۰ نفر

بازگشت خودروهای «فورد» با نشان واسطه‌ای به خودروسازی ایران! +عکس

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۴۳
کد خبر: 422174
بازگشت خودروهای «فورد» با نشان واسطه‌ای به خودروسازی ایران! +عکس

به نظر می‌رسد کمپانی فورد آمریکا با نشان واسطه ای، برنامه تولید در ایران را دنبال می کند. نکته قابل توجه اینجاست که این خودروی فورد، در شرایط تحریم پا به ایران گذاشته است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، بر اساس تصاویر موجود، یک دستگاه ون کوچک با برچسب های زرد و مشکی به شکل تاکسی های رایج درآمده و گویا برای اخذ مجوزهای لازم به نهادهای مختلف ارسال شده است. نشان روی فرمان، جلو و عقب خودرو متعلق به شرکت «دیار خودرو» است و حتی روی درب صندوق این ون، نام دیار خودرو دیده می شود. اما خودروی وارد شده برای تولید به کشور، در اصل ساخته کدام کمپانی خارجی است؟

در شرایط فعلی احتمال حضور هر خودرویی در ایران وجود دارد، جز محصولاتی که رگ و ریشه آمریکایی دارند. زیرا کمپانی های همکار با خودروسازان آمریکایی، در شرایط فعلی امکان ادامه همکاری با شرکای ایرانی را ندارند. حال در این میان شاهد هستیم که معروف ترین ون خانوادگی کمپانی فورد آمریکا با نشان واسطه ای پا به ایران گذاشته و گویا برنامه تولید آن در دیار خودرو دنبال می شود!

20

19

اما این خودروی حاضر در تصویر دقیقا، چه محصولی از فورد است؟

کمپانی فورد آمریکا در سال های گذشته ون معروفی به نام «تورنِئو» را به بازار جهانی عرضه کرده است. این خودرو برای سال ۲۰۱۹ با ویژگی های جدیدی همراه شده و در بحث طراحی و مشخصات فنی به روزتر شده است. کمپانی فورد در بازارهای مختلف جهان تورنِئو را در نسخه های مختلف کوتاه و بلند به فروش می رساند. نمونه وارد شده به بازار ایران از نوع « تورنِئو کانکت» است که با ۵ صندلی فضای بار بیش از ۱۰۰۰ لیتر را در به صورت همیشگی در اختیار راننده قرار می دهد. فورد تورنِئو در نمونه های کوتاه و بلند در بازارهای مختلف جهان به عنوان تاکسی، خودروهای عملیاتی، پُست و… استفاده می شود. این خودرو در برخی از بازارها با نام های متفاوت و ویژگی های گوناگون به فروش می رسد.

اما اگر به تصاویر خودروی موجود در تهران و نمونه حاضر در بازار جهانی دقت کنید، تمام اجزای بدنه ون دیار خودرو و فورد تورنِئو با هم برابر هستند به جز بخش سپر و چراغ های جلو! کابین، نمای جانبی، بازشو درب ها، طرح گلگیرها، سقف، کاپوت، چراغ های عقب و بخش انتهایی، چیدمان دکمه های کابین، رینگ، ضربه گیرها و… در ون تاکسی دیار خودرو و فورد تورنِئو کانکت کاملا مشابه است. تنها نوع چراغ های جلو، محل قرارگیری لوگو و سبک سپر جلو تفاوت میان این خودرو است که هنوز منبع اصلی این تغییرات پیدا نشده است! بر اساس اطلاعات موجود، فورد تورنِئو در کارخانه های مختلفی در جهان تولید می شود و شرکای خارجی گوناگونی برای مونتاژ این ون پرفروش وجود دارند. اما در هیچ کدام از منابع تولیدی و خبری، جزئیاتی از تورنِئو متفاوت با نشانی به غیر فورد دیده نمی شود. حال باید منتظر باشیم و ببنیم که دیار خودرو با کدام واسطه به سراغ یکی از محبوب ترین ون های آمریکایی رفته است؟!

در ماه های اخیر صحبت های زیادی در میان کارشناسان صنعت خودرو مطرح شده که برخی نشان های غیر چینی و مطرح خودروسازی جهان، به صورت واسطه ای و با تغییرات غیر رایج برای تولید در ایران آماده شده اند. در میان این نشان های واسطه ای، نام برخی از محصولات فیات، فورد و… نیز شنیده می شود.

21

22