۰ نفر

عضو کمیسیو صنایع و معادن مجلس در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین؛

ضرورت پرداخت 15هزار میلیارد تومان وام به دو شرکت خودروسازی/ دولت خصوصی‌سازی را جدی بگیرد

۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲
کد خبر: 363142
ضرورت پرداخت 15هزار میلیارد تومان وام به دو شرکت خودروسازی/ دولت خصوصی‌سازی را جدی بگیرد

عضو کمیسیو صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: ضرورت دارد تا دولت با پرداخت حدود 15هزار میلیارد تومان وام با بهره کم به خودروسازان، صنعت قطعه و خودرو را از وضعیت فعلی نجات دهد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ سیدجواد حسینی کیا در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از خودروسازی و قطعه‌سازی کشور به عنوان دو صنعت مهم، اظهار کرد: قرار بود 11هزار میلیارد تومان به خودروسازان تسهیلات داده شود تا هم بتوانند بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کنند و هم نقدینگی خود را افزایش دهند، اما از این میزان تنها 4هزار میلیارد تومان قطعه‌سازان پرداخت شده است.

وی همچنین به مشکلات قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه و کمبود سرمایه در گردش اشاره کرد و گفت: در این شرایط دولت باید از طریق بانک‌ها به میزان کافی تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد، نه اینکه برای پرداخت وام از آن‌ها وثیقه سنگین طلب کرده و سنگ‌اندازی کند.

حسینی‌کیا ادامه داد: همچنین دولت باید بدهی خودروسازان را بر عهده گرفته و با پرداخت وام بدون بهره به قطعه‌سازان به جای مطالبات معوقشان، موتور تولید این صنعت را روشن کند.

به گفته این نماینده مجلس، راه سوم برای نجات صنعت خودرو و قطعه این است که دولت مجموعا به دو خودروساز بزرگ کشور به صورت مستقیم حدود 15هزار میلیارد تومان وام با بهره پایین بدهد تا بتوانند بدهی قطعه‌سازان را کامل پرداخت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در واکنش به وعده وزیر صمت مبنی بر خصوصی‌سازی شرکت‌ها خودروسازی تا پایان سال 98 گفت: دولت باید هر چه زود‌تر تصدی‌گری خود در این بخش را کاهش دهد و با واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی و نظارت بر آن‌ها، انحصار را از بین برده و رقابت را افزایش دهد.