۰ نفر

قیمت ‌ فعلی خودرو کاذب است

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 336924
قیمت ‌ فعلی خودرو کاذب است

پس از بازگشت تحریم‌ها و فضای ایجادشده ناشی از شوک ارزی، خودروسازان اعلام کردند که در صورت عدم توجه ویژه دولت به این صنعت، تولید خودرو متوقف خواهد شد. در این میان، طلب بزرگ قطعه‌سازان از خودروسازان نیز مزید بر علت شد تا دولت طی اقداماتی با آزادسازی قیمت خودرو مبنی بر فرمول قیمت‌گذاری پنج درصد کمتر از حاشیه بازار موافقت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آرمان، در پی این امر، قیمت خودروهای دو شرکت خوردوساز، طی مراحلی افزایش یافت. اما در روزهای اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت‌های روزانه خودروهای داخلی در بازار بوده‌ایم تا جایی که برای مثال پراید به محدوده 45 میلیون تومان و سمند EF7 نیز به بالای 80 میلیون رسید. در همین حال رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این افزایش قیمت، ارتباطی با فرمول پنج درصد این وزارتخانه ندارد و تنها راهکار کنترل قیمت و کاهش آن به سمت واقعی‌شدن، افزایش تولید از سوی خودروسازان است. خودروسازان نیز همچنان از مشکلات تولید و تامین قطعات سخن می‌گویند و از فضای ایجادشده در بازار خودرو گله‌مندند. از سوی دیگر در آستانه عید نوروز تقاضا نیز به‌طور سنتی افزایش یافته و همین امر زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و استفاده دلالان خودرو شده است.  در گفت‌وگو با حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو به بررسی بازار کنونی خودرو، موانع تولید و راهکارهای اصلاح قیمت‌ها پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانید.

‌وزیر صمت اظهار کرده است که افزایش اخیر قیمت خودرو، ارتباطی به فرمول این وزارتخانه مبنی بر نرخ پنج درصد زیر حاشیه بازار ندارد؛ ارزیابی شما از این روزهای بازار چیست؟

برای هر کالا در بازار مکانیزمی وجود دارد و خودرو هم از آن مستثنی نبوده و از آن تبعیت می‌کند. بحث عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه یک کالا رو به کاهش می‌گذارد و از طرف دیگر تقاضا کماکان وجود دارد طبعا قیمت کالا رو به افزایش می‌رود. در حوزه بازار خودرو اتفاقاتی افتاده که به تغییر این مکانیزم منجر شده است. نکته آن است که در ابتدا اعلام شد خودروسازان می‌توانند با نرخ پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار، خودرو بفروشند و بر همین مبنا شرکت‌های خودروساز در فصل پاییز تعداد قابل توجهی خودرو پیش‌فروش کردند. اکنون تعهد شرکت‌های خودروساز به رقمی معادل یک میلیون دستگاه می‌رسد که این تعداد قرار بود از یکم مهر سال‌جاری با قیمت پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، عرضه شود. اما دستور آقای وزیر از این قرار شد که تمامی خودروهایی که تا تاریخ 30 دی امسال، ثبت‌نام شده‌اند با همان قیمت قدیم به مشتریان واگذار شوند. البته یک فرجه چهار ماهه به شرکت‌های خودروساز داده‌اند. این دستور یعنی یک میلیون خودرو پیش‌فروش‌شده باید با قیمت‌های جدید تولید اما با قیمت‌های قدیم فروخته شوند. یعنی خودرویی را باید با تامین و تدارک بالاتر از قیمت تمام‌شده به فروش برسانند. این امر به معنای آن است که شرکت‌های خودروساز باز هم متضرر می‌شوند که توان شرکت‌های خودروساز را برای عرضه، کاهش می‌دهد؛ یعنی نوعی دستکاری در مکانیزم عرضه و تقاضا رخ می‌دهد و روشی دستوری که این مکانیزم را به‌صورت تصنعی دستکاری می‌کند.

‌برخی از صاحب‌نظران افزایش تولید را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت در چارچوب مکانیزم عرضه و تقاضا می‌دانند؛ به باور شما موانع افزایش تولید خودرو چیست؟

شرایط تولید به‌ویژه تولید خودرو در ایران، شرایط خاصی است. تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی فشار شدیدی را به شرکت‌های خودروساز وارد آورده است. البته مطرح شده که قرار است یک تسهیلات چهار هزار میلیاردی به شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز پرداخت شود که روند تامین قطعه را تسریع و اصلاح کند. این امر می‌تواند به افزایش عرضه خودرو کمک کند و در ادامه شاهد آن باشیم که قیمت خودرو متعادل‌تر شود. اما باید بپذیریم که به هر حال خودروسازی ما در شرایط تحریمی قرار دارد و تحریم‌ها واقعا جدی هستند و تامین قطعات و نقدینگی بری شرکت‌های خودروساز بسیار مشکل شده است.

‌دلالان همواره نقش پررنگی در بازار خودرو داشته‌اند؛ تحلیل شما از تاثیر این روزهای دلالان بر قیمت خودروها چیست؟

در واقع بخش دلالی و سفته‌بازی در بازار خودرو همواره جایگاه محکمی دارد و حرکت آن به سمت مختل‌کردن نظام تولید است. بخشی از این آشفتگی بازار هم نتیجه عملکرد دلالانی است که فکر می‌کنند اکنون موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی‌شان رسیده و می‌توانند در این افزایش قیمت که فاصله قیمت کارخانه و بازار را بیش از گذشته کرده است، سود بیشتری را کسب کنند. به‌نظر می‌رسد بخشی از این آشفته‌بازار هم نتیجه عملکرد نظام دلالی در بازار خودرو این است و همه این دلایل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شرایط قیمت‌گذاری بازار خودرو مساعد نباشد.

‌آیا قیمت‌های کنونی را واقعی و منطقی می‌دانید؟ ارزیابی شما از آینده قیمت‌ها و کاهش یا افزایش آن چیست؟

قطعا قیمت‌های فعلی کاذب هستند. اگر روند پرداخت این تسهیلات سریعتر انجام شود، تولید در شرکت‌های خودروساز افزایش یابد، دولت کمتر در مناسبات تولید و قیمت‌گذاری مداخله کند و اجازه دهد که بازار روند منطقی‌تری بگیرد، قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا واقعیت این است که نهاده‌های تولید از ماه‌های قبل افزایش پیدا کرده و تاثیر خود را روی توان خودروسازها گذاشته است و قیمت‌های جدید، نرخ‌های مورد وثوق شرکت‌های خودروساز هم نیست. من نماینده خودروسازها نیستم اما مطمئنا این شرکت‌ها هم از افزایش قیمت کنونی ناراضی هستند؛ چرا که این امر در حقیقت ابتدا ناشی از دخالت تصنعی در مکانیزم عرضه و تقاضا و دوم حضور دلال‌ها در بازار است. اما قطعا این قیمت‌ها واقعی نیست و کاهش خواهد یافت.