۰ نفر

مدیرعامل ایران خودرو؛

ایران خودرو از طرح‌های دانشگاه استقبال می‌کند

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 338342
ایران خودرو از طرح‌های دانشگاه استقبال می‌کند

ایران خودرو از هر ایده ای که در باره طراحی خودرو توسط استادان و دانشجویان ارائه شود ، استقبال کرده و برای همکاری اعلام آمادگی می کند .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، این جمله ای است که هاشم یکه زارع امروز روز سه شنبه در «اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین» اظهار کرد و افزود: توان مالی و پتانسیل در صنعت خودرو وجود دارد و نیازاست دانشگاه برای این توانمندی صورت مسئله صحیح ارائه دهد .
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: جوانان ایرانی باهوش تر از کشورهای کره و چین هستند اما صبر، اطاعت از کار فرما و رئیس محوری ندارند و وظیفه مسئولین است که بستر سازی مناسب را انجام دهند.
وی گفت: در زمینه بهره وری، صنعت خودرو می توانست با بهره وری بسیار بالا کار کند اما تعداد 100 هزار نفر به دلیل سیاست زدگی های موجود شاغل هستند و سیاست زدگی باعث شده با تعداد کمی فرد شاغل بهره وری داشته باشیم.
یکه زارع با بیان اینکه هزینه اشتغال هر فرد 350 میلیون تومان است. سمینارهای مختلفی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه انجام می شود اما به معنای واقعی عملیاتی نشده است، افزود: پژوهش های دانشگاه باید به محصول قابل فروش تبدیل شود.باید بین دانشگاه و صنعت وصلت ایجاد شود.
مدیرعامل ایران خودرو این موضوع را نیز گفت که ایران رتبه 10 فروش خودرو در جهان، رتبه پنج در آسیا و نخست خاومیانه را دارد.
به گفته وی ، کشورهای توسعه یافته 80 درصد تولید را خود انجام می دهند و سهم کشورهای در حال توسعه 10 درصد بوده است. اکنون کشورهای پیشرفته سهم تولید را به کشورهای در حال توسعه داده اند بنابراین سهم آنها به 43 درصد رسیده و سهم کشورهای در حال توسعه 53 درصد شده است.
وی ادامه داد: برزیل، روسیه، چین و هند مهد صنعت خودرو کشورهای توسعه یافته شده اند. در آسیا و خاورمیانه 600 میلیون نفر زندگی می کنند که 2.9 میلیون خودرو تولید می شود، اما 3.6 میلیون تولید خودرو نیازاست.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه ایران در صنعت خودرو، خودروساز نیست؛ بلکه تولید کننده است، اظهار کرد: خودرو ساز طراحی انحصاری خود را دارد یعنی قوای محرکه مولد را خود طراحی می کند.
یکه زارع با بیان اینکه ، پلتفرم صحیح در ایران وجود ندارد و ایران خودرو و سایپا از پلتفرم های قدیمی استفاده می کنند. صنعت خودرو از سال 92 تا 97 مجموعا 16 درصد اجازه افزایش قیمت داشته که این عدد متناسب با افزایش قیمت صنایع دیگر نیست و سرکوب قیمت وجود دارد.
وی در دانشگا علم و صنعت ادامه داد: در صنعت خودرو استراتژی مشخص نیست و هر وزیری که روی کار آمده بسته به سلیقه شخصی خود استراتژی های گذشته را بر هم می زند. 
مدیر عامل ایران خودرو عنوان کرد: کشور را تولید و صادرات نجات می دهد. ایران خودرو و سایپا قیمت خود را گران نکرده اند بلکه دلالان ارزی وارد بازار خودرو شده و این شرایط را ایجاد کرده اند. در نتیجه پول به جای اینکه به جیب دولت برود به جیب دلالان می رود و عدم قیمت گذاری مناسب نیز از دیگر دلایل گرانی خودرو است.
یکه زارع افزود: افزایش قیمت اقلام اولیه ساخت خودرو به دلیل افزایش قیمت ارز بسیار بالا رفته است. به دلیل قیمت ارز و به خهمین دلیل قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کرده وگرنه تولید کنند با هدف فروش محصول خود علاقه ای به افزایش قیمت ندارد. اما در کالاها افزایش قیمت بسیار وجود دارد.