۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وعده خصوصی‌سازی با انتخاب مدیرعامل دولتی محقق می‌شود؟

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۳
کد خبر: 376326
وعده خصوصی‌سازی با انتخاب مدیرعامل دولتی محقق می‌شود؟

اگرچه این روزها وزیر صنعت در مراسم‌های مختلف وعده خصوصی‌ کردن شرکت‌های خودروسازی را می‌دهد، اما انتخاب یک فرد دولتی به عنوان مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی نشان از آن دارد که ایران خودرو تا خصوصی سازی راه درازی در پیش دارد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ صبح امروز فرشاد مقیمی، معاون سابق وزیر صنعت به جای هاشم یکه‌زارع سکان ایران خودرو را در دست گرفت و این نوع انتخاب مدیریت از بدنه دولت نشان داد که اگرچه دولت اظهار می‌کند که تنها ۱۵ درصد سهام خودروسازی را در دست دارد اما در عمل، سهم و‌تاثیر بیشتری از سایر سهامداران این شرکت‌ها دارد.

حالا نکته جالب توجه این است که وزیر صنعت و سایر مقامات دولتی بارها وعده خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی تا پایان سال آینده را هم داده‌اند، اما مدیر سابق را به بهانه افزایش خودسرانه قیمت برکنار و بازداشت کرده‌ و به جای وی فردی از  دولت انتصاب می‌کنند.

در این رابطه بسیاری از فعالان حوزه خودرو معتقدند که دولت با رویه‌ای که در پیش گرفته فعلا قصد خصوصی کردن شرکت‌های خودروسازی را نداشته و تا زمانی که اقدام به این کار نکند صنعت خودرو با مشکلات متعدد از جمله کمبود نقدینگی و ضرر و زیان ناشی از قیمت دستوری، دست و پنجه نرم خواهد کرد.

در این زمینه فربد زاوه به خبرنگار اقتصادآنلاین درمورد این نوع تغییر مدیریتی گفت: دولت با انتخاب مدیر دولتی نشان داد که بر رویه قبلی خود پابرجا است و اگر غیر از این کار را انجام می‌داد تعجب‌آور بود.

وی ادامه داد: مدیر سابق را به بهانه افزایش قیمت برکنار کردند، در حالیکه هر مدیری برای جلوگیری از زیان سهامداران خود ممکن است دست به افزایش قیمت بزند و یکه‌زارع هم این کار را کرد تا جلوی زیان انباشته را بگیرد، اما نه تنها توسط هیات مدیره بلکه توسط سخنگوی دولت خلع شد.

این کارشناس خودرو به عدم تجربه شرکت‌داری مدیرعامل جدید ایران خودرو اشاره کرد و گفت: سمت قبلی مقیمی نشان داد که ایران خودرو بیشتر به سمت دولتی شدن حرکت خواهد کرد، از طرف دیگر درحال حاضر مشکل مالی، بزرگترین چالش ایران خودرو است و حداقل کسی باید در مسند مدیریت این شرکت می‌نشست که سابقه و تخصص مالی داشته باشد.

زاوه با اشاره به قیمت خودرو با مدیریت جدید تصریح کرد: اگر مدیرعامل جدید اقدام به کاهش قیمت خودرو کند درواقع تیر خلاصی به سمت ایران خودرو روانه کرده زیرا شرکت درحال نابودی است؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق یا باید با تعدیل نیرو به سمت کاهش هزینه‌ها پیش برود یا قیمت را افزایش دهد تا بیش از این شرکت زیان نکند.

بر اساس این گزارش مقیمی جوان ترین مدیرعامل ایران خودرو است و انتظار می رود بتواند تغییرات اساسی در این بنگاه اقتصادی ایجاد کرده و تا حدودی از مشکلات آن بکاهد.