۰ نفر

خودروسازان باید جلوی گرانی خودرو را بگیرند

۸ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبر: 377281
خودروسازان باید جلوی گرانی خودرو را بگیرند

به دلیل مشکلات تحریمی و غیرتحریمی قیمت تمام شده خودروها افزایش پیدا کرده است و خودروسازان اگر می‌خواهند با بازار هماهنگ شوند باید از منافع خود بگذرند که در این صورت توان پرداخت هزینه‌های جاری را نخواهند داشت. پس مجبور هستند با روش‌های دیگر جلوی کاهش بیش از این قیمت خودرو را بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مهدی دادفر در خصوص تمدید ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک گفت: متاسفانه فرصت ترخیص تمدید نشده و اکنون حدود هفت هزار دستگاه در گمرکات مختلف کشور باقی مانده که دو هزار دستگاه آن در توقیف دستگاه مرجع قضایی است و بالغ بر هشتصد دستگاه دارای اظهارنامه و برگ سبز گمرکی هستند و به علت اینکه تاریخ مصوب در ۱۶ تیرماه تمام شد اکنون پشت درب گمرک ماندند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی معاونت ریاست کل گمرک کشور بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی خارجی اظهارنامه گمرکی گرفتند و بقیه هم دارای قبض انبار و منتظر تکمیل پروسه ترخیص هستند.

وی تصریح کرد: اکنون نزدیک به هفت هزار دستگاه در انتظار تمدید مهلت ترخیص هستند و ما به عنوان انجمن با رئیس جمهور، معاون اول وزیر سمت به صورت رسمی مکاتبه و درخواست تمدید ترخیص را کردیم و متاسفانه هیچ جوابی به ما داده نشد. اکنون این خودروها به سبب تصمیم یک شبه، دو سال و نیم است که در گمرک مانده است و هزینه زیادی برای مالکان خود به وجود آورده‌اند. این در حالی است که استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از مدل ساخت، باعث به وجود آمدن ضرر هنگفتی برای مالکان آن شده است.

دادفر یادآور شد: به طور تقریبی ۲۰ درصد این خودروها برای نمایندگی‌های واردکننده خودرو و بقیه برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به صورت مستقل اقدام به واردات خودرو کرده‌اند، است.

وی در خصوص قیمت خودروهای داخلی و وضعیت بازار گفت: با توجه به اینکه بیشتر افرادی که اقدام به ثبت نام خودرو کرده بودند با هدف کسب سود و سرمایه‌گذاری بود، اکنون با تحویل آنها شاهد اشباع بازر هستیم. از طرفی با وجود رکود و نبود خریدار سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص گران‌تر بودن قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها نسبت به بازار گفت: به دلیل مشکلات تحریمی و غیرتحریمی قیمت تمام شده خودروها افزایش پیدا کرده است و خودروسازان اگر می‌خواهند با بازار هماهنگ شوند باید از منافع خود بگذرند که در این صورت توان پرداخت هزینه‌های جاری را نخواهند داشت. پس مجبور هستند با روش‌های دیگر جلوی کاهش بیش از این قیمت خودرو را بگیرند.