۰ نفر

تخلیه کانتینرهای لاستیک در بنادر کشور

۷ مهر ۱۳۹۷، ۶:۱۵
کد خبر: 303647
تخلیه کانتینرهای لاستیک در بنادر کشور

کمبود و افزایش قیمت لاستیک خودروهای سنگین در روزهای گذشته حواشی بسیاری ایجاد کرده است. سودجویی و فرصت‌طلبی عده‌ای در این صنعت موجب شد تا فاصله قیمتی کنونی در بازار رقم بخورد، درحالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت 9 درصدی را در ابتدای امسال نسبت به پارسال تعیین کرده بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، لاستیک‌های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه شده بود، اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده‌های پتروشیمی و سایر نهاده‌های وارداتی، قیمت لاستیک نیز افزایش یافت.

تصمیمات جدید دولت برای حل مشکل کامیون‌داران

اگرچه در چند ماه اخیر دولت به دنبال  افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل و تغییر فرمول نحوه محاسبه کرایه حمل بار بر اساس «تن بر کیلومتر» و پیگیری بیمه تکمیلی درمان رانندگان بوده است با این حال جدیدترین تدبیر دولت، سهولت و سرعت در ترخیص لاستیک‌های سنگین است. در روزهای گذشته هیأت دولت دو تدبیر را در دستور کار خود قرار داد: کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین از 26 به 5 درصد و تخصیص ارز دولتی برای ترخیص لاستیک‌های کامیونی و اتوبوسی. معاون اول رئیس جمهوری نیز در روزهای اخیر دستور تسریع ترخیص لاستیک‌های موجود در انبارهای گمرک و سازمان اموال تملیکی را صادر کرده است.

1300 کانتینر لاستیک در راه است

عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با مهر نیاز ماهانه بازار لاستیک‌های سنگین را ۱۰۰ هزار حلقه دانسته و گفته است: با واردات ۱۳۰۰ کانتینر لاستیک طی دو هفته آینده، این نیاز برای چند ماه برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس هم ترخیص نسیه و درصدی را از تسهیلات گمرک به واردکنندگان کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه واحدهای تولیدی دانسته و افزوده: ترخیص‌های اخیر لاستیک‌های کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بواسطه ارز دولتی بوده و مشمول پنج درصد تعرفه شده‌اند. علیرضا دشتانی با اشاره به نهایی شدن تشریفات گمرکی و ترخیص ۱۵۰ کانتینر لاستیک کامیونی و اتوبوسی گفته: در شرایط کنونی انجام تشریفات ترخیص انواع لاستیک در گمرک شهید رجایی بندرعباس به‌صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد. به‌گفته این مقام مسئول در چند روز گذشته ۶۰ کانتینر حاوی لاستیک خودروهای سنگین با تعرفه ۵ درصدی از گمرک مذکور ترخیص و بارگیری شده و عملیات گمرکی ترخیص و بارگیری ۱۵۰ کانتینر لاستیک خودروهای سبک و سنگین دیگر نیز در حال انجام است. داریوش باقر جوان، مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای هرمزگان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم، زمان‌بندی توزیع لاستیک بین رانندگان خودروهای سنگین را که اقدام به بارگیری کرده‌اند از 6 مهر و قیمت لاستیک با نرخ دولتی را ۲.۱ میلیون تومان اعلام کرده است.

بیانیه‌ای برای رانندگان کامیون‌ها: توقف فعالیت به ضرر مردم است

اما کانون انجمن‌های صنفی ناوگان حمل و نقل کشور در بیانیه‌ای خطاب به رانندگان اعلام کرد: توقف فعالیت ناوگان حمل و نقل به ضرر مردم بوده، هم‌اکنون بسیاری از مشکلات حل شده و موارد باقی مانده در شرف برطرف شدن است. در این بیانیه که با لحن همدلانه‌ای نگاشته شده رانندگان به خویشتنداری بیشتر و واقع بینی دعوت شده‌اند: اگر تصور کنیم که هشدار شما تأثیر نداشته، قضاوتی منصفانه نکرد‌ه‌ایم زیرا اقدامات بایسته با در نظر داشتن زمان مورد نیاز جهت هماهنگی‌های لازم و تغییر یا تکمیل ضوابط و مقررات اجرایی می‌شود که قهراً نتیجه هر کدام پس از طی زمان مربوطه حاصل شده یا در حال نهایی و اجرایی شدن است.

اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای افزایش تولید

اگرچه مدیریت حاشیه‌های به وجود آمده در صنعت حمل و نقل جاده‌ای با توجه به شرایط جدید کشور، در کوتاه‌مدت امری ضروری است اما در درازمدت می‌توان به ظرفیت‌های داخل نیز توجه کرد. این نکته‌ای است که از چشم سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران دور نمانده است. وی مصرف سالانه لاستیک سنگین باری و اتوبوسی کشور را نزدیک به 2 میلیون حلقه در دو نوع بایاس و رادیال تمام سیمی دانسته و به ایرنا گفته: در تولید داخلی تایر بایاس هیچ مشکلی وجود ندارد، بلکه بیش از نیاز کشور نیز تولید می‌شود، اما فقط یک شرکت داخلی به تولید لاستیک تمام سیمی می‌پردازد که آن هم پاسخگوی یک سوم نیاز کشور به این تایر است. البته برخی شرکت‌ها در این زمینه به‌دنبال سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید هستند اما کاهش تعرفه یاد شده برنامه‌های آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد.