۰ نفر

اپل موکا، کراس اووری از سرزمین آلمان‌ها

۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 362075
اپل موکا، کراس اووری از سرزمین آلمان‌ها

تصویری که از محصولات کارخانه خودروسازی اپل در حافظه ایرانی‌ها ثبت شده، به خودروهای سدان و هاچ‌بک تولید شده در این کارخانه مربوط می‌شود.

 اما این خودروساز آلمانی در سراسر جهان با محصولات با کیفیت دیگری نیز شناخته می‌شود که کراس‌اوور اپل موکا یکی از آنهاست.

اگر شما هم با شنیدن نام این خودرو به یاد یک فنجان قهوه داغ افتادید، بهتر است بدانید نامگذاری این خودرو، که فروش بین‌المللی آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، دقیقا از نام قهوه موکا الهام گرفته شده و تولید آن در حال حاضر در کره جنوبی و اسپانیا صورت می‌گیرد.

این کراس‌اوور کارخانه اپل هم با سیستم چهار چرخ محرک به بازار عرضه می‌شود و هم با سیستم دو چرخ محرک جلو. برای پلت‌فورم این خودرو نیز از سکوی خودروی گاما از محصولات جنرال موتورز استفاده شده است. موکا نیز مانند دیگر محصولات کارخانه اپل از تنوع بالایی در ساخت پیشرانه برخوردار است و پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری، توربوی ۱.۴ لیتری و دیزل ۱.۷ لیتری برای آن طراحی شده است.

سال گذشته اطلاعیه‌هایی در مورد پیش‌فروش اپل موکا ۲۰۱۷ با قیمت‌های ۱۴۹ و ۱۸۰ میلیون تومان در رسانه‌های داخلی منتشر شد اما هنوز که هنوز است، موکا به جز موارد معدودی که به کشور وارد شد، عرضه گسترده‌ای در ایران نداشته است. این در حالی است که رقیب اصلی آن در بازارهای جهانی، یعنی نیسان جوک، توانسته واردات خوبی به ایران داشته باشد و با استقبال گسترده خریداران ایرانی نیز مواجه شود.

در مقایسه اپل موکا با دیگر خودروهایی که در کلاسی تقریبا مشترک با آن قرار می‌گیرند، به غیر از نام نیسان جوک، از هوندا HRV و تویوتا CHR  نیز نام برده می‌‌شود. با این تفاوت که کارخانه اپل در ساخت این محصول خود، مانند دیگر تولیدات چندین دهه اخیر خود، طول عمر زیاد و استهلاک اندک را از محورهای اصلی کار خود قرار داده است.

به گفته کارشناسان خودرو، این کراس‌اوور آلمانی از نظر شتاب و چالاکی حرکت از نیسان جوک اسپرت عقب می‌ماند اما به همان نسبت در کاهش ایجاد آلایندگی، مصرف بهینه سوخت و استهلاک کمتر از رقیب خود جلو می‌افتد. شتاب صفر تا صد آخرین مدل موکا ۹.۷ ثانیه ثبت شده و مصرف سوخت موکا ایکس با موتور توربو دیزل ۱.۶ لیتری بر اساس اعلام کارخانه اپل ۴.۱ لیتر است.

و اما از نظر امکانات جنبی، اپل چیزی برای این محصول خود کم نگذاشته است. این خودرو هشت کیسه هوا دارد و از سیستم کنترل پایداری، استارت دکمه‌ای، سیستم اعلام خطر تصادف، کروز کنترل، نمایشگر هفت اینچی با شش بلندگو، سانروف و آینه‌های جنبی فتوکرومیک سود می‌برد.

هر چند اپل موکا هنوز حضور چشمگیری در بازار ایران نداشته است، اما با توجه به سابقه درخشانی که کارخانه اپل در ایران دارد و اعتمادی که مصرف کنندگان ایرانی به تولیدات این کارخانه دارند، می‌توان منتظر بود تا در صورت واردات اصولی و بازاریابی مناسب، شاهد استقبال ایرانی‌ها از این کراس‌اوور آلمانی باشیم.

 

منبع :  ویرلن