۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کاهش تاثیر وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت/ تزریق پول راهکار مقطعی است

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 408956
کاهش تاثیر وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت/ تزریق پول راهکار مقطعی است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص وام به خودروسازان، تاکید کرد: اگرچه تزریق منابع مالى به این شکل صرفا به تعویق انداختن مشکل اصلى است اما پرداخت با تاخیر نیز موجب صرف منابع با اثر بخشی کمتر خواهد شد.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به 7200میلیارد تومان تسهیلاتی که برای خودروسازان در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی قادر به بهره‌برداری مولد از منابع مالی دریافتی نیست و گرفتار چرخه استهلاکی در منابع و فرصت هاست اما در حال حاضر انجام این نوع حمایت ها نیز گریز ناپذیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه تزریق منابع مالی به خودروسازان فقط مسکن موقتى است، اظهار کرد: حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند رویکرد و برنامه جامع و چند وجهی است و تزریق پول هر چند ضروری، صرفا بروز مشکلات اصلی این صنعت را به تاخیر می اندازد و در نهایت نیز ناچار به روبه رو شدن با چالش‌های عمیق‌تری خواهد بود.

افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و بدهى صنعت قطعه به شبکه تامین

نجفی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چند ماه گذشته حجم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و بدهی قطعه سازان به تامین‌کنندگانشان بیشتر شده که البته این یکی از دلایل اصلی آن، تکمیل خودروهای ناقص در کارخانه بوده است یعنی به نوعی قطعه‌سازان از این طریق منابع لازم برای تکمیل خودروهای ناقص را فراهم کرده اند و به این ترتیب میزان مطالبات آنها از خودروسازان و بدهی‌ شان به تامین کنندگان شان بیشتر شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به درخواست قطعه‌سازان مبنی بر اختصاص تمام مبلغ وام به مطالبات آن‌ها، اظهار کرد: باید در نظر داشت که خودروسازان به غیر از مطالبات معوق قطعه‌سازان، مصارف و هزینه های دیگری نیز دارند؛ لذا ضرورت دارد که این منابع به صورت مدیریت شده به شرکت های خودروساز اختصاص یابد.

نجفی اضافه کرد: همچنین از آنجا که این وام از محل منابع محدود کشور تامین می شود، باید برنامه و نظارت دقیقی برای تخصیص آن اعمال شود تا تاثیر بیشتری در کاهش مشکلات زنجیره تولید داشته باشد و باعث راندمان بیشتر صنعت خودرو شده و همزمان ریسک عدم بازگشت این پول به بانک‌ها نیز کاهش یابد.

نماینده مردم تهران با اشاره به تاخیر در تعیین تکلیف سازوکار پرداخت تسهیلات و نامشخص بودن زمان تخصیص آن، تاکید کرد: اگرچه در نظام پولی و بانکی کشور نیز ملاحظات خاصی وجود دارد اما حال که قرار بر اختصاص این وام است، تاخیر در آن باعث می‌شود نتایج مطلوب و حداکثری ممکن حاصل نشود.

نجفی در پایان گفت: اگر دلسوز صنعت خودروى کشور هستیم باید مشکلات آن را با جامعیت و آینده نگری حل کنیم زیرا در غیر اینصورت صرف تزریق پول با این سبک و سیاق، مشکلات را با ابعاد بزرگتری به آینده انتقال داده و باعث استهلاک شدید منابع مالی محدود کشور خواهد شد.