۰ نفر

یک مقام مسئول در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح کرد؛

راهکارهای نجات صنعت خودرو در سال98/ سیل نقدینگی بلای جان بازار خودرو

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 346526
راهکارهای نجات صنعت خودرو در سال98/ سیل نقدینگی بلای جان بازار خودرو

یک مقام مسئول با اشاره به معضلات این صنعت در سال گذشته گفت: صنعت خودرو در سال گذشته بیشترین تحولات و چالش‌ها را تجربه کرد و در نهایت با یک سردرگمی و بلاتکلیفی سال را به پایان رساند؛ اما به طور حتم این صنعت برای سال 98 نیاز به تغییر رویکرد برای احیای دوباره دارد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ یک مقام مسئول در وزارت صنعت که نخواست نامش ذکر شود  در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره راهکار‌های نجات صنعت خودروسازی کشور در سال 98 توضیح داد: تعیین تکلیف قطعی قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت و نیز افزایش تیراژ تولید از طریق تسریع در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تسهیل در واردات قطعات مورد نیاز از مهم‌ترین راه‌های نجات این صنعت است.

وی درباره اقدامات موثر در این صنعت اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که باید برای حل مشکل نابسامانی بازار خودرو و حل مشکل خودروسازان تصمیم‌گیری قطعی در خصوص قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ کند و نباید با روش‌های قیمتی موقت مانند سال گذشته این صنعت را بلاتکلیف گذاشت.

او ادامه داد: روشی که سال گذشته برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین شد تاثیری در قیمت و کنترل بازار نداشت بنابراین لازم است وزارت صمت در سال جاری اقدام جدی‌تری در این زمینه انجام دهد، از طرف دیگر مشکل تامین و قیمت قطعه از جمله مواردی است که باید در سال 98 برطرف شود.

این منبع آگاه با تاکید بر این که کمبود خودرو باعث افزایش قیمت و دلالان بازار خواهد شد، تصریح کرد: قرار بود سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان از بدهی سایپا و ایران خودرو به قطعه‌سازان پرداخت شود که این میزان فقط 20 درصد از 20 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است، در حالیکه برای افزایش تولید خودرو باید شرایط تامین قطعات نیز مطلوب باشد.

او همچنین کنترل نقدینگی را دیگر راهکار نجات بازار خودرو دانست و افزود: افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر ناشی از سرازیر شدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار است؛ چراکه بسیاری از متقاضیان خرید نیازی به خودرو ندارند و صرفا جهت سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده‌اند.

این مسئول تاکید کرد: بر این اساس باید در سال 98 معضل هجوم سیل نقدینگی به سمت بازار‌ها به روش‌های مختلف از جمله افزایش سود سپرده‌های بانکی در کوتاه مدت و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، از سوی دولت حل شود.