۰ نفر

بزرگ‌تر شدن حباب گرانی‌خودرو

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبر: 407039
بزرگ‌تر شدن حباب گرانی‌خودرو

اگر سری به بازار این روزهای خودروهای داخلی و وارداتی حتی نه با قصد خرید زده و یا خواسته و ناخواسته با قیمت‌های جدید این خودروها درسایت‌های خودرویی فضای مجازی مواجه شدید، تعجب نکنید، قیمت این روزهای بازار خودرو همانی است که دیده یا شنیده‌اید.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاهش عرضه و عوامل روانی شرایطی را برای بازار بی‌رمق و بدون مشتری خودرو رقم زده که قیمت بازار برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با گذشت 4ماه (شهریورتا ابتدای دی‌ماه 98) از 10تا بیش از 30میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی است که شاید تا 4ماه پیش تصور نرخ حدود 55میلیون تومانی پراید 111یا قیمت 66میلیون تومانی تیبا2 و تکیه‌زدن پژو 206تیپ 2 معمولی بر قیمت نزدیک به 92میلیون تومانی با وجود تثبیت نرخ ارز و آمارهای نویدبخش رشد تولید و عرضه اعلام شده توسط شرکت‌های خودروسازی، چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسید اما هر چه هست این قیمت‌ها واقعیت این روزهای بازار خودروهای وطنی است که به گفته فعالان صنفی متهم اصلی گرانی چند صدمیلیون تومانی خودروهای خارجی در بازار نیز محسوب می‌شود.

با وجود اقدامات و وعده‌های ستاد تنظیم بازار و شرکت‌های خودروسازی برای کاهش فاصله نرخ مصوب و حاشیه بازار خودروهای پرتیراژ داخلی، عوامل روانی، کاهش شدید تولید و عرضه و تعهدات انباشته خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان، شرایطی را ایجاد کرده که تب گرانی خودرو در بازار بی‌مشتری همچنان در حال افزایش است. توقف شماره‌گذاری خودروهای ثبت‌نامی مشتریان به‌دلیل بدهی خودروسازان از دیگر عواملی است که کاهش عرضه و افزایش قیمت این خودروها در بازار را به‌دنبال داشته اما به گفته فعالان صنفی این مشکل اکنون رفع شده است. علاوه بر رشد چند ده‌میلیون تومانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی 4ماه گذشته، گرانی این خودروها به همراه ممنوعیت واردات و عرضه ازجمله عواملی است که موجب شده تا قیمت خودروهای خارجی نیز رشد چندصد میلیون تومانی را در بازار تجربه کند. گرچه طی2 هفته اخیر قیمت خودرو در بازار تثبیت شده اما شکاف قیمت مصوب و بازار خودرو به‌گونه‌ای است که به‌دلیل بالاماندن قیمت‌ها، عملا مشتری در بازار خودرو وجود ندارد و به‌اصطلاح نمایشگاه‌داران خودرو«بازار خودرو قفل کرده است».

افزایش شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  با بیان اینکه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی 2 هفته گذشته تقریبا ثابت مانده و بازارآرام است، گفت: اکنون نوسان چندانی در قیمت خودروهای داخلی نداریم اما افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو نسبت به ماه‌های گذشته به‌مراتب بیشتر شده است به‌نحوی که اختلاف قیمت خودروهای زیر 100میلیون تومان که در شهریور‌ماه به 3تا 13میلیون تومان رسیده بود اکنون به 14تا 44میلیون تومان رسیده است. سعید مؤتمنی افزود: در ابتدای شهریورماه قیمت حاشیه بازار پراید 131به 39.5 تا 40میلیون تومان رسیده بود که نسبت به قیمت 37میلیون و 700هزارتومانی کارخانه حدود 5/2 تا 3میلیون تومان اختلاف داشت اما اکنون قیمت بازار این خودرو به 49.5تا 50میلیون تومان و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به 14میلیون تومان رسیده است. نرخ پراید 111در شهریورماه امسال 44میلیون تومان و قیمت مصوب آن 39میلیون و 900هزار تومان بود که اکنون به 54میلیون و800هزار تومان رسیده یا قیمت دنا 102میلیون تومان بود که اکنون به 122میلیون و 600هزار تومان افزایش یافته است. او با اشاره به توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی طی چند هفته گذشته به‌دلیل بدهی خودروسازان، افزود: شماره‌گذاری این خودروها از یکشنبه هفته گذشته (8دی ماه) مجددا آغاز شده اما قیمت کنونی اغلب خودروهای داخلی تثبیت شده و همان قیمت2 هفته گذشته است. فقط برخی خودروها مانند وانت‌پراید یا دوگانه‌سوزها به‌دلیل رشد تقاضای ناشی از سهمیه‌بندی بنزین افزایش قیمت داشته است.

بازار چشم انتظار رشد عرضه 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد طی چند روز آینده شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی باشیم، گفت: براساس تازه‌ترین آمارهای رسمی خودروسازان، تیراژ تولید خودروهای سواری در آذر نسبت  به آبان‌ماه امسال حدود 34درصد رشد داشته است و درصورت رشد عرضه در بازاری که اشباع‌شده و تقاضایی برای خرید ندارد، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد. همچنین به گفته مؤتمنی مشتریانی که موفق به ثبت‌نام برای خرید فوری خودرو می‌شوند نیز معمولا این خودروها را طی 18تا20روز تحویل می‌گیرند و روند تحویل خودروهای معوق بهتر شده، خودروسازان از تولید 3شیفت خبر می‌دهند و درصورت رشد عرضه، قیمت‌ها می‌شکند. او تأکید کرد: تنها با رشد عرضه خودرو است که اختلاف کارخانه و بازار و حباب قیمت خودرو کوچک‌تر می‌شود. واقعیت آن است که اختلاف 44میلیون تومانی کنونی کارخانه و بازار برخی خودروهای کمتر از 100میلیون تومان داخلی غیرقابل تصور و ناشی از کاهش شدید عرضه است. اگر عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها می‌تواند به شهریور‌ماه امسال برسد اما وقتی عرضه کم می‌شود، عوامل روانی باعث تعیین سلیقه‌ای قیمت‌ خودرو در بازار می‌شود.

تحمیل قیمت‌های کاذب به بازار 

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اکنون خودرو به اندازه نیاز در بازار وجود دارد، اعلام کرد: عوامل روانی و انتظارات تورمی موجب افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو شده است. وقتی ورودی یک خودرو به بازار بسته شده و این خودرو مثلا یک‌ماه تحویل نمی‌شود، برخی به‌دلیل اطمینان از عرضه‌نشدن خودرو توسط شرکت خودروساز از این فرصت استفاده کرده و با خرید خودروهای موجود در بازار، قیمت‌های کاذبی را به بازار تحمیل می‌کنند. مؤتمنی افزود: اگر خودروسازان، عرضه خودرو را متناسب با آمارهای ادعاشده رشد تولید افزایش دهند، نه‌تنها هیچ نگرانی برای رشد نسبی تقاضای خورو در بازار شب عید و افزایش احتمالی قیمت‌ها وجود ندارد بلکه قیمت‌های بازار منطقی‌تر می‌شود. او افزود: افزایش قیمت خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی نیز تأثیر‌گذار بوده است؛ چراکه در شهریور‌ماه نرخ پراید131حدود 41میلیون و سانتافه 730میلیون تومان بود اما اکنون که نرخ پراید به 50میلیون تومان رسیده عوامل روانی موجب شده تا قیمت سانتافه نیز به 900تا 950میلیون تومان افزایش یابد.

تشدید شکاف قیمتی

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو: افزایش قیمت خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی نیز تأثیر‌گذار بوده است؛ چرا که در شهریور‌ماه نرخ پراید131حدود 41میلیون و سانتافه 730میلیون تومان بود اما اکنون که نرخ پراید به50میلیون تومان رسیده، عوامل روانی موجب شده تا قیمت سانتافه نیز به 900تا 950میلیون تومان افزایش یابد

نبض بازار

 در ابتدای شهریورماه قیمت حاشیه بازار پراید 131به 5/39 تا 40میلیون تومان رسیده بود که نسبت به قیمت 37میلیون و 700هزارتومانی کارخانه حدود 5/2 تا 3میلیون تومان اختلاف داشت اما اکنون قیمت بازار این خودرو به 49.5تا 50میلیون تومان و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به 14میلیون تومان رسیده است. نرخ پراید 111در شهریورماه امسال 44میلیون تومان و قیمت مصوب آن 39میلیون و 900هزار تومان بود که اکنون به 54میلیون و800هزار تومان رسیده است