۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش مى‌دهد؛

بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو/ خودرو چگونه ارزان می‌شود؟

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 435063
بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو/ خودرو چگونه ارزان می‌شود؟

از ابتدای این هفته و همزمان با شروع به کار مراکز شماره‌گذاری، قیمت خودرو مجددا با افزایش همراه شده که طبق بررسی‌های انجام شده، جوسازى دلالان در سایت‌هاى خرید و فروش اینترنتى، عرضه قطره‌چکانی خودروسازان و نوسان نرخ ارز مهم‌ترین عوامل تحریک بازار خودرو بوده‌اند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ تعطیلى نمایشگاه‌هاى خودرو در فروردین ماه و به صفر رسیدن معاملات بر اثر شیوع ویروس کرونا باعث شده بود که قیمت خودرو از اسفند ماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه تقریبا بدون تغییر باقى بماند؛ اما از هفته گذشته با شروع کار نمایشگاه‌ها قیمت خودرو وارد مدار صعودى شد.

این تب افزایش قیمت‌ها که در روزهاى پایانى هفته گذشته فروکش کرده بود، مجددا با بازگشایى مراکز قیمت‌گذارى و آغاز به کار بازار خودرو به طور رسمى و همچنین نوسان نرخ ارز دوباره اوج گرفت به طوریکه در بازار امروز قیمت هر خودرو بین یک تا سه میلیون نسبت به هفته گذشته گران‌تر شده است.

ضمن اینکه بررسی عملکرد خودروسازان در فروردین ماه نیز نشان می‌دهد که تولید خودروسازان در این ماه کاهشی بوده و عرضه قطره‌چکانی خودرو نیز به تحرک بازار دامن زده است.

شکاف بالای بین عرضه و تقاضا عامل اصلی گرانی خودرو

در همین راستا حسن کریمی‌سنجری کارشناس بازار خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین، شکاف بین عرضه و تقاضا را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ خودرو دانست و تاکید کرد: تا زمانى که عرضه خودرو به میزانى نباشد که نیاز بازار را تامین کند، قیمت‌ها همچنان صعودی خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو طی چند روز گذشته خاطرنشان کرد: عوامل مختلفى از جمله افزایش تورم و نرخ ارز بر تغییر قیمت خودرو اثرگذار بوده و با توجه به اینکه قیمت خودرو تورمى شده مردم ترجیح مى دهند با خرید خودرو ارزش سرمایه هاى ریالى خود را حفظ کنند.

او افزود: اما مهم‌ترین عامل موثر بر افزایش قیمت خودرو، شکاف بالای بین عرضه و تقاضا است؛ در حال حاضر تناسب عرضه و تقاضاى خودرو یک‌به یک نیست و به رغم اینکه با شیوع کرونا درخواست مردم براى خودرو کاهش پیدا کرده اما همچنان عرضه، پاسخگوى حجم بالای تقاضا نیست.

این کارشناس خودرو به کاهش توان تولید خودروسازى‌ها در پى سیاست قیمت‌گذارى دستورى اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هر خودرو حدود ٢٣درصد زیر قیمت واقعى عرضه مى‌شود و این یعنى تولید خودروسازان همواره با زیان همراه است، به این ترتیب خودروسازان توان و نقدینگى لازم براى تولید خودرو به میزان تامین کافى نیاز بازار را ندارند و اگر همین روال ادامه داشته باشد قیمت خودرو همچنان صعودى خواهد بود.

احتمال افزایش قیمت خودرو تا ٣٠درصد

کریمی درمورد میزان احتمالی افزایش قیمت خودرو در سال جاری پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد کمیته خودرو خیلی حوصله کار کارشناسی برای رسیدن به یک فرمول جامع را ندارد بنابراین پیش‌بینی می‌کنم امسال به طور میانگین حدود ٢٨ تا ٣٠ درصد به قیمت فروش کارخانه اضافه شود.

وى همچنین به سایت‌هاى اینترنتى خرید و فروش خودرو و تاثیر آن‌ها بر التهاب بازار اشاره کرد و گفت: اگرچه بازار خودرو در فروردین ماه به طور رسمى تعطیل بود و از هفته جارى با بازگشایى مراکز شماره‌گذاری آغاز به کار کرده، اما در این میان نباید تاثیر سایت‌هاى مجازى بر بازار خودرو را دست کم گرفت زیرا اگرچه بازار در فروردین ماه تعطیل بود و معامله به صورت فیزیکى انجام نمى‌شد، اما دادوستد در این سایت‌ها داغ بود و هر روز بر قیمت‌ها افزوده می‌شد.

کریمى اضافه کرد: از طرفی علت عدم تغییر قیمت خودرو در فروردین ماه این بود که مردم به خاطر بیمارى کرونا، سفرهاى خود را لغو کرده و تقاضاى چندانى براى خرید خودرو نداشتند اما حالا با کمتر شدن التهاب کرونا مجددا تب خرید و فروش بالارفته و به همین میزان شکاف عرضه و تقاضا نیز بیشتر شده است.

حذف پراید غیرمنطقی بود

این کارشناس خودرو در بخش دیگرى از صحبت‌هاى خود با انتقاد از حذف پراید از چرخه تولید تصریح کرد: در شرایط فعلى که ما باید تیراژ خودرو را افزایش دهیم، حذف خودروى پرتیراژى همچون پراید کار درستى نبود چراکه فعلا جایگزین مناسبى براى این خودرو وجود ندارد و حذف این خودروى پرتقاضا که با سطح درآمد مردم سازگارى بیشترى دارد، بازار خودرو را ملتهب‌تر خواهد کرد.

وى در پایان تاکید کرد: براى خروج از شرایط فعلى و جهش تولید، خودروسازان باید تمرکز خود را روى تولید خودروهایی بگذارند که از تیراژ بالاتری برخوردار است به طوریکه با تخصیص ظرفیت کمتری از خطوط و منابع تولید، تعداد دستگاه بیشتری تولید شود و به این ترتیب امکان افزایش آمار تولید میسر گردد، چراکه تنها راه فروکش کردن التهابات بازار نزدیک نمودن میزان عرضه خودرو به تقاضای واقعی بازار است، ضمن اینکه این شرکت‌ها باید با سیاست قیمت‌گذارى دستورى مقابله کرده و روش‌هاى سودآورى را یاد بگیرند.

کنترل قیمت خودرو با عرضه مناسب

در همین رابطه سعید موتمنى رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز اظهار کرد: بازار خودرو همچنان در رکود به سر مى‌برد اما سه عامل نوسان نرخ ارز، کاهش عرضه خودرو و فروش کارتکسى ویرایشى باعث التهاب بازار طی چند روز اخیر شده است.

موتمنى گفت: با وجود اینکه نمایشگاه‌ها در فروردین ماه تعطیل بودند اما برخی در فضای مجازی با اعلام قیمت‌هایی که هیچ دلیل منطقی نداشت باعث التهاب قیمت خودرو و افزایش هیجانات بازار شدند.

او ادامه داد: از طرفی میزان عرضه خودروسازی‌ها به بازار کاهش یافته و پاسخگوی نیاز بازار نیست که این موضوع باعث شده برخی افراد با تعداد اندک خودرویی که به صورت ثبت‌نامی از کارخانه بیرون کشیده‌اند بازار را دستکاری کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: اگر میزان عرضه خودروسازی‌ها افزایش نیابد قیمت خودرو ارزان نخواهد شد، ضمن اینکه نرخ ارز نیز به عنوان یکی از پارامتر‌های مهم تاثیرگذار بر قیمت خودرو بایر کنترل شود.

قیمت خودرو در بازار آزاد امروز

بر اساس این گزارش، بررسى بهای خودروهاى داخلى در بازار تهران حاکی از آن است که قیمت پراید١١١ با حدود دو میلیون افزایش به ۶۹میلیون‌ و ۶۰۰هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت پراید۱۳۱ نیز با یک و نیم میلیون افزایش به ۶۶میلیون تومان رسید.

امروز قیمت سمندLX ١١٣میلیون تومان است که حدود سه میلیون رشد قیمت داشته، در همین راستا پژو ۴۰۵ GLX نیز نسبت به دو روز گذشته سه میلیون تومان گران شد و به ۱۰۸میلیون‌ تومان رسید.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ فول و تیپ۵ به ترتیب ۱۲۰ و ۱۴۲میلیون تومان است که هر دو مدل یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند؛ این درحالیست که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ در اسفند ماه ۱۰۲میلیون‌ و تیپ۵ ۱۳۱میلیون تومان بوده است.

همچنین در بازار امروز تیبا۲ با قیمت ۸۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله می‌شود که دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان گران‌تر شده؛ قیمت ساینا نیز با دو میلیون تومان افزایش و پژو پارس با سه میلیون افزایش به ترتیب به ۸۳ و ۱۳۸میلیون تومان رسید.

لازم به ذکر است که این افزایش قیمت‌ها درحالی رخ داده که به گفته فعالان بازار، همچنان دادوستد چندانى انجام نمى‌شود و بازار در حالت رکود تورمی است.