۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش زیان صنعت قطعه و خودرو با پرداخت تسهیلات دولتی/ احتمال اختصاص بخشی از نقدینگی به چک‌های برگشتی خودروسازان

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 405543
کاهش زیان صنعت قطعه و خودرو با پرداخت تسهیلات دولتی/ احتمال اختصاص بخشی از نقدینگی به چک‌های برگشتی خودروسازان

نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای خودروسازان تاکید کرد: با این وام زیان صنعت خودرو و قطعه کاهش خواهد یافت.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ امیرحسین جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به تلاش قطعه‌سازان برای اختصاص تمام نقدینگی به صنعت قطعه بیان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده می‌تواند کمک بزرگی به صنعت قطعه کند به این صورت که باعث تولید قطعه بیشتر و افزایش تیراژ خودرو و در نهایت کاهش حاشیه زیان خودروسازان و حتی حرکت آن‌ها به سمت حاشیه سود می‌شود.

او ادامه داد: اما از آنجا که خودروسازان مقداری چک برگشتی دارند و اگر نتوانند آن‌ها را پرداخت کنند اعتبارشان در بانک‌ها از بین می‌رود بنابراین به نظر می‌رسد که بخشی از وام را به این قسمت اختصاص دهند، ولی قطعه‌سازان در تلاش هستند که تمام مبلغ صرف مطالباتشان از خودروسازان شود و آن‌ها کسری نقدینگی خود را از راه‌های دیگر جبران کنند.

جلالی با اشاره به نبود نظارت مالی در پروسه تخصیص وام خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با حضور تشکل‌های قطعه‌سازان و مدیران خودروسازی‌ها برگزار شد، درخواست کردیم که انجمن قطعه‌سازان نیز در توزیع این وام نظارت داشته باشند اما اینکه چقدر خودروسازان این موضوع را قبول کنند در اجرا مشخص خواهد شد.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر ضرورت تسریع در پرداخت وام اظهار کرد: قرار شده این وام از طریق بانک‌های عامل پرداخت شود ولی هنوز بانک‌های عامل و زمان و نحوه پردخت تسهیلات مشخص نیست، اما از آنجا که قطعه‌سازان حدود یک میلیون نفر نیروی کار مستقیم و غیر مستقیم دارند و باید در پایان سال حقوق معوق آن‌ها را پرداخت کنند، تاخیر در پرداخت این وام منجر به نارضایتی نیروی کار قطعه‌سازان و مشکلاتی در این صنعت خواهد شد.

جلالی در پایان با اشاره به بدهی بیش از 20هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان، درباره علت کاهش مبلغ وام گفت: محدودیت منابع بانکی دلیل کاهش میزان تسهیلات از 10 هزار میلیارد به 7200 میلیارد تومان است اما همین مبلغ هم می‌تواند بسیاری از مشکلات دو صنعت را حل کند.