۰ نفر

کارشناس خودرو در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

همخوانی قیمت‌های جدید خودرو با شرایط بازار/ خودروسازان به دنبال جذب نقدینگی هستند

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 324163
همخوانی قیمت‌های جدید خودرو با شرایط بازار/ خودروسازان به دنبال جذب نقدینگی هستند

یک کارشناس خودرو، جذب نقدینگی را عامل اصلی پیش‌فروش‌های بدون تحویل دانست و گفت: خودروسازان با وجود اطلاع از عدم توانایی در عمل به تعهدات، برای جذب نقدینگی اقدام به پیش‌فروش می‌کنند که این اقدام مانند چک بی‌محل کشیدن است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حسن کریمی سنجری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره قیمت‌های جدید خودرو اظهار کرد: از آن جا که ایران خودرو قیمت‌های جدید را با محاسبه سود و شرایط و قیمت تمام شده خودش اعلام کرده‌، بنابراین می‌توان انتظار شرایط بهتر برای آینده این خودروساز داشت.

کریمی قیمت خودرو را لبه دو تیغه دانست و گفت: خودروسازان باید دقت کنند که قیمت‌های اعلام شده اولا از طرف مصرف کننده، باعث افت تقاضا نشود و از طرف دیگر برای خودشان نیز حاشیه زیان به همراه نداشته باشد.

وی افزود: برای قیمت‌هایی که هفته گذشته توسط این شرکت خودروسازی اعلام شد، مسلما متقاضی وجود نداشت بنابراین با توجه به ظرفیت بازار قیمت‌ها را تغییر دادند.

این کارشناس خودرو با اشاره به ولع خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو با توجه به عدم توان تولید، تصریح کرد: عامل اصلی پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان جذب نقدینگی به دلیل پایین آمدن سرمایه در گردش آن‌ها است.

کریمی ادامه داد: در چند ماه گذشته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و همچنین هزینه‌های سربار، خودروسازان برای جبران افت سرمایه در گردش و جذب نقدینگی اقدام به پیش فروش کردند.  

به گفته این کارشناس خودرو در شرایط فعلی دو راه برای نجات این صنعت وجود دارد: اولا این که بازار توان خرید خودرو با قیمت‌های جدید را داشته باشد و ثانیا خودروسازان جریان تولید و عرضه را قطع نکنند؛ در این صورت اگر خودروسازان با قیمت‌های جدید بتوانند نیاز بازار را به طور کامل پاسخ دهند و عرضه را کنترل نکنند بساط دلالان برچیده شده و خودرو نیز با همان قیمت اصلی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

کریمی قیمت‌های جدید را متناسب با شرایط بازار و توان مصرف‌کننده دانست و تاکید کرد: پیش‌بینی ما قیمتی بالاتر از قیمت‌های اعلام شده بود اما قیمت‌های جدید برعکس نرخ‌های قبلی با شرایط بازار همخوانی بیشتری دارد.