۰ نفر

صالحی نیا اعلام کرد:

ساز و کار تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار در حال انجام است/ الزام خودروسازان به پرداخت سود تاخیر برای تعهدات معوق

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 327387
ساز و کار تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار در حال انجام است/ الزام خودروسازان به پرداخت سود تاخیر برای تعهدات معوق

معاون وزیر صنعت در واکنش به این که عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به دلیل انتظار آن‌ها برای افزایش قیمت است، گفت: خودروسازان تاکنون جلوی تحویل خودرو را نگرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، محسن صالحی نیا در حاشیه نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: صنعت خودرو این روزها در شرایطی به سر می‌برد که همه ما باید در حمایت از این صنعت و دستاورد‌هایی که قبلا داشته، همیاری و همکاری داشته باشیم تا از شرایط فعلی خارج و به شرایط بهتر برسد.

وی تاکید کرد: حتی با وجود شرایط تحریم و محدودیت‌هایی که وجود دارد، باید این صنعت را آرام آرام به سمت افزایش تولید پیش ببریم.

صالحی نیا درباره هدف از ایجاد نمایشگاه خودرو بیان کرد: هدف این بود که آخرین دستاورد‌ها و کارهایی که در خصوص خودرو انجام شده به نمایش گذاشته شود چرا که در شرایط فعلی می‌تواند مشتریان این صنعت و تمام ذی‌نفعان در تولید قطعه و خدمات مهندسی را به صحنه بیاورد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به مشکلات اخیر قطعه‌سازان تصریح کرد: گلایه قطعه‌سازان در بسیاری از موارد صحیح بوده اما باید در نظر داشت که در چند وقت گذشته برخی عوامل دست به دست هم داده تا شرایط فعلی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات، کاهش تولید بوده به طوری که از ابتدای امسال تاکنون تقریبا حدود 800هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به تولید سال گذشته حدود 30درصد و نسبت به برنامه مد نظر ما 40 درصد کاهش داشته است، البته برنامه‌های جبرانی برای این موضوع در نظر داریم.

صالحی نیا تاکید کرد: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قراردادها است و قطعه سازان با توجه به هزینه‌هایی که دارند از این بابت بسیار متضرر هستند و باید شرایطی حاصل کنیم که این موضوع برطرف شود.

او درباره تحویل خودروهای مشتریان وعده داد: نظارت بر عملکرد خودروسازان وجود دارد و برخی از خودروهایی که خودروسازان متعهد به تحویل آن‌ها هستند را تا پایان سال و بخشی دیگر را تا ماه سوم سال آینده تحویل خواهند داد.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: در خصوص خودروهایی که به دلیل خروج شرکت‌هایی که در تولید این خودروها نقش داشتند محدودیت‌های ایجاد شده، تا جایی که امکان داشته خودروهایی جایگزین کرده‌ایم و به طور کل سیاست‌های خودروسازان و وزارت صنعت با توافق مشتریان مبنی بر جایگزین کردن خودرو و یا پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر است.

صالحی نیا همچنین درباره قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: مقدمات کار برای قیمت‌گذاری خودرو انجام شده که بر این اساس قیمت‌گذاری خودرو دو نوع بود؛ ابتدا آن دسته از خودروهایی که خارج از محدوده قیمتی که قبل از این در شورای رقایت تعیین تکلیف شده بود ابلاغ شد و سایر خودروها با توجه به توافقاتی که در ستاد تنظیم بازار به وجود آمده  در حال نهایی شدن است و خودروسازان دیگر مشکلی در تحویل خودرو به بهانه نامشخص بودن قیمت نخواهند داشت.

وی ادامه داد: قیمت خودرو برای مشتریانی که با قیمت قطعی خودرو خریده‎‌اند، مشتریانی که با قیمت روز پیش خرید کرده‌اند و مشتریانی که در شرایط فعلی با مراجعه به شرکت‌های خودروساز اقدام به خرید خودرو کرده‌اند تعیین تکلیف شده و مصرف‌کنندگان با این قیمت‌ها متضرر نخواهند شد.

صالحی نیا در پایان با تاکید بر این که خودروسازان جلوی تحویل خودرو را نگرفته‌اند تصریح کرد: خودروسازان تاکنون خودروهای تولیدی خود را تحویل داده‌اند و این که می‌گویند تولید می‌کنند و تحویل نمی‌دهند اشتباه است.