنچه که در یک تصویر دیده می شود همه واقعیت نیست اما به مردم قول می دهیم صادق باشیم و نتایج پیگیری این موضوع را اعلام کنیم.