۰ نفر

ایران خودرو کدام خودروها را تحویل نمی‌دهد؟

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 312879
ایران خودرو کدام خودروها را تحویل نمی‌دهد؟

ایران خودرو در حالی در انجام تعهدات خود به مشتریان با مشکل روبه رو است که از ابتدای سال جاری تا کنون 360 هزار دستگاه خودرو پیش فروش کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اسب بخار ، ایران خودرو از خرداد ماه امسال هنوز نتوانسته حتا یک دستگاه پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک را به مشتریان تحویل دهد و تنها چند دستگاه از این خودرو را به صورت پلاک شده برای انجام تست های مختلف در اختیار کارکنان خود قرار داده است.

هنگامی که با نمایندگی های فروش ایران خودرو صحبت می کنید، برخی از آن ها می گویند شاید تا پایان آبان ماه مشکل تحویل این خودرو حل شود، اما تعدادی از آن ها به مشتریان اعلام می کنند که اکنون خبری از تحویل پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک نیست و شاید تا سه ماه دیگر هم دعوت نامه ها صادر نشود.

جالب است که برخی نمایندگی ها به مشتریان تحویل سری مرداد و شهریور می گویند که بی خیال تحویل خودرو شوند و با انصراف یا واگذاری حواله ها، در بازار آزاد به دنبال خودرویی اتوماتیک بگردند زیرا ایران خودرو نمی تواند تمام پژوهای ۲۰۷i صندوق دار را با جعبه دنده اتوماتیک تحویل دهد و بخش قابل توجه ای از این خودروها را به صورت دنده دستی در اختیار خریداران می گذارد. البته صحبت های نمایندگی های ایران خودرو بیش تر جنبه مشاوره ای دارد و هیچ گاه به صورت رسمی و مکتوب به مشتریان اعلام نشده است.

اما در میان تمام تأخیرها، موضوعی که بسیار عجیب به نظر می رسد، افرادی هستند که برای تحویل دنا پلاس توربو تکمیل وجه کرده اند و اکنون ایران خودرو پس از ماه ها هنوز خودرو را به آن ها تحویل نداده است. البته تعداد این افراد در میان مشتریان منتظر بدون دعوت نامه بسیار کم و ناچیز است. با این که امروز در انبار مرکزی ایران خودرو در جاده قدیم تهران-کرج، تعداد قابل توجه ای دنا پلاس توربو وجود دارد، اما با کمی دقت می توان متوجه شد این خودرو با کمبود قطعه شدیدی مواجه شده و به عنوان مثال با وجود حضور در انبار نهایی، بدون کاسه چراغ، سپر و… است. امروز اگر به یکی از نمایندگی های ایران خودرو بروید و بگویید که می خواهید حواله یک دستگاه دنا پلاس توربو را خریداری کنید، به احتمال زیاد کارکنان نمایندگی می گویند که بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا هنوز مشخص نیست تحویل این خودرو از چه زمانی آغاز می شود! برخی نمایندگی های ایران خودرو نیز می گویند وضعیت تحویل دنا پلاس توربو به هیچ وجه مناسب نیست و شاید برخی مشتریان مجبور شوند برای تحویل خودروی خود تا بهار ۹۸ صبر کنند. به عبارت ساده تأخیر در تحویلی که شاید بیش از ۹ ماه طول بکشد.

با توجه به تأخیرهای غیر قابل پیش بینی، پیشنهاد می شود به هیچ وجه در شرایط کنونی صنعت خودرو، نسبت به خرید حواله های موجود در بازار اقدام نکنید. حتا حواله هایی همچون پژو  207i، دنا پلاس توربو و… که ثبت نام آن ها در سال ۹۶ انجام شده و بر اساس قانون، خرید و فروش این دسته از حواله ها امکان پذیر است. در شرایط کنونی حتا اگر حواله یک خودروی بسیار عادی هم در اختیار داشته باشید، احتمال آن زیاد است که با تأخیرهای چند ماهه مواجه شوید. حال اگر قرار باشد در این میان حواله هایی را بخرید که چند ماه هم از تحویل شان گذشته و خودروهای پرتقاضایی هم به حساب می آیند، به هیچ وجه تضمینی وجود ندارد که خودروساز همان محصول را به شما تحویل دهد و حتا احتمال دارد در زمان تحویل به اجبار خودرویی متفاوت در اختیارتان بگذارد.