۰ نفر

ایران خودرو: شفافیت محور اصلی صورت‌های مالی سال۹۷ شرکت است

۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 362767
 ایران خودرو: شفافیت محور اصلی صورت‌های مالی سال۹۷ شرکت است

شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر رعایت اصول حرفه‌ای در انتشار اخبار، درباره اطلاعات مجعول منتشر شده درخصوص اطلاعات مندرج در سیستم کدال مربوط به سال ۹۷ این شرکت توضیح داد.

به گزارش ایکوپرس، در برخی خبرها با مبنا قراردادن برخی قیمت‌های عملیاتی انتهای سال 97 و ابتدای سال 98 و مقایسه آنها با مبالغ فروش مندرج در سیستم کدال به غلط عنوان شده بود که ایران خودرو قیمت‌های فروش خود را کم‌تر از اعداد واقعی بیان کرده و از این راه زیان کاذب شناسایی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، برمبنای این گزارش،‌ ایران خودرو تاکید کرده، فروش محصولات صرفا برپایه بخش نامه‌های صادره و شرایط مندرج در بخش‌نامه‌ها شامل پیش پرداخت،‌ عوارض قانونی، سود مشارکت و... است و تمامی فاکتورهای صادره نیز مبتنی بر بخش نامه های مرتبط فروش صادر می‌شود.

به عنوان مثال در آذرماه 97، بهای کارخانه‌ای وانت آریسان 29 میلیون و 400 هزار تومان بوده که این مبلغ به عنوان مبلغ فروش در اسناد حسابداری ثبت شده است، همین اتفاق در مورد قیمت سایر محصولات نظیر دنا با بهای کارخانه ای 37 میلیون و 700 هزار تومان، دناپلاس 43 میلیون و 200 هزار تومان، رانا 36 میلیون و 200 هزار تومان، تندر دستی 35 میلیون و 200 هزار تومان و تندر پلاس اتوماتیک با 44 میلیون و 600 هزار تومان و... نیز صدق می‌کند.

لازم به توضیح است، مبلغ نهایی فاکتور فروش بعد از افزودن هزینه‌های بیمه،‌ عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده و کاستن سود مشارکت و جرایم تاخیر در فاکتورها تعیین شده که به جز مبلغ بهای کارخانه‌ای سایر مبالغ به هیچ وجه متعلق به ایران‌خودرو نبوده و با رعایت قوانین مربوط به سازمان‌های ذیربط پرداخت می‌شود.

در این اطلاعیه تاکید شده است، با توجه به حساسیت بازار خودرو، تمامی فاکتورهای صادر شده توسط واحد فروش ایران خودرو تحت نظارت و پایش مستمر و دائم سازمان‌های نظارتی قرار دارد.

از سویی دیگر، تمامی اسناد موجود در امور حسابداری شرکت توسط سازمان حسابرسی که زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است مورد حسابرسی دقیق قرار می‌گیرد و چون مبلغ فروش مهم‌ترین پارامتر در نظام عملکردی شرکت‌ها است،‌ میزان پایش و بررسی فاکتورهای فروش توسط حسابرسان سازمان حسابرسی در بالاترین سطح ممکن انجام می‌شود.

این اطلاعیه تصریح کرده با توجه به این که شرکت ایران‌خودرو جزو شرکت‌های بورسی موثر بر بازار سهام ایران است، تمامی اطلاعات مندرج در سامانه کدال توسط واحد نظارت بورس مورد پایش و تطبیق با صورت‌های مالی حسابرسی شده قرار گرفته و در نتیجه امکان درج اطلاعات خارج از ضوابط قانونی وجود ندارد.

با توجه به عمق و میزان نظارت بر عملیات فروش محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو و صحه گذاری توسط سازمان های ناظر بر عملکرد شرکت، امکان انحرافی که در برخی رسانه ها عنوان شده وجود ندارد.