۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خودکفایی در تولید پژو 301 در غیاب پژو فرانسه/ ضرورت حرکت به سمت تولید صادرات‌محور

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 371710
خودکفایی در تولید پژو 301 در غیاب پژو فرانسه/ ضرورت حرکت به سمت تولید صادرات‌محور

با خروج فرانسه از ایران، تصور تولید پژو با اتکا به تولید داخل کمی دور از تصور بود اما رونمایی از خط تولید پژو 301 نشان داد که ایران می‌تواند حتی در شرایط تحریمی نیز به خودکفایی در تولید برسد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ با رفتن پژو از ایران به نظر می رسید تولید محصولات جدید این شرکت در کشور منتفی شود، اما ایران خودرو با رونمایی از خط تولید پژو 301 که یکی از سه محصول جدید خودروساز فرانسوی بود، آن هم با توان 60درصدی تولید داخل، نشان داد که بدون حضور فرانسوی‌هایی که در میانه راه دست ما را در پوست گردو گذاشتند مى تواند به راه خود ادامه دهد.

در این زمینه محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت تبدیل شرایط تحریم به فرصت اظهار کرد: باوجود تاکیداتی که تا کنون بر نهضت داخل و اتکا به تولید داخلی شده، هنوز قادر به تولید 100درصدی یک خودرو نبوده‌ایم؛ اما لازم است به تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای ارتقاء نگاه کنیم.

او اضافه کرد: امیدواریم با وجود تلاش‌هایی که ایران خودرو بعد از رفتن فرانسوی‌ها برای اتمام پروژه پژو انجام داده، بتواند تولید پژو 301 را به طور کامل با اتکاء به تولیدات داخل به سرانجام برساند.

به گفته عزیزی، در شرایط تلاطمات ارزی بهترین کار اقتصاد مقاومتی و اتکا به تولید داخل است؛ وقت آن رسیده خودمان را باور کنیم و اجازه حضور تولیدکنندگان داخل در عرصه رقابت را بدهیم.

این نماینده مجلس تولید قطعه را در شرایط فعلی به صرفه‌تر از واردات آن دانست و گفت: در یک برهه زمانی به دلیل ارزانی ارز، واردات قطعه برای تولیدکنندگان به صرفه‌تر بود اما الان با وجود گرانی ارز، تمایل برای تولید بیش از واردات شده است؛ البته ما باید به سمت تولیدات صادرات محور پیش برویم تا هم نیاز داخل و هم کشور‌های همسایه را تامین کنیم.

او تاکید کرد: تولید خودرو در شرایط فعلی هم امکان‌پذیر است و هم مانعی برای آن ندارد و فقط باید به خودباوری رسیده و آن را عملی کنیم.

در همین راستا امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو اظهار کرد:یکی از مهمترین کارهایی که در شرایط فعلی اقتصاد در صنعت خودرو باید صورت گیرد ممنوعیت واردات قطعات دارای تولید داخل و تکیه بیشتر بر توان قطعه‌سازان داخلی است.

کاکایی اتکا به ساخت داخل را یکی از راه‌های بی‌اثر کردن تحریم عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه آمریکا صنعت خودرو و قطعه ما را هدف قرار داده ضرورت دارد تا با داخلی کردن قطعات، صنعت خودروسازی کشور را از اثرات نامطلوب تحریم در امان نگه داریم.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: داخلی سازی قطعات و بهبود کیفیت آن یکی از اقدامات موثر در راستای افزایش تیراژ تولید خودروسازان است که علاوه بر افزایش درآمد و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، می‌تواند مشکلات تحریم ها را تسهیل نماید.