۰ نفر

آخرین وضعیت سیتروئن C3 در بازار ایران

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۳
کد خبر: 327236
آخرین وضعیت سیتروئن C3 در بازار ایران

همیشه خاص بوده است, چه 50 سال پیش که پا در جاده‌های ناهموار ایران گذاشت و چه این روزها که همزمان با ناهمواری‌های اقتصادی وارد بازار خودروی ایران شده است. وعده و وعیدهای گروه خودروسازی سایپا برای فروش «سیتروئن سی3» بالاخره در اردیبهشت ماه امسال محقق شد و پیش فروش این خودرو از تاریخ 26 اردیبهشت 1397 راس ساعت 11 صبح و از طریق ثبت نام اینترنتی و با پیش پرداخت 600 میلیون ریال آغاز شد. محبوبیت این خودروی خاص چنان بود که با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه گردید و کمتر از 30 دقیقه 2 هزار خودرو به فروش رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، فروش گرم سیتروئن حکایت از بازار گرمتر این برند فرانسوی در ایران داشت, به باور اغلب تحلیل‌گران صنعت خودرو, بنیان‌گذاری شرکت مشترک سایپا-سیتروئن اقدامی هوشمندانه‌ای برای تصرف بخش بزرگی از بازار خودروی ایران و ایجاد بستری برای سکوی صادراتی بود؛ اما همه چیز به همین خوبی پیش نرفت و با آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا در اواسط مردادماه و ایجاد موانع بسیار برای همکاری‌های ایران و اروپا این شرکت نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

دو اتفاق, بر نگرانی مشتریانی که سیتروئن ثبت‌نام کرده بودند سایه انداخته بود, نخست خبرهای منتشره از قطع همکاری ایران و شرکت‌های اروپایی و دوم افزایش بی‌رویه نرخ ارز. همزمان با چنین جو ملتهبی چند گزاره خبری تحت عناوین اطلاعیه, مصاحبه و خبر از سوی گروه خودروسازی سایپا منتشر شد که در تمامی آنها تاکید بر تحویل خودروهای ثبت‌نام شده به مردم بود, همین اطلاعیه‌ها دل‌ها را قرص‌تر می‌کرد که بلاخره دواطلبین این خودرو به خودروهایشان خواهند رسید. 

هرچه بود در دی ماه قفل تحویل خودروهای سیتروئن سی3 شکسته شد و دعوت‌نامه‌های تکمیل وجه این خودرو توسط شرکت سایپا-سیتروئن به دست مشتریان رسید. بر این اساس دعوتنامه‌های صادره قیمت سیتروئن سی3 توربو در تیپ بدون گرمکن صندلی‌ 238.450.000 تومان و در تیپ فول (صندلی های دارای گرمکن) 241.950.000 تومان اعلام شده است.

مشتریان در چند ساعته اولیه پس از وصول این دعوت‌نامه‌ها اندکی تامل و حیرت کرده بودند. اما پس از ضرب و تقسیم بسیار معمولی مشخص شد که قیمت‌گذاری سایپا سیتروئن خارج از عرف نبوده و ثبت نام کنندگان با این قیمت‌ها نیز متضرر نخواهند شد. البته سایپا شرکت سیتروئن به پاس همراهی مشتریان خود علاوه بر تخصیص سود مشارکت و سود تاخیر مطابق با مفاد قرارداد برای خریداران, تخفیفی 12 میلیون تومانی در نظر گرفت.

در حال حاضر قیمت پایه سیتروئن سی3 در بازارهای جهانی معادل 17 هزار پوند یا حدود 22هزار یورو دارد, البته باید توجه داشت که مقایسه خودروها با امکانات مختلف بسیار دشوار می باشد و یک کار کاملا تکنیکی می باشد. اما بهرحال اگر قیمت پوند را حدود 14 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت خام این خودرو بدون احتساب عوارض ورود, شماره‌گذاری و ... معادل 238 میلیون تومان خواهد بود. این معادله نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری خودروی سی3 که هم خاص است. چرا که در حال حاضر این خودرو با قیمتی بسیار بالاتر در بازار آزاد دارد. به باور کارشناسان بازار خودرو استایل خاص این تازه وارد فرانسوی با پیشرانه خاص‌تر, مشتریانی خاص را به سمت خود جذب خواهد کرد.