۰ نفر

تست‌های جاده‌ای چری تیگو ۸ و اکسید TX ادامه دارد

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 380490
تست‌های جاده‌ای چری تیگو ۸ و اکسید TX ادامه دارد

تصاویر ارسالی از جانب مخاطبان پایگاه خبری «اسب بخار» نشان می دهد که همچنان مدیران خودرو، تست های جاده ای «چری تیگو ۸» و «اکسید TX» را در دست انجام دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، از چند هفته پیش، تعدادی چری تیگو ۸ و اکسید TX وارد کشور شدند و با اخذ پلاک گذر موقت ویژه آزمایش های فنی، توانستند تا با بدنه های استتار شده پا به جاده های ایران بگذارند. اکسید به عنوان نشان لوکس چری به بازار جهانی معرفی شده و قرار است تا در ماه های آتی، فروش محصولات این نشان چینی در قاره اروپا آغاز شود. همچنین تیگو ۸ نیز بزرگترین و لوکسترین خودرو با نشان چری است که مدت هاست عرضه آن در نمونه های فیس لیفت و غیر فیس لیفت در بازار های هدف نیز آغاز شده است.

حال آن طور که مشخص است، حداقل در کنار سایر محصولات به روز شده چری قرار است تا مدیران خودرو اکسید TX و چری تیگو ۸ را به بازار کشور عرضه کند. البته که در ماه های گذشته، این شرکت برنامه هایی برای عرضه ام وی ام X55 هم داشت و به خاطر مشکلات موجود از تولید و مونتاژ آن مصرف شد. حال برخی احتمال می دهند که با توجه به تشدید مشکلات، شاید اکسید TX و چری تیگو ۸ هم به سرنوشت ام وی ام X55 دچار شوند و حداقل در آینده نزدیک پا به بازار ایران نگذارند. در روزهای گذشته مصاحبه های مختلفی از شخصیت های حقیقی و حقوقی در رسانه های کشور پیرامون تعطیلی خودروسازان استان کرمان منتشر شده و همین مسئله این احتمال را قوی کرده که شاید مدیران خودرو هم از اواخر سال جاری، مجبور به تعطیلی کامل خط تولید خود بشود. زیرا این شرکت پس از آغاز تحریم ها، تعدیل نیرو قابل توجهی را انجام داد و برای چند ماه خط تولید چری و ام وی ام متوقف شده بود. در حال حاضر هم کارخانه مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کند. اما با این وجود، مدیران شرکت مدیران خودرو واکنشی نسبت به خبرهای روزهای گذشته نداشته اند و همچنان تست های جاده ای محصولات جدید خود را ادامه می دهند. برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که مدیران خودرو در بحث امکان عرضه و تولید محصولات، وضعیت بهتری نسبت به سایر خودروسازان بخش خصوصی دارد.

01

02

03

ویژگی های فنی چری تیگو ۸ و اکسید TX:

چری تیگو ۸ در بازارهای هدف به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر مجهز است. البته که پیشرانه های ۱٫۶ لیتری توربو ۱۹۰ اسب بخار هم برای این کراس اوور ۷ نفره چینی قابل سفارش گذاری است. در اکثر تیگو ۸های تولیدی، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلو دارد. چری تیگو ۸ در نسخه های مختلف وزنی در بازه ۱۴۸۱ تا ۱۵۴۱ کیلوگرم را دارد و می تواند با مشخصات ذکر شده، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹ الی ۱۰٫۸ ثانیه ثبت نماید.

اکسید TX نیز که در حال حاضر لوکس ترین محصول تولیدی از جانب گروه چری در چین است، در اکثر بازارها به پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۱۹۷ اسب بخار با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. برخی نمونه های TX با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو قابلیت تولید ۲۱۸ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر را دارند. جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه در اکسید TX وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلو دارد و در نمونه های سفارشی این خودرو، به خاطر وجود قابلیت دو دیفرانسیل و AWD، توان از جعبه دنده به چرخ های عقب هم انتقال پیدا می کند. این کراس اوور ۱۵۶۰ تا ۱۷۰۹ کیلوگرمی چینی، می تواند با این پیشرانه ها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹٫۲ تا ۱۰٫۵ ثانیه در شرایط استاندارد ثبت نماید.

اما چری نمونه ویژه را برای معرفی خود به اروپایی ها آماده کرده است. بر اساس اطلاعات موجود در رسانه های چینی و اروپایی، اکسید TX با پیشرانه پلاگین هیبرید نیز به کشورهای اروپایی صادر می شود. این نمونه از اکسید TX به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری بنزینی ۱۴۷ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۱۱۴ اسب بخار مجهز است که به این ترتیب، مجموع توان خودرو به ۴ چرخ خودرو اعمال می شود. در حالت شارژ کامل باتری ها و استفاده همزمان از پیشرانه بنزینی در یک سیکل کامل پیمایشی، اکسید TX مصرف سوخت نزدیک به ۱٫۸ لیتر را دارد و می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۶ ثانیه ثبت نماید. با هر بار شارژ کامل باتری های TX با برق خانگی ۲۲۰ ولت، می توان ۷۰ کیلومتر بدون نیاز به پیشرانه بنزینی رانندگی کرد و همچنین با اتصال دستگاه های شارژ دهی سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری های اکسید TX در ۳۰ دقیقه پر می شود.

چری تیگو ۸ و اکسید TX با چه قیمتی در ایران به فروش می رسند؟

قیمت نمونه های مختلف تیگو ۸ در بازار جهانی حدود ۱۳ هزار و ۱۴۰ تا ۲۴ هزار و ۲۶۰ دلار است. اما مدیران خودرو قطعا به سراغ نمونه های کامل چری تیگو ۸ می رود و نسخه های فول آپشن را به بازار ایران می آورد که بر اساس فهرست قیمتی، بهایی بیش از ۲۰ هزار دلار را دارند.

اکسید TX بنزینی نیز توسط کمپانی چری با توجه به امکانات و مشخصات فنی، در بازه ۱۸ هزار و ۶۳۰ دلار تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. با توجه به تصاویر موجود در از اکسیدهای مدیران خودرو، مشخص است که این شرکت نمونه های فول آپشن را برای تست های جاده ای به ایران آورده و به احتمال زیاد، این خودرو نیز با مشخصات نمونه های فراتر از ۲۳ هزار دلار توسط مدیران خودرو عرضه می شود.

برای نمونه پلاگین هیبرید اکسید TX هم قیمتی در بازه ۲۵ تا ۳۲ هزار دلار پیش بینی می شود که البته گویا، برنامه ای برای عرضه آن در ایران مصوب نشده است.

اگر به قیمت جهانی و بهای بازار ایران محصولات ام وی ام و چری مدیران خودرو نگاه کنید، می توانید به راحتی قیمت چری تیگو ۸ و اکسید TX را حدس بزنید. با توجه به اینکه مدیران خودرو چری تیگو ۷ را با قیمتی فراتر از ۴۳۰ میلیون تومان عرضه می کند، می توان پیش بینی کرد که دو کراس اوور جدید این شرکت قطعا قیمتی فراتر از ۵۵۰ میلیون تومان را خواهند داشت. برخی منابع آگاه از شرکت مدیران خودرو به صورت غیر رسمی می گویند که با توجه به شرایط فعلی، شرکت برنامه عرضه تیگو ۸ را با قیمتی فراتر از ۵۷۰ میلیون تومان دارد و احتمال قیمت گذاری تا ۸۳۰ میلیون تومان هم برای اکسید TX وجود دارد!