۰ نفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد:

صرفه‌جویی ارزی بهانه دولت برای فرار از واردات خودرو

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۳۷
کد خبر: 435299
 صرفه‌جویی ارزی بهانه دولت برای فرار از واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با وجود آمادگی واردکنندگان خودرو برای انجام واردات با تکیه بر منابع ارزی خارجی تحت اختیار، بعید به نظر می‌رسد در سال جاری موافقتی با واردات خودرو سواری صورت گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پیشرانه، مهدی دادفر افزود: دور از ذهن به نظر می‌رسد که دولت اجازه واردات را صادر کند زیرا یکی از دلایل ممنوعیت واردات، حمایت از تولید داخل بود که با آزادسازی واردات، این هدف خدشه‌دار خواهد شد.

وی بابیان این‌که اعتقاد دولت صرف ارز برای واردات خودرو سواری نیست، ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که آزادسازی واردات با تعرفه‌های پیشین کار عقلانی نیست و تأثیری بر بازار و قیمت‌های فعلی نخواهد داشت.

دادفر با اشاره به افزایش قیمت ارز و همچنین هزینه‌های سود بازرگانی تصریح کرد: با محاسبه دلار نیمایی، قیمت خودروها به‌شدت افزایش خواهد داشت بنابراین آزادسازی واردات نیز تأثیری بر کاهش قیمت‌ها و آرام کردن بازار ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، آزادسازی واردات را عاملی برای پیشرفت صنعت خودرو و قطعه اعلام و تصریح کرد: در حالی در بودجه سال جاری آزادسازی واردات با تکیه بر ارز با منشأ خارجی تأکید شده بود و پیش‌ازاین نیز بارها واردکنندگان بر استفاده از منابع ارزی خارجی تأکید کرده بودند که آمادگی واردات خودرو سواری بدون انتقال ارز را دارند اما به‌طورقطع دولت اجازه این اقدام را نخواهد داد.

وی اظهار کرد: واردکنندگان این توانایی را دارند که با تکیه بر منابع ارزی تحت اختیار خود در خارج از کشور نسبت به واردات خودرو اقدام کنند بدون این‌که یک دلار خروج ارز صورت گیرد.

دادفر با اشاره به خطر افتادن اشتغال موجود در حوزه واردات نیز گفت: از سال گذشته تاکنون به‌شدت شاهد تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده بوده‌ایم و این شرکت‌ها برای حفظ اشتغال موجود دست به هر اقدامی می‌زنند اما به‌هرحال امید است که دولت نسبت به اجرایی کردن این مصوبه از بودجه سال آینده اقدام کند.