۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اختصاص 7200میلیارد تومان وام به خودروسازان/ قطعه‌سازان؛ کل مبلغ وام صرف مطالبات ما شود

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبر: 405258
اختصاص 7200میلیارد تومان وام به خودروسازان/ قطعه‌سازان؛ کل مبلغ وام صرف مطالبات ما شود

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: قرار شده 7200میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت شود که هنوز زمان و نحوه پرداخت آن مشخص نیست.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا نجفی‌منش درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای پرداخت وام به خودروسازان توضیح داد: اگرچه طبق مصوبه مجلس قرار بود 10هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان در جهت پرداخت مطالباتشان به قطعه‌سازان اختصاص یابد، اما در جلسه شورای پول و اعتبار این رقم به 7200میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: قرار شده این وام توسط بانک‌ها پرداخت شود ولی هنوز ترتیب کار و نحوه و زمان تخصیص آن مشخص نیست.

نجفی منش با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده صرفا به دو خودروساز بزرگ پرداخت می‌شود نه سایر خودروسازان، تاکید کرد: میزان مطالبات قطعه‌سازان از هر دو خودروساز تقریبا برابر است؛ با توجه به پیگیری قطعه‌سازان درخواست داریم که این وام صرفا به بدهی خودروسازان اختصاصی یابد که اگر تمام مبلغ به قطعه‌سازان پرداخت شود تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت خواهد گذاشت.

در همین راستا حسن جمالی، قطعه‌ساز دیگر درباره علت کاهش تسهیلات خودروسازان اظهار کرد: بانک مرکزی برای تخصیص 10هزار میلیارد تومان محدودیت داشته و از این رو مبلغ را به 7200میلیارد تومان کاهش داده‌اند.

وی با گلایه از نبود نهاد نظارتی رسمی برای رسیدگی به روند پرداخت بدهی‌های خودروسازان بیان کرد: اینکه هنوز سازوکار پرداخت وام مشخص نیست، برای قطعه‌سازان این نگرانی را ایجاد کرده که شاید خودروسازان این مبلغ را به سایر مشکلات خود اختصاص دهند و فقط مبلغ کمی از آن را به عنوان مطالبات قطعه‌سازان پرداخت کنند چراکه قرار شده نصف این مبلغ به حساب ایران خودرو و نصف دیگر به سایپا داده شود و سپس این دو خودروساز خودشان تعیین می‌کنند که چه مقدار از این وام را به قطعه‌سازان بدهند.

جمالی گفت: این تسهیلات قبل از سال جدید پرداخت می‌شود اما هر روزی که در پرداخت آن تاخیر کنند مشکلات قطعه‌سازان حادتر خواهد شد.