۰ نفر

جک J4 بخریم یا دنا؛ سدان وطنی در برابر سدان چینی

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 370071
جک J4 بخریم یا دنا؛ سدان وطنی در برابر سدان چینی

بدون شک خودروی دنا یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین خودروهای ایرانی است، اما آیا می‌تواند به عنوان یک رقیب برای جک J4 شناخته شود؟! این سوالی است که پاسخ‌ها به آن متفاوت هستند و هر کسی با توجه به سلیقه خود آنها را با هم مقایسه می‌کند. البته مقایسه قیمت دنا با قیمت جک J4 به ما نشان می‌دهد که تا حدود زیادی این دو خودرو در یک رنج قرار می‌گیرند و به احتمال زیاد در بازار هم با هم رقیب هستند.

اما در اینجا می‌خواهیم گزینه خرید جک j4 را با گزینه خرید دنا مقایسه کنیم و ببینیم که ایرانی‌ها با خرید کدام یک از این خودروها به یک سدان مناسب می‌رسند.

جک J4 خودروی با ظاهر ساده و آپشن های فراوان

 تقریباً تمامی کسانی که برای خرید جک J4 اقدام می‌کنند معتقدند که این خودرو از نمای دور خودروی ساده و معمولی است. شرکت جک و شرکت کرمان موتور برای متفاوت نشان دادن این خودرو تغییراتی در قسمت چراغ و همچنین در بغل خودرو به وجود آورده است که کمی عضلانی‌تر نشان داده شود. اما حقیقتا یک خودروی ساده با طراحی روز دنیا است که برای افراد شیک و ساده پسند انتخاب خوبی به شما می‌آید.

 یکی از نقاط قوت جک J4 که در این انتخاب به شما کمک می‌کند، استفاده از آپشن‎های مختلف در این خودرو است. در حقیقت آپشن‎های این خودرو در حدی هستند که شما ممکن است انتظار یک خودروی مدرن را از آن داشته باشید. استفاده از سیستم ترمز ضد قفل به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، وجود فرمان هیدرولیک و دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، استفاده از آینه‌های برقی و صندلی‌های برقی و همچنین سنسور دنده عقب و کروز کنترل از دیگر ویژگی‌های این خودرو است.

جج

دنا برمبنای پلت‌فرم سمند با امکانات بهتر و بیشتر

 در طرف مقابل خودروی دنا وجود دارد که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ امکانات پیشرفت قابل توجهی نسبت به سمندهای معمولی دارد. این خودرو را می‌توان با کیفیت‌ترین خودروی داخلی معرفی کرد که طراحی بدنه آن جذاب‌تر است و فضای داخل کابین هم مناسب است. در کنار امکانات رفاهی مناسب، وجود یک پیشرانه قوی باعث شده که دنا به راحتی بتوانند در بازار خرید و فروش جک j4 مشتری پیدا کند.

 اما امکانات رفاهی و آپشن های دنا هم قابل توجه هستند. در این خودروی ایرانی از کیسه هوا برای راننده و سرنشین و همچنین سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز استفاده شده است. فرمان این خودروها هیدرولیکی است و از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد. در دنا امکان جابجایی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو به صورت کاملاً برقی وجود دارد، از شیشه‌های سولار استفاده شده است و دارای سیستم رهیاب برای کنترل رانندگی است.

رانندگی با کدام یک راحت‌تر است؟

 بررسی مشخصات فنی دو خودرو نشان می‌دهد که حجم موتور دنا بیشتر است و از یک موتور با حجم 1.7 لیتر بهره می‌برد. این در حالی است که موتور استفاده شده در جک دارای حجم ۱۴۹۹ سی سی است که قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر است. از این لحاظ می‌توان خودروی وطنی را گزینه مناسب‌تر و قوی‌تر معرفی کرد. در خودروی جک از یک گیربکس پیشرفته اتوماتیک CVT استفاده شده است که نیروی موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این در حالی است که در دنا از یک گیربکس ۵ دنده دستی آن هم از نوع دیفرانسیل جلو استفاده شده است. از این لحاظ می‌توان ادعا کرد که جک J4 یک خودروی پیشرفته‌تر و امروزی‌تر است.

یکی از بزرگترین برتری‌های خودروی دنا این است که سیستم ترمز آن هم در جلو و هم در عقب از نوع دیسکی است. این در حالی است که در خودروی جک شاهد استفاده از سیستم ترمز کاسه‌ای برای چرخ عقب هستیم و این می‌تواند در خرید و فروش جک J4 تأثیر منفی بگذارد. اما یکی از برتری‌های جک، مصرف سوخت پایین است. این خودرو در حالت ترکیبی 6.2 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. این در حالی است که برای دنا مصرف سوختی در حدود 8 لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است که بسیار بالاتر است.

ججج

مقایسه قیمت دو خودرو

 سری به سایت دیوار می‌زنیم به دنبال خودروهای صفر و کارکرده از دو مدل هستیم تا ببینیم که تغییرات آنها به چه صورت است. در بررسی بازار مشخص می‌شود که قیمت جک j4  به صورت صفر بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان متغیر است. برای مدل‌های پایین‌تر هم قیمت‌هایی مانند ۱۱۰ و ۱۲۰ میلیون تومان گفته می‌شود. این در حالی است که قیمت دنا در بازار در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.

 

 

منبع : ویرلن