۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌‌دهد؛

آینده خصوصی‌سازی صنعت خودرو در ابهام/ وعده وزیر در مقابل اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶
کد خبر: 367317
آینده خصوصی‌سازی صنعت خودرو در ابهام/ وعده وزیر در مقابل اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی

چند سالی است که صنعت خودروی کشور با مسئله خصوصی‌سازی دست‌و پنجه نرم می‌کند و هر چند وقت یکبار این موضوع مطرح شده و بعد از مدتی فراموش می‌شود؛ حالا این‌بار وزیر صنعت دهم تیرماه در روز ملی صنعت و معدن وعده داد که خودروسازی‌‌ها تا پایان سال 98 به بخش خصوصی واگذار خواهند شد اما در مقابل رییس سازمان خصوصی گفته که امکان واگذاری دو خودروساز وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی لزوم تمرکز دولت بر مالکیت و مدیریت بخش عمده‌ای از صنایع و فعالیت‌های اقتصادی کشور، در شرایط حساس دوران جنگ تحمیلی اجتناب‌ناپذیر شد.

در این راستا به‌موجب اصل (44) قانون اساسی مالکیت بسیاری از فعالیت‌ها ازجمله بانکداری، بیمه، تأمین نیرو ، صنایع مادر و بزرگ، هواپیمایی، کشتیرانی عمومی اعلام شد و با توجه به این امر، مالکیت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در اختیار کامل دولت قرار گرفت.

اما طی چند سال اخیر با وجود مشکلات به وجود آمده در صنعت خودرو یکی از بحث‌های مهم در این صنعت خصوصی سازی  است که البته یکی از مشکلات مطرح شده برای واگذاری سهام خودرو سازان، ارزش بالای آن و نبود سرمایه گذار مطمئن و متخصص برای این صنعت است.

اوایل سال 97 به رغم تاکید رییس جمهور بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو ، محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت تحقق این امر را غیر ممکن اعلام کرد اما رضا رحمانی چندی پیش وعده داد که واگذاری سهام دو خودروساز یزرگ تا پایان سال 98اتفاق خواهد افتاد.

این وعده بازخوردهای متفاوتی به همراه داشت، از طرفی معاون وزیر صنعت چندی پیش به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که واگذاری سهام دو خودروساز در دستور کار قرار گرفته اما از سوی دیگر رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته که به دلیل اینکه سهام خودروسازی‌ها در وثیقه است، فعلا امکان واگذاری آن‌ها وجود ندارد.

حالا دوباره تحقق این مسئله با وجود وعده‌های وزیر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ اما باید دید که خصوصی‌سازی از نظر کارشناسان این حوزه اقدام مناسبی است یا خیر.

بیشتر کارشناسان بر این باورند که این اقدام، خودروسازی‌ها را یک گام جلوتر خواهد برد و با توجه به زیان انباشه این صنعت بهترین راهکار کناره‌گیری دولت از سهم 20درصدی‌اش در خودروسازی‌ها و واگذاری آن به بخش خصوصی است.

همچنین حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر تاثیرات مثبت واگذاری خودروسازی در آینده این صنعت گفت: شرایط فعلی بهترین زمان واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی است و امیدواریم این صنعت در آینده نزدیک واگذار شود.

وی ادامه داد: تصدی‌گری و سلطه دولت بر خودروسازی‌ها باعث شده تا مشکلات این صنعت روز به روز بیشتر شود؛ در شرایط فعلی تولیدات خودروسازان نمایانگر این است که تا زمانی که صنعت خودروسازی کشور دولتی است نمی‌توانیم هیچ حرفی در کیفیت، خدمات پس از فروش، ایمنی و مشتری‌مداری داشته باشیم.

فولادگر تاکید کرد: البته نباید تصور کنیم با واگذاری این صنعت تمام مشکلات برطرف خواهد شد و به نوعی خصوصی‌سازی را راه‌حل و گره‌گشای همه مشکلات دانست بلکه بعد از واگذاری، دولت باید بحث نظارت و حمایت از این صنعت را به جای دخالت بر آن در اولویت قرار دهد و صنعت خودروسازی را تمام و کمال به حال خود رها نکند.

به گفته این نماینده مجلس، اگرچه تحقق این امر با دشواری‌هایی همراه خواهد بود اما دولت و وزارت صمت هرچه سریع‌تر در این راستا گام بردارد از زیان روزافزون خودروسازان جلوگیری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، خصوصی سازی آن هم در شرایط فعلی خودروسازان امری ضروری است و با توجه به این که وزیر وعده داده همه منتظر تحقق وعده ایشان هستند، البته نباید اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی را هم نادیده گرفت و اگر شرکت‌های خودروسازای مشکلی در واگذاری دارند باید هرچه سریع‌تر اعلام و برطرف شود.