۰ نفر

تحول در صنعت خودرو با خصوصی سازی درست و اصولی

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 366110
تحول در صنعت خودرو با خصوصی سازی درست و اصولی

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که اگر خصوصی سازی صنعت خودرو، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد و امر بسیار موثری در ارتقاء کیفیت خودرو خواهد بود و در حال حاضر، علیرغم آنکه در خصوصی سازی به درستی عمل نکرده ایم و با چالش مواجه هستیم اما شاهد نمونه های موفقی در بخش خصوصی از جمله گروه بهمن در صنعت خودرو کشور هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرخودرو، عبداله رضیان در مورد خصوصی سازی صنعت خودرو و مزایای آن اظهار داشت: خصوصی سازی صنعت خودرو یقینا در ایجاد تحول در صنعت خودرو موثر خواهد بود. در حال حاضر صنعت خودرو با توجه به فضای کشور و حجم اشتغالی که دارد یک صنعت استراتژیک بوده و حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

نماینده مردمقائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالیدر مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه دولت این است که حوزه خودرو خصوصی سازی شده و این صنعت خصوصی است، اما عملا به این شکل نیست زیرا این حوزه، خصولتی بوده و قسمت عمده ای از سهام آن به شرکت ها یا نهادهای دولتی برمی گردد و عملا می توان گفت صنعت خودرو خصوصی نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درصورتی می توان گفت یک صنعت، خصوصی است که رقابتی بوده و در ارتقاء کیفیت و ایجاد فضای رقابتی به نحوی باشد که با شرکت های خودروسازی خارج از کشور رقابت کند.

رضیان گفت: اگر خصوصی سازی، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد و امر بسیار موثری در ارتقاء کیفیت خودرو خواهد بود و نیز دغدغه در مورد رانت از بین خواهد رفت؛ البته در این صورت درخصوص فضای اشتغال تا حدی جای نگرانی وجود دارد چراکه ممکن است در بخش تامین قطعه و شرکت های خودروسازی به صورت مقطعی نوساناتی ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر خودروسازان بزرگ کشور، نیروی مازاد بسیار زیادی دارند و ممکن است نوسانات مقطعی در این خصوص به وجود آید اما در حالت کلان، خصوصی سازی در ارتقاء کیفیت خودرو و حمایت از مصرف کننده تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

نماینده مردمقائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالیگفت: درخصوصی سازی باید اهلیت وجود داشته باشد و کار به دست اشخاص حقیقی دارای اهلیت سپرده شود و لازم است بهره وری شرکت ها بالا باشد، در ایران، برخی از گروه ها و شرکت های خصوصی مانند گروه بهمن دارای این شاخصه ها هستند، به طوریکه گروه بهمن رتبه اول بهره وری را در بین 500 شرکت برتر دارد و این مسائل، شاخصه های خوبی برای یک نمونه خصوصی سازی موفق در کشور است.

رضیان گفت: یکی از محورهای مهم خصوصی سازی، بحث تامین نقدینگی و توانمندی مالی شرکت ها است، که لازم است درخصوص سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه توانمند باشند. متاسفانه 90 درصد از افرادی که به بخش خصوصی وارد شده و شرکت های دولتی را در اختیار قرار گرفته اند اهلیت این کار را نداشته اند؛ این موضوع امروز یکی از چالش های جدی بوده و مانعی برای وجود ذهنیت مثبت در مورد خصوصی سازی در افکار عمومی و مجلس و دیگر بدنه حمایتی می باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اگر واقعا بتوانیم یک گروه موفق خصوصی مانند گروه بهمن ایجاد کنیم و چنین سرمایه گذاری وارد کار شود و همانند این شرکت، اهلیت ها به درستی و به شکل واقعی احراز شود تا نظام بعدا با دردسرهای امنیتی و اجتماعی مواجه نشود، می توانیم احساس کنیم که خصوصی سازی واقعی و موفقی به وجود آمده است.

نماینده مردمقائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی افزود: اگر کشور ما در خصوصی سازی با چالش مواجه شده به این دلیل است که به درستی عمل نکرده ایم وگرنه در بخش خصوصی نمونه های موفقی در کشور داریم که در صادرات، ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده اند و این استعداد و توانمندی در کشور وجود دارد.

رضیان گفت: بنده در رصد قطعه سازی مازندران، مشاهده نمودم قطعه سازانی وجود دارند که پیش از تحریم، عمده تولیدات خود را به کشورها و شرکت های مطرح دنیا صادر می کرده اند و اکنون در تحریم ها با مشکل مواجه شده اند اما اگر شرایط مناسب و طبیعی باشد ظرفیت قطعه سازان، ظرفیت خوبی برای خودروسازی خصوصی کشور خواهد بود تا خودروهای تولیدی ما تبدیل به محصولات صادراتی با کیفیت شوند.