۰ نفر

شدت درخواست برای گازسوزکردن خودرو به همراه داشت:

موج جدید فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 398742
موج جدید فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی

تصمیم یک‌شبه دولت درباره تغییر قیمت بنزین، آثار خود را به صورت زنجیروار بر دیگر بخش‌های اقتصادی نمایان می‌کند. یکی از این تبعات، افزایش تمایل برای گازسوزکردن خودروهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: با گذشت دو هفته از تغییر نرخ بنزین، صف‌هایی برای دوگانه‌سوزکردن خودروها تشکیل شده است؛ اقدامی که به گفته امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت، اگر درست و بر اساس استانداردها انجام نشود، می‌تواند خودروی دوگانه‌سوز را به بمبی ساعتی تبدیل کند. مردمی که قصد دارند از تبعات تورمی ناشی از تغییر نرخ بنزین فرار کنند، این روزها تلاش می‌کنند با اضافه‌کردن چند قطعه به خودروی خود، از سوخت گاز به‌عنوان سوخت مکمل در خودرو استفاده کنند. تماس متقاضیان دوگانه‌سوزکردن خودرو  نشان می‌دهد گویا قطعه کافی هم برای ایجاد این تغییر در بازار وجود ندارد. البته کاکایی می‌گوید: در گذشته گازسوزکردن کارگاهی خودروها ممنوع بوده است و معلوم نیست چرا دولتی‌ها به این مسئله توجه نمی‌کنند. به گفته کاکایی، اختلاف غیر‌معنا‌دار قیمت بنزین و گاز، گران‌تربودن خودروهای گازسوز و تغییر سیاست‌های دولت در زمینه ورود سوخت گاز به چرخه حمل‌ونقل کشور، سبب شده است مردم تمایلی به استفاده از خودروی گازسوز نداشته باشند و خرید خودروی گازسوز به صفر نزدیک شده و به تبع آن، صنایع مرتبط به ورشکستگی برسند؛ برای همین این روزها با کمبود قطعه مواجه هستیم. متقاضیان دوگانه‌سوزکردن خودروها در کشور از نبود قطعه برای انجام این فرایند ناراحت هستند. آنها در تماسی از نبود قطعه گله می‌کنند. هدف از دوگانه‌سوزکردن خودرو، مقابله با تبعات تورمی ناشی از تغییر نرخ بنزین است. برخی از این متقاضیان بر این باورند که به دلیل تغییرنکردن قیمت گاز، حالا که نرخ بنزین سه برابر شده است، برایشان می‌صرفد تا خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند.

گازسوز‌کردن کارگاهی خلاف قانون است

آن‌طور که مردم اعلام می‌کنند، ترس از تغییر قیمت بنزین، آنها را به سمت دوگانه‌سوز‌کردن خودروها هدایت کرده است؛ اما چرا امروز برای گازسوز‌کردن خودرو صف تشکیل شده است و قطعه لازم در بازار وجود ندارد؟ آیا گازسوز‌کردن خودروها برای مصرف‌کننده خطری ایجاد نمی‌کند؟ امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان می‌کند: تا جایی که یادم هست، طبق قانون گازسوزکردن کارگاهی خودرو به دلیل خطراتی که داشت، ممنوع شده بود. شاید الان تبصره‌‎ای آمده است که باز هم در کارگاه‌ها خودروها را گازسوز می‌کنند. او اضافه می‌کند: گازسوز‌کردن کارگاهی بسیار خطرناک است. حدود 200 اتمسفر فشار روی کپسول گاز سی‌ان‌جی است. اگر این کپسول کوچک‌ترین نشتی بدهد، می‌تواند انفجار بدی ایجاد کند. ضمن اینکه کپسول گاز بالای پنج سال، حتما سالی یک بار باید کامل از صندوق عقب خارج شود، ایکس‌ری شود و اگر مشکلی نداشت، آن را دوباره سر جایش بگذارند؛ در غیر این صورت کپسول حتما باید تعویض شود. به گفته کاکایی، هزینه کنترل کپسول سی‌ان‌جی بسیار بالا و این عملیات زمان‌بر است و دارنده خودرو حداقل یک روز باید در صف بایستد؛ به همین دلیل، این کنترل‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شود و معنی‌ آن، این است که این کپسول‌های گاز بمب متحرکی در شهرها هستند که راه می‌روند. او یادآور می‌شود: اگر خودرو گازسوز را از کمپانی به صورت دوگانه‌سوز تحویل بگیریم، محصولی ایمن است؛ اما تبدیل خودروی بنزینی به گازسوز بسیار خطرناک است. شاید خیلی‌ها بگویند ما از این خودرو استفاده کرده‌ایم و اتفاقی نیفتاده است؛ اما باید بگویم که اتفاق یک لحظه می‌افتد و افرادی کشته می‌شوند و دیگر نمی‌شود کاری کرد. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید می‌کند: دوگانه‌سوزکردن خودرو به‌طور قانونی باید فقط در خودروسازی‌ها انجام شود. خودروهایی که دوگانه‌سوز کار می‌کنند و در کمپانی‌ها دوگانه‌سوز می‌شوند، خطر ندارند؛ اما از نظر راندمان، خودروهای پایه گاز‌سوز منطقا بهتر عمل می‌کنند.

خرید خودروهای گازسوز به صفر رسید

کاکایی درباره استقبال‌نکردن مردم از خودروهای گازسوز عنوان می‌کند: اگر اشتباه نکنم در برنامه سوم توسعه قرار بود حدود 30 درصد خودروها گازسوز شود. یکباره دستور آمد که تمام خودروها باید گازسوز شوند. بنابراین به‌طور اجباری همه خودروها گاز‌سوز شدند. وقتی خودرویی گازسوز می‌شود، باید قیمت بیشتری برای آن پرداخت کنید؛ مثلا در آن سال‌ها، اگر خودروی پژو 405 بنزین‌سوز 13 میلیون تومان قیمت داشت، برای همان مدل در نوع گازسوز باید 14.5 میلیون تومان پرداخت می‌شد. او اضافه می‌کند: در شرایطی که اختلاف قیمت بین بنزین و گاز معنی‌دار نبود، مردم خیلی تمایل نشان نمی‎دادند که خودروی خود را گازسوز کنند. به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با حذف قانون اجباری‌شدن گازسوزکردن خودروها و نزدیک‌شدن قیمت بنزین و گاز به یکدیگر مردم دیگر تمایلی به خرید خودروی گازسوز از خود نشان ندادند تا اینکه در یک تا دو ماه پیش، تقریبا خرید خودروهای گازسوز در حال نزدیک‌شدن به صفر بود. او ادامه می‌دهد: تمایل‌نداشتن برای خرید خودروهای گازسوز باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران و قطعه‌سازان این بخش به‌دلیل رفتارهای دولت و مردم، ورشکست شوند.  کاکایی می‌گوید: با سه‌برابرشدن قیمت بنزین و ثبات قیمت گاز، اختلاف قیمت این دو نوع سوخت به حدی رسیده است که مردم تمایل پیدا کرده‌اند که اضافه قیمت خودروی گازسوز را پرداخت کنند.

کمبود قطعه به‌دلیل ورشکستگی واحدهای تولیدی

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره دلیل تشکیل صف در دور جدید استقبال مردم از خودروهای گازسوز بیان می‌کند: خیلی از قطعه‌سازان مرتبط با خودروهای گازسوز ورشکست شده‌اند. در شرایطی که تقاضا در جامعه بالا رفته است، واحدهای قطعه‌سازی فعال نیستند، بنابراین صف تشکیل خواهد شد. او می‌گوید: در شرایط تغییر قیمت بنزین، طبیعی است که مردم به سمت گازسوزشدن بروند و امیدواریم اختلاف قیمت بین گاز و بنزین در حدی بماند که مردم به سمت گازسوزشدن بروند، زیرا سوخت گاز آلودگی کمتری دارد و با توجه به منابع عظیم گازی در کشور ایران، تأمین نیازهای جامعه با تکیه بر این منابع امکان‌پذیر است.

فراموش‌کردن پروژه‌ها با دفع مشکلات

سعید مدنی، مشاور سابق مدیرعامل سایپا نیز  افزایش قیمت بنزین را دلیل اصلی تمایل مردم به گازسوزکردن خودروهای خود اعلام می‌کند. او می‌گوید: اگر خاطرتان باشد چند سال قبل که مسئله تأمین بنزین توسط دولت با مشکل مواجه شد، بیشتر خودروهایی که مصرف بالایی دارند مثل حمل‌ونقل عمومی، تاکسی‌ها و... به سمت دوگانه‌سوزشدن رفتند و تمایل به خرید این نوع خودرو در جامعه بیشتر شد. عمدتا مردم برای کاهش هزینه سوخت تمایل می‌یابند که به سمت دوگانه‌سوزشدن بروند. مدنی به این پرسش که آیا دوگانه‌سوزشدن خودروها برای مردم خطری دارد یا نه، این‌گونه پاسخ می‌دهد: برخی خودروهای تولید داخل، دارای موتور پایه گازسوز هستند و برای این خودروها مشکلی ایجاد نمی‌شود. او اضافه می‌کند: قاعدتا به‌خاطر منابع غنی گاز، باید تمایل به خرید خودروی دوگانه‌سوز در ایران بیشتر باشد اما متأسفانه وقتی که ما مشکلمان برطرف می‌شود و بحران را دفع می‌کنیم یا در بنزین به خودکفایی می‌رسیم، پروژه‌هایی را که باعجله برای دوگانه‌سوز‌شدن انجام می‌شد، فراموش می‌کنیم. مدنی درباره دلایل کمبود قطعه عنوان می‌کند: این قطعه هم مثل بقیه قطعات است، چون تأمین قطعات خودرو حتی در خودروهای پرتیراژی مثل پراید و پژو در کشور با مشکل مواجه شده است و کمبود قطعه داریم، این مسئله درباره خودروهای گازسوز هم عملا رخ می‌دهد و همین باعث شده است کاهش تولید در همه زمینه‌ها داشته باشیم.

دستوری که عامل افزایش قیمت خودرو شد

در همه‌جای دنیا با افزایش قیمت بنزین، عملا تقاضا برای خودرو کاهش یافته و قیمت خودرو افت می‌کند، اما گویا قواعد اقتصادی در ایران برعکس دنیا عمل می‌کنند. با وجود اینکه قیمت بنزین در ایران سه برابر شده، اما شاهد هستیم که بهای خودرو در کشور تغییر نکرده است. امیرحسین کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، تصمیم وزیر صمت را که کمی پیش از اعلام افزایش نرخ بنزین به اطلاع جامعه رسید، عاملی برای افزایش قیمت خودرو در کشور معرفی می‌کند. رضا رحمانی یک ماه و نیم پیش و در کشاکش اخبار ضد و نقیض درباره افزایش قیمت بنزین از توقف فعالیت خط تولید پراید و پژو خبر داده بود. به گفته کاکایی قیمت خودرو تابعی از مصرف سوخت در خودرو نیست و تابعی از بازار سرمایه است. بالارفتن قیمت خودرو در بازار در یک ماه و نیم گذشته، به‌دلیل اتفاقات این صنعت نبود، نه دلار بالا رفته بود و نه مواد اولیه تغییر کرده بود. او ادامه می‌دهد: در آن مقطع تولید خودرو به ‌روال خوب و منطقی خود رسیده بود، ولی هیجانی که وزیر صمت ایجاد کرد و گفت شش ماه دیگر دو خودرو را حذف می‌کنیم، شرایط بازار را تغییر داد. در شرایطی که بازار بورس به اوج خود رسیده است و سرمایه‌گذاران دنبال سرمایه جدید هستند، این صحبت‌ها مثل کشیده‌شدن یک کبریت بود و بازار را به اوج خود رساند. دیدیم قیمت‌ها به طرز عحیبی بالا رفت. پراید دو تا سه تومان افزایش قیمت یافت و بهای تیبا هم بالا رفت