۰ نفر

لزوم حمایت از تلاش قطعه سازان بزرگ کشور در انتقال تکنولوژی

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 358371
لزوم حمایت از تلاش قطعه سازان بزرگ کشور در انتقال تکنولوژی

برای ایجاد توسعه پایدار لازم است به صنایع داخلی و تعمیق در ساخت داخل توجه جدی شود. در این بین خودرو سازی و صنایع وابسته از اهمیت ویژه تری برخوردار هستند چرا که حیات و رونق بسیاری از صنایع دیگر با حیات صنعت خودرو سازی در ارتباط مستقیم است. صنایعی چون فولاد، پتروشیمی، لاستیک سازی و بسیاری صنایع بزرگ و کوچک دیگری که فعالیت آنها تا حدود زیادی بصورت زنجیره وار به صنایع خودرو وابسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرخودرو، به گفته قطعه سازان با اعمال مجدد تحریم ها و با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد اولیه از طریق واردات صورت می گرفت این صنعت با مشکلات بسیاری موجه شد. مشکلاتی چون تامین ارز و اختلال در انجام مبادلات بانکی در سطح بین الملل موجب شد که مسیر تامین ارز طولانی شود همچنین با توجه به محدودیت های مبادلات نقدینگی گاها پولی که برای خرید مواد اولیه به شرکای خارجی پرداخته اند مسکوت مانده و نه کالایی دریافت کرده اند نه امکان بازگرداندن نقدینگی فراهم شده است.

اعمال تحریم ها این بار شرایط کاملا متفاوت تری از سال های گذشته را رقم زده است چرا که در ادوار گذشته ما تنها با مشکل نوسانات نرخ ارز مواجه بودیم اما در این دوره با مشکل کمبود نقدینگی و امکان انتقال ارز نیز مواجهیم و همین موضوع مشکلات را برای خودروسازان و قطعه سازانی که مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می نمایند دوچندان کرده است.

با این وجود شرکت های قطعه ساز داخلی دست از تلاش برای حفظ حیات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برنداشته اند . در این بین شرکت قطعه سازی کروز که به عنوان بزرگترین تولیدکننده صنعت قطعه کشور شناخته می شود توانسته با استفاده از نیرو های متخصص و سرمایه گذاری بیشتر در راستای نیل به اهداف خود که همان ارتقاء کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت و تولید قطعات پیشرفته مطابق با استاندارد های جهانی است گام های مهمی بردارد.

امروز می بینیم که تعدادی از قطعه سازان به واسطه عدم وصول مطالبات خود از خودرو سازان و مشکلات در تامین نقدینگی خود با چالش های فراوانی مواجه شده اند و گاها برای جلوگیری از زیان بیشتر دست به تعدیل نیرو زده اند . این مشکلات در مواردی منجر به تعطیلی کارگاهها نیز شده است. در این بین قطعه سازانی چون کروز با تکیه بر دانش متخصصین خود توانسته اند نه تنها از تعدیل نیروهای خود جلوگیری به عمل آورند بلکه پیشرفت هایی نیز در صنعت قطعه سازی حاصل کنند.

گروه قطعه سازی کروز با اتخاذ استراتژی مشخص مبنی بر تامین قطعات و سیستم های با کیفیت و مطمئن جهت بر آورده کردن نیازهای صنایع خودروی کشور، همگام با استفاده از فرصتهای موجود جهت ورود به بازارهای بین المللی توانسته با سرمایه گذاری در راستای تولید قطعات پیشرو و های تک به موفقیت های چشم گیری دست یابد و بواسطه ارتباطات تجاری و فنی رو به گسترش خود با بزرگترین شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در جهان، با استفاده از فن آوری های نوین، محصولات نوآورانه خود را جهت ایجاد ارزش افزوده به مشتریان خود با بهترین قیمت عرضه کند.

با توجه به سهم بسزایی که این قطعه سازان در اقتصاد کلان کشور دارند و با وجود اینکه مشکلات عمده ای که در تامین اعتبارات ریالی و ارزی و تامین مواد اولیه خود دارند به سختی در حال گذراندن امور خود دارند ؛ و با توجه به اهمیت اشتغالزایی که توسط این شرکتها ایجاد شده است شایسته است حمایت های کافی و وافی از جانب دولت برای حفظ حیات این صنعتگران صورت گیرد.