۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

قیمت‌گذاری غلط علت آشفتگی بازار خودرو است/ فاجعه اقتصادی در پی نابودی خودروسازان

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 317843
قیمت‌گذاری غلط علت آشفتگی بازار خودرو است/ فاجعه اقتصادی در پی نابودی خودروسازان

یک کارشناس خودرو قیمت‌‌گذاری غلط خودرو را علت اصلی آشفتگی این بازار دانست و گفت: این وضعیت از قبل قابل پیش بینی بود و درباره آن هشدار هم داده شده بود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ امیرحسین کاکایی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین قیمت‌گذاری دستوری را بزرگترین ضربه دولت به صنعت خودروسازی کشور دانست و تصریح کرد: اگر قیمت‌ها به تعادل برسد شاهد ادامه حیات این صنعت خواهیم بود اما در غیر این صورت با نابودی خودروسازان یک فاجعه بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد.

کاکایی با بیان این که قیمت‌های فعلی خودرو فقط به زیان خودروسازان است، افزود: تا کنون ضرر خودروسازان حدود 5500میلیارد تومان برآورد شده اما با ادامه این روند شاهد زیان حدود 10هزار میلیارد تومانی این صنعت و بیکاری حدود 200هزار نفر خواهیم بود.

این کارشناس خودرو با بیان این که وضعیت فعلی خودروسازان، قفل شدن این صنعت را در پی خواهد داشت تاکید کرد: قفل شدن این صنعت فقط به ضرر خودروسازان نیست بلکه به کل اقتصاد کشور ضربه خواهد زد، زیرا خودروسازی یکی از صنایع مهم، استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالا برای کشور است.

وی در مورد راه‌های نجات این صنعت در شرایط فعلی توضیح داد: ابتدایی‌ترین کار معقول کردن قیمت خودرو و جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان است.

کاکایی ادامه داد: کاهش قیمت نهاده‌های تولید مثل آلومینیوم و فولاد نیز یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ضرر خودروسازان است که البته این راه حل پیشنهاد نمی‌شود زیرا با این اقدام نیز بخش‌های دیگر اقتصاد از بین خواهند رفت.

این کارشناس خودرو افزایش نرخ ارز را یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در بحران فعلی صنعت خودرو دانست و گفت: به خودروسازان و قطعه‌سازان وعده تخصیص دلار 4200تومانی را داده بودند در حالی که تامین مواد اولیه آن ها اکنون با دلار 9هزار تومانی انجام می‌شود، بنابراین علاوه بر این که خودروسازی ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به لحاظ فشار آمریکا قرار دارد در داخل کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

او به بحران 2008آمریکا و ورشکستگی جنرال موتورز در این کشور اشاره و تاکید کرد: از این بحران باید درس بگیریم؛ در حال حاضر نیز حدود 3سال طول می‌کشد که صنعت خودروسازی ایران مجددا احیا شود اما با بروز بحران زمان و هزینه زیادی باید صرف این صنعت شود و همین موضوع اقتصاد کشور را درگیر می‌کند.

کاکایی در پایان تاکید کرد: هنوز هم خودروسازان ما دارای اعتبار هستند اما زمانی که دچار ورشکستگی شوند زمان زیادی طول می‌کشد تا مردم مجددا به آن‌ها اعتماد کنند بنابراین توصیه می‌کنیم که دولت و وزارت صنعت هر چه سریع‌تر جلوی این فاجعه اقتصادی را بگیرد.