۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین:

پیش فروش ایران خودرو با آیین نامه دولت مطابقت ندارد/ ضمانتی برای تحویل خودروهای پیش فروش شده وجود ندارد

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 300162
 پیش فروش ایران خودرو با آیین نامه دولت مطابقت ندارد/ ضمانتی برای تحویل خودروهای پیش فروش شده وجود ندارد

بعد از پیش‌فروش سایپا، نوبت به پیش فروش شرکت ایران خودرو رسید که بنا بود سه شنبه هفته ای که گذشت آغاز شود اما به هفته آینده موکول شد، اما نکته مهم در پیش فروش ایران خودرو که این روزها نقل محافل هم شده این است که نه تنها مدل و نام خودرو مشخص نیست بلکه قیمت نیز مبهم است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ در این زمینه فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین بیان کرد: گمان نمی‌کنم با این شرایط کسی از پیش‌فروش ایران خودرو استقبال کند، تحویل خودرو در سال 98 نیز از دیگر ابعاد منفی این موضوع است.

او با بیان این که این نوع پیش فروش به دلیل نامشخص بودن نوع خودرو و تقریبی بودن قیمت، با آیین‌نامه دولت مطابقت ندارد، اظهار کرد: مبلغ مشخص شده برای پیش‌فروش این منظور را می‌رساند که سبد محصول ایران‌خودرو در سال آینده بالای 50 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: کسانی که خودرو ثبت‌نام می‌کنند به دنبال کسب سود هستند بنابراین مجهول بودن ضوابط و شرایط پیش‌فروش، کار را برای ایران‌خودرو دشوار خواهد کرد.

زاوه با تاکید بر این که با چنین ترفند‌هایی بازار خودرو آرام نخواهد شد، گفت: کسی که الان خودرو خریده مگر دو سال آینده با همین قیمت می‌فروشد؟ چه کسی مسئول نظارت در این رانت است؟

این کارشناس خودرو به وضعیت تولید خودروسازان اشاره کرد و گفت: طبق آمار اعلام شده، در سال جاری شرکت خودروسازی سایپا حدود 15هزار خودرو بیش از سال قبل تولید کرده اما ایران خودرو با افت تولید مواجه شده بنابراین با این وضعیت ضمانتی برای تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده وجود ندارد.